چرا همواره احساس گرسنگی می کنم؟!

به گزارش وبلاگ همه خوبا، اگر یکی از وعده های غذایی خود را نخورده اید و احساس گرسنگی می کنید، طبیعی است. اما اگر تمام وعده ها را خورده اید و باز هم احساس گرسنگی زیادی می کنید، این خیلی نرمال نیست. مخصوصا اگر این احساس همواره با شما باشد.

چرا همواره احساس گرسنگی می کنم؟!

گرسنگی بیش از حد یکی از دشمنان اصلی رژیم غذایی است. دلایل پزشکی و رفتاری متعددی می تواند پشت این احساس گرسنگی همیشگی باشد. مهمترین کار این است که به محض تشخیص این حالت در خود، به فکر چاره ای باشید و خود را درمان کنید.

در متن زیر، 6 دلیل عمده بروز این حالت را آنالیز می کنیم.

1- خواب ضعیف

خواب بد یا کم می تواند موجب بروز این حالت در فرد گردد. اگر نمی توانید شب ها 7 تا 8 ساعت بخوابید، ممکن است دچار احساس گرسنگی همیشگی شوید. خواب شبانه ضعیف موجب اثر گذاری روی دو هورمون مرتبط با اشتها می گردد. این حالت موجب افزایش غیر عادی ترشح هورمون گرلین می گردد که اشتها را زیاد می نماید و در عین حال، باعث کاهش ترشح هورمون لپتین می گردد که در احساس سیری نقش دارد!

پس سعی کنید با وجود تمام کارها و مشغله هایتان، شب ها در حدود 7 تا 8 ساعت خواب راحت داشته باشید.

2- استرس زیاد

هنگامی که تحت استرس و فشار هستید، سطح هورمون کورتیزول در بدن، که همان هورمون استرس است، افزایش می یابد. این هورمون بدن را قانع می نماید که برای آرام شدن احتیاج به خوردن دارد. در حقیقت در این هنگام، بدن احساس احتیاج به خوردن غداهای چرب و شیرین می نماید. البته این خوردن ها احساس آرامش را به شما برنمی گرداند و تنها باعث می گردد مسائل سلامتی هم برایتان پدید آید.

پس برای مقابله با این حالت، با استرس تان بجنگید. انجام فعالیت های آرامش بخش مانند ورزش یا مدیتیشن، بسیار موثر است.

3- مسائل تیروئید

احساس گرسنگی بیش از حد گاهی مربوط به پرکاری غده تیروئید است. وقتی سطح هورمون های تیروئید در بدن بالا است، سوخت و ساز بدن سریع تر از معمول انجام می گردد و انرژی بیشتری می سوزانید. در نتیجه احساس گرسنگی هم افزایش پیدا می نماید. وقتی مبتلا به مشکل پرکاری تیروئید هستید، با وجود خوردن زیاد هم وزن تان بیشتر نمی گردد و برعکس لاغر می شوید؛ چرا که بدن کالری بیشتری می سوزاند.

پس اگر مشکوک به داشتن این بیماری هستید، از پزشک خود بخواهید برایتان آزمایش تیروئید بنویسد.

4- پایین بودن قند خون

کم بودن قند خون یا هیپوگلیسمی به این معنی است که سطح گلوکز بدن شما بسیار پایین است. مغز برای انجام فعالیت های خود به سوخت احتیاج دارد و ماده سوختی آن هم گلوکز است. وقتی سطح گلوکز بدن پایین است، قدرت مغز کم می گردد و به همین خاطر به شما فرمان می دهد که احتیاج به ماده خوراکی دارد تا سطح گلوکز بالا بیاید. به همین خاطر شما احساس گرسنگی می کنید.

به غیر از گرسنگی، از دیگر نشانه های پایین بودن گلوکز بدن می توان به اضطراب، رنگ پریدگی پوست، عرق کردن، احساس مور مور شدن در اطراف دهان و به طور کلی احساس ناخوشایند داشتن اشاره نمود.

پایین بودن سطح گلوکز به دلیل بیماری های مختلفی بروز می نماید، پس اگر فکر می کنید دچار این مشکل هستید، به پزشک مراجعه کنید.

5- دیابت

هر دو نوع دیابت، دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2، می توانند موجب بروز احساس گرسنگی بیش از حد شوند.

در یک بدن سالم، قندی که فرد از غذا دریافت می نماید، به گلوکز تبدیل می گردد و به مصرف بدن می رسد. اما در بدن یک فرد دیابتی ممکن است این قند وارد بافت ها نگردد و فراوری انرژی نکند. این باعث اشتیاق شما برای خوردن غذاهای بیشتر می گردد.

البته با یک احساس گرسنگی ساده خود را مبتلا به این بیماری تصور نکنید و ابتدا به پزشک مراجعه کنید. دیگر نشانه های دیابت: افسردگی، ادرار مکرر، کاهش وزن زیاد، احساس مور مور شدن در دست یا پا، دیر خوب شدن کبودی های بدن.

6- عفونت انگلی

گاهی اوقات احساس گرسنگی بعد از خوردن یک وعده، به ما می گوید که ممکن است پای عفونت انگلی در میان باشد. کرم های انگلی می توانند مدت زیادی بدون اینکه شما متوجه آنها شوید در بدن تان زندگی نمایند. این کرم ها تمام مواد غذایی حیاتی بدن را می دزدند و می خورند، به همین خاطر است که حتی بعد از خودن یک وعده غذای کافی ممکن است احساس گرسنگی کنید. بسته به انگلی که به آن مبتلا هستید ممکن است در صبح زود احساس گرسنگی کنید، و یا در ساعات دیگر گرسنه شوید.

پس اگر زیاد گرسنه می شوید و وزن زیادی از دست داده اید، شاید بد نباشد سری به دکترتان بزنید.

منبع: فوت و فن / top10homeremedies.com

به "چرا همواره احساس گرسنگی می کنم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا همواره احساس گرسنگی می کنم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید