سفیر انگلیس به وزارت خارجه ایران احضار شد

به گزارش وبلاگ همه خوبا، در پی توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلستان، سفیر این کشور در تهران به وزارت خارجه احضار شد.

سفیر انگلیس به وزارت خارجه ایران احضار شد

به گزارش گروه سیاست خارجی وبلاگ همه خوبا، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام نمود: در پی توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلستان، راب مک ایر سفیر این کشور در تهران عصر امروز (پنجشنبه) به وزارت امور خارجه احضار شد.

براساس این گزارش، عصر پنج شنبه 13 تیر 1398 راب مک ایر سفیر انگلیس در تهران در اعتراض به توقیف نفتکش حامل نفت جمهوری اسلامی ایران توسط رئیس اداره سوم غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.

در جریان این احضار رئیس اداره سوم غرب اروپا با غیرقابل قبول دانستن این اقدام و اینکه حسب اطلاعات موجود توقیف این نفتکش به درخواست آمریکا انجام شده است، خواهان رهاسازی سریع نفتکش مزبور شد.

وی با اشاره به حرکت این نفتکش در آبراه های بین المللی، اقدام نیروی دریایی انگلیس را معادل با راهزنی دریایی خوانده و گفت آن کشور حق ندارد تحریم های یکجانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال کند. این همان سیاست زورمدارانه آمریکا است که کشورهای اروپایی همواره نسبت به آن معترض بوده اند.

در این دیدار مدارک و مستندات مربوط به این نفتکش و محموله آن که حکایت از حرکت کاملا قانونی نفتکش دارد در اختیار سفیر انگلیس قرار گرفته و تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد نمود.

سفیر انگلیس با اظهار اینکه مراتب را سریعا به لندن منتقل خواهد نمود تاکید نمود انگلیس از تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت نمی نماید.

به گزارش فارس، موسوی سخنگوی وزارت خارجه در این باره به شبکه خبر گفت: در پی این اقدام دولت انگلستان، مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به این اقدام مخرب دولت انگلیس و نیروی دریایی این کشور به وی ابلاغ شد و ما به وی اعلام نمودیم این اقدام یک بدعت عجیب است و به خاطر اینکه تحریم هایی که اعلام نمودند مبنای شورای امنیتی ندارد، جمهوری اسلامی ایران این اقدام را نمی پذیرد.

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: وزارت خارجه اسپانیا نیز اعلام نمود که این اقدام به درخواست دولت آمریکا انجام شده است و اعمال نوعی تحریم فرا سرزمینی است که همواره اتحادیه اروپا با چنین تحریم هایی مخالف بوده، بنابراین این اقدام عجیب و مخرب بوده است.

وی توضیح داد: ایران این اقدام را نمی پذیرد و باعث افزایش تنش در منطقه می داند و آن را رد می نماید.

لازم به ذکر است اخیرا هم در پی اتهامات بی پایه و اساس جرمی هانت وزیر خارجه انگلستان علیه کشورمان، سفیر انگلیس به وزارت خارجه ایران احضار شده بود.

در پی اظهارات خلاف واقع جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس در تبعیت کورکورانه و عجولانه از آمریکا در متهم کردن کشورمان به دست داشتن در حوادث اخیر برای دو نفتکش در دریای عمان، دستیار وزیر و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه 25 خرداد ماه امسال در ملاقات با راب مک ایر سفیر انگلیس، شدیدا به این مواضع غیر قابل قبول و ضد ایرانی دولت انگلیس اعتراض کرد.(اینجا بخوانید.)

منبع: خبرگزاری فارس

به "سفیر انگلیس به وزارت خارجه ایران احضار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر انگلیس به وزارت خارجه ایران احضار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید