گزارش، ترکیه در جستجوی راهکارهایی برای جبران کمبود ارز

به گزارش وبلاگ همه خوبا، در شرایطی که اقتصاد ترکیه به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا آسیب های جدی دیده، مقامات سیاسی و اقتصادی این کشور به دنبال سوآپ ارز با چهار کشور دنیا هستند.

گزارش، ترکیه در جستجوی راهکارهایی برای جبران کمبود ارز

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ همه خوبا، شیوع گسترده ویروس کرونا، به شدت به اقتصاد ترکیه لطمه زده است.

هنوز تعیین نیست که ترکیه برای مبارزه با کرونا دقیقاً چه مقدار هزینه نموده اما ساخت چندین بیمارستان بزرگ، اجرای بیش از یک و نیم میلیون تست کرونا، سرمایه گذاری در حوزه بهداشت و درمان در کنار ارسال یاری های درمانی و بهداشتی به 70 کشور دنیا، از مهم ترین بخش های هزینهبر برای اقتصاد ترکیه در دو ماه اخیر است.

لطمات ناشی از توقف توریسم

توریسم یا گردشگری یکی از مهمترین منابع ترکیه و در عین حال از صنایع درآمدزا و ارزآور برای این کشور است.

درآمد سالیانه بخش گردشگری ترکیه، مبلغی معادل 32 میلیارد دلار است و در چند ماه اخیر این منبع درآمد به طور کامل متوقف و ترکیه از این بابت به شدت متضرر شده است.

در کنار بحث گردشگری و توریسم، در حوزه بازرگانی و تجارت نیز ترکیه درآمدهای کلانی را در بخش های اقتصادیاتی، گمرکی و ترانزیتی از دست داده است.

تعطیلی بخش فراوری و صنایع ترکیه هم در حوزه مصرف داخل و هم در بخش صادرات، علاوه بر آن که بخشی از درآمدهای اقتصادیاتی کشور را پایین آورده و منجر به آن شده که میلیون ها نفر بیکار شوند و دولت برای پرداخت هزینه ماهانه بیمه بیکاری به آنان در شرایط دشواری قرار بگیرد.

دولت اردوغان در دو ماه گذشته ، علاوه بر هزینه های بزرگی که برای مبارزه با کرونا صرف نموده، بخش مهمی از درآمدهای خود را از دست داده است و در عین حال، در حوزه دفاعی نیز در کشورهایی همچون لیبی، سوریه و عراق، مصارف دفاعی و نظامی قابل توجهی داشته و همه این ها موجب شده که اقتصاد ترکیه تحت فشار قرار بگیرد.

کسری بودجه 74 میلیاردی

بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی ترکیه، بودجه این کشور در 4 ماه نخست سال 2020 میلادی تا به امروز با کسری بزرگ 74 میلیارد لیره روبرو شده است که رقمی معادل 10 میلیارد دلار آمریکا است.

کسری بودجه بر بخش های مهمی از زندگی مردم تاثیر گذاشته و یکی از ابعاد مشهود تاثیرات مزبور، این است که دولت ناچار است برای تامین هزینه های خود، در بعضی از حوزه ها اقتصادیات بیشتری بگیرد و در بخشهای دیگر هم قیمتهای حوزه مصرف کالا و خدمات را بالا ببرد.

به عنوان مثال با وجود آن که در شرایط فعلی، قیمت نفت در منطقه پایین آمده است، دولت اردوغان برای دومین بار در چند ماه اخیر، قیمت بنزین و گازوئیل را افزایش داد.

کاهش ذخایر ارزی

تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی ترکیه اعلام نموده اند که ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه از 40 میلیارد دلار هم اکنون به 26 میلیارد دلار کاهش پیدا نموده است.

به باور آنان یکی از مهم ترین دلایل این موضوع، این است که دولت ناچار شده برای نگه داشتن نرخ دلار آمریکا، به شکل متناوب، این ارز استراتژیک را به بازار تزریق کند. چرا که اگر بانک مرکزی برای حفظ تعادل ارزش لیره در برابر دلار آمریکا، دست به چنین اقدامی نمیزد، احتمالاً هم اکنون نرخ دلار آمریکا از 10 لیره هم عبور نموده بود. اما دولت توانست با تزریق دلار به بازار، نرخ آن را در ترکیه در رقمی کمتر از 7 لیره، ثابت نگه دارد.

سوآپ ارز، راهکار مقرون به صرفه

سوآپ نفتی و سوآپ اقتصادی، از مهم ترین راهکارهای تعامل اقتصادی بین کشورهای دنیا است. در سالیان اخیر در منطقه، نمونه هایی از همکاری سوآپ، بین ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و کشورهای دیگر تجربه شده است.

اکنون ترکیه به دنبال سوآپ ارزی است.

در شرایطی که اقتصاد ترکیه به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا آسیب های جدی دیده، مقامات سیاسی و اقتصادی این کشور به دنبال سوآپ ارز با چهار کشور دنیا هستند.

بر اساس گزارش خبری رویترز، مقامات سیاسی و اقتصادی ترکیه در دو هفته اخیر با چهار پایتخت کشور دنیا، وارد گفت وگو و رایزنی شده اند. آنها با مقاماتی در دوحه قطر، لندنِ انگلیس، پکنِ چین و توکیوی ژاپن، مذاکره نمودهاند.

جودت ییلماز از معاونین قدیمی اردوغان در حزب عدالت و توسعه و همچنین در دولت و از افرادی که در این حزب همیشه دیدگاه های اقتصادی خاصی برای حفظ روابط خارجی داشته است، به شکل ویژه و محرمانه مامور شده تا با مقامات چهار کشور مزبور در خصوص سوآپ ارزی مذاکره کند. او در برابر سوال وبلاگ همه خوبا حاضر نشد جزئیات بیشتری از این موضوع اعلام کند و تنها به گفتن این موضوع بسنده کرد که علاوه بر کشورهای مزبور با آمریکا و چند کشور دیگر نیز در حال مذاکره است.

تحلیل اجاقتصادی سطح کنونی روابط ترکیه با چهار کشور مزبور نشان می دهد، هم اکنون سطح مطلوبی از روابط با این کشورها در جریان است. به ویژه در میان این چهار کشور، قطر از موقعیت خاصی برخوردار است و سرمایه گذارهای این کشور ثروتمند عربی همیشه به داد اردوغان و حزب عدالت و توسعه رسیده است.

مقامات دولت اردوغان اعلام کردند که در شرایط کنونی به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا اقتصاد همه کشورهای دنیا با مشکل روبرو شده و هم اکنون 90 کشور دنیا در انتظار دریافت وام از صندوق بین المللی پول هستند.

اما ترکیه حاضر نشده در این صف زنبیل بگذارد. چرا که بر اساس یک سنت سیاسی - تاریخی، احزاب حاکم و اپوزیسیون در ترکیه همیشه از صندوق بین المللی پول هراس دارند و این تفکر نزد افکار عمومی و احزاب سیاسی ترکیه جا انداخته شده، که وام دریافت از این صندوق، تبعات سیاسی و اقتصادی تلخی برای کشور دارد.

در هر حال ترکیه اگر بتواند با سوآپ ارزی از مسائل کنونی بگریزد، پیچ حساسی را پشت سر گذاشته اما در هر حال، در دوران پساکرونا، یکی از مهم ترین چالش های دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه، مبارزه با بیکاری خواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش، ترکیه در جستجوی راهکارهایی برای جبران کمبود ارز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، ترکیه در جستجوی راهکارهایی برای جبران کمبود ارز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید