اصفهان پیشتاز جهانشهرهای دنیای اسلام خواهد بود

به گزارش وبلاگ همه خوبا، رضا امینی ظهر شنبه در یکصد و سی امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تبریک حلول ماه رجب و میلاد امام محمد باقر(ع) با اشاره به اینکه شهر اصفهان به عنوان یکی از شهرهای خلاق جهانی معرفی شده و لازم است که زیرساخت های انجام فعالیت های خلاق محور نیز در آن فراهم گردد، گفت: اصطلاح جهانشهر به یک شهر خاص گفته می گردد که مرکز عمده و بین المللی تجارت، بانکداری و نوآوری باشد.

اصفهان پیشتاز جهانشهرهای دنیای اسلام خواهد بود

وی اضافه نمود: در حقیقت جهانشهرها، مراکز ثقل رویدادهای جهانی و شکل بخشیدن به روابط و مناسبات سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و اجتماعی در دهکده جهانی به شمار می فرایند و در آینده، نبض تحولات جهانی در جهانشهرها خواهد تپید.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده پنج شاخص برای شهرهای خلاق جهان تعریف شده است، اضافه نمود: اولین شاخص معین جهانشهرها، اقتصادی است که شامل زیرمجموعه هایی مانند مؤسسات بین المللی اقتصادی، شرکت های حقوقی، شرکت های چند منظوره تجاری و تالار بورس که بر اقتصاد جهانی تأثیرگذار باشد، ظرفیت های اقتصادی قابل توجه و هزینه زندگی یا دارایی شخصی مانند تعداد میلیاردرها، می گردد.

وی معیارهای سیاسی، دومین شاخص شهرهای خلاق جهان دانست و اضافه نمود: در این بخش، معیاری مانند حضور فعال و مثمرثمر در رویداد های بین المللی و جهانی وجود دارد که در این زمینه مسکو، رم، پکن، لندن، توکیو، واشنگتن، برلین، پاریس و کانبرا (استرالیا) از مراکز مهم اتحادیه ها و ملل پرنفوذ به شمار می فرایند.

امینی داشتن مقرّی برای سازمان های بین المللی مانند بانک جهانی یا ناتو (پیمان آتلانتیک شاقتصادی)، گونه های جمعیتی متفاوت براساس شاخص های متفاوت مانند جمعیت، محل سکونت، پویایی و شهر نشینی، جوامع مهاجر و کیفیت استانداردهای زندگی را از دیگر شاخص های شهر خلاق جهاین مطرح کرد و بیان داشت: در خصوص کیفیت های استاندارد زندگی در شهرها، رده بندی های مختلفی وجود دارد. اما شهرهای ونکوور، وین، سیدنی و اوکلند (نیوزیلند) در دو فهرست معتبر نشریه بین المللی اکونومیست و مؤسسه مشاوره منابع انسانی مرکر، جزو 10 شهر برتر جهان هستند.

وی اضافه نمود: در بخش شاخص های فرهنگی، مواردی چون رویداد های فرهنگی پویا مانند فستیوال فیلم تورنتو، مراکز فرهنگی معروف مانند موزه لوور فرانسه، کارناوال های سالانه، رسانه های مؤثر با دستاوردهای بین المللی، اجتماع ورزشی قوی شامل تسهیلات اصلی تمام ورزش ها، توانایی میزبانی بازی های مهم بین المللی مانند بازی های المپیک و جام جهانی، داشتن پایگاه های مذهبی مهم مانند مکه و رم، میراث جهانی با اهمیت تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان توضیح داد: صنعت توریسم هم در شاخص فرهنگی، صندلی خودش را دارد و طبق آمار سازمان جهانی توریسم که وابسته به سازمان ملل است، فرانسه، آمریکا، چین، اسپانیا، ایتالیا، بریتانیا، ترکیه، آلمان، مالزی و مکزیک، 10 کشوری بوده اند که در سال 2010، بیشترین گردشگر را در سراسر جهان داشته اند.

وی شاخص های زیربنایی را پنجمین شاخص شهرهای خلاق جهانی تعریف کرد و ابراز داشت: مواردی چون سیستم حمل ونقل پیشرفته، فرودگاه های بین المللی با داشتن خطوط عمده بین المللی، تردد زیاد مسافران داخلی و بین المللی مانند فرودگاه های لندن مدنظر است. شهرهایی مانند هنگ کنگ، توکیو و لندن بابت گوناگونی وسایل نقلیه شهری و وسعت آن از جمله شهرهای پیشرو در سیستم حمل و نقل شهری هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان توضیح داد: اما ساختار ارتباطی پیشرفته مانند فیبرهای نوری، شبکه های وای فای، سرویس های تلفن همراه و خطوط پرسرعت ارتباطی از جمله معیارهای دیگر در بخش شاخص های زیربنایی هستند.

وی امکانات سلامتی همچون بیمارستان ها و آزمایشگاه های پزشکی، برج های معروف و مهم، سرویس های پست و تلفن شهری، کتابخانه ها، ایستگاه های پلیس و تراکم ترافیک از دیگر زیرمجموعه های شاخص های شهرهای خلاق جهانی مطرح کرد و اضافه نمود: شاید بتوان جهانشهر را معادل سوپر استار در سینما و ورزش دانست و در این بین، تمام شهرهای جهان سعی دارند، سوپر استار شوند و روی فرش قرمز راه بفرایند. تهران هم در سند چشم انداز بیست ساله نظام جمهوری اسلامی در قالب یک جهانشهر دیده شده است.

امینی بیان داشت: در این سند، تهران، جهانشهری فرهنگی، دانش بنیان با هویت اصیل ایرانی و اسلامی، زیبا، مقاوم، مرفه و معیار در جهانی اسلام است.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان به لحاظ کیفیت بالای خدمات، زیرساخت ها و مدیریت کارآمد شهری، معیار ایجاد مدیریت جهانشهرها در جهانی اسلام پیشتاز خواهد بود، ابراز داشت: این شعار آرمانی مزیتهایی که اصفهان میتواند به عنوان یک جهانشهر فرهنگی، دانشبنیان، مرفه و معیار در جهانی اسلام داشته باشد، نخست تبدیل شدن به یک جهانشهر فرهنگی و تبدیل شدن به یک جهانشهر دانشبنیان است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه نمود: این دو ویژگی میتواند اصفهان را در سطح بینالمللی و به خصوص در سطح منطقه آسیای جنوبی و از همه مهمتر به عنوان یک جهانشهر معیار در جهانی اسلام مطرح کند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اصفهان پیشتاز جهانشهرهای دنیای اسلام خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصفهان پیشتاز جهانشهرهای دنیای اسلام خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید