چرا غذا خوردن خانوادگی برای تمام اعضای خانواده مفید است؟

به گزارش وبلاگ همه خوبا، خیلی ها به خوبی می دانند که غذا خوردن فرزندان در کنار پدر و مادرشان می تواند بسیار سودمند باشد و تأثیر مثبتی روی روحیه آن ها بگذارد. در حقیقت، بچه هایی که این اوقات خوشِ غذا خوردن را در کنار پدر و مادر خود می گذرانند، در مدرسه کارکرد بهتری دارند و بعلاوه از دایره واژگان گسترده تری هم برخوردار هستند. با توجه به داده های مجله The Conversation این بچه ها بعلاوه با افسردگی و اضطراب کمتری روبه رو هستند و افزون بر این، تغذیه و رژیم غذایی سالم تری هم دارند. ولی نکته جالب اینجاست که غذا خوردن های خانوادگی نه تنها برای بچه ها، بلکه برای پدرها و مادرها هم سودمند است.

چرا غذا خوردن خانوادگی برای تمام اعضای خانواده مفید است؟

فواید غذا خوردن های گروهی برای همه با هر سنی ثابت شده هستند. یک مطالعه نشان داد بزرگسالانی که نسبت فامیلی با یکدیگر ندارند، برای نمونه آتش نشانان، هنگامی که در کنار یکدیگر غذا تهیه می نمایند و می خورند، کارکرد تیمی بسیار بهتری دارند و در مقایسه با غذا خوردن به تنهایی، از روحیه و انرژی بیشتری برخوردار هستند. افزون بر این، کسانی که تنها غذا می خورند، به احتمال زیاد از بیشتر وعده های غذایی خود صرف نظر می نمایند یا معمولا غذاهای ناسالم می خورند. بنابراین، انرژی و شادابی کمتری دارند و سلامتی شان هم همواره در خطر است. پس غذا خوردن با دیگران برای سلامت جسمی و روحی بسیار مفید به تعداد می رود.

خانواده های فراوانی کوشش می نمایند همواره در کنار یکدیگر غذا بخورند، ولی به دلایل گوناگون نمی توانند. اگر روزها سرتان شلوغ است و نمی توانید همواره در کنار خانواده غذا بخورید، دست کم شام را در کنار عزیزان تان صرف کنید، یا برای روزهای آخر هفته و تعطیلات برنامه ریزی کنید.

اگرچه این برنامه ریزی ها گاهی ممکن است سخت باشند، ولی غذا خوردن در کنار خانواده ارزش اش را دارد. غذا خوردن در کنار پدر و مادر و سایر افراد خانواده، دارای مزیت های فراوانی است. در ادامه به 6 مورد از این مزایا می پردازیم و درباره تأثیر غذا خوردن خانوادگی روی افراد خانواده سخن می گوییم. با وبلاگ همه خوبا مگ همراه باشید.

1. معمولا شما را به خوردن خوراک های سالم و خانگی سوق می دهد

مجله The Conversation تأکید نموده هنگامی که افراد بالغ، به ویژه پدرها و مادرها، در کنار یکدیگر غذا می خورند، معمولا به سراغ خوراک های سالم و خانگی می فرایند که شامل میزان مناسب و میوه و سبزیجات می شوند. این می تواند الگوی مناسبی برای بچه ها بوده و عادت های غذایی خوبی برای آن ها در پی داشته باشد.

پدرها و مادرها، هنگامی که بچه ها پیرامون شان هستند و آن ها را نگاه می نمایند، کوشش می نمایند رفتارهای ناسالم خود مانند پرخوری یا سیگار کشیدن را کنار بگذارند و به طور کلی این چیزها را در نظر داشته باشند. بنابراین، این غذا خوردن های گروهی می توانند از انجام کارهای ناسالم جلوگیری نمایند و سبک زندگی بهتری را به وجود بیاورند.

2. برای سلامت فکر و روان بسیار سودمند است

پژوهش گران پی برده اند غذا خوردن در کنار خانواده می تواند سلامت فکر و روان پدرها و مادرها را بهبود ببخشد و آن ها را از نظر اجتماعی و عاطفی آسوده خاطر کند. برای نمونه، کاهش نشانه های افسردگی و استرس یکی از مهم ترین تأثیرات غذا خوردن به همراه خانواده است. پدرها و مادرهایی که در کنار فرزندان خود غذا می خورند، اعلام داشته اند خانواده آن ها رابطه بهتر و در کل کارکرد بهتری داشته است.

شام خوردن های شبانه به والدین و بچه ها این فرصت را می دهد تا از فشارهای روحی رها شوند و خستگی یک روز پرکار و پر از استرس را از تن در نمایند.

3. منجر به ایجاد رابطه قوی و صمیمی تری می گردد

هنگامی که پدرها و مادرها به همراه بچه ها شان غذا می خورند، پیوند قوی و صمیمی تری با هم می سازند. مجله HealthLinkBC بر این باور است که خانواده ها باید هنگام غذا خوردن تلویزیون را خاموش نمایند، گوشی های همراه شان را کنار بگذارند و تنها پشت میز یا سر سفره بنشینند، به یکدیگر نگاه نمایند، غذا بخورند و با هم سخن بگویند.

کوشش کنید با یکدیگر سخن بگویید و به هم انرژی مثبت دهید. از بچه ها تان درباره روزی که گذراندند بپرسید. بپرسید در مدرسه چه گذشت و چه چیزهای تازه ای یاد گرفتند. هرچه خانواده ها بیشتر سخن بگویند و ارتباط برقرار نمایند، دارای روابط بهتر و نزدیک تری خواهند بود. تنها چیزی که از این غذا خوردن های خانوادگی بهتر است، این است که پس از صرف غذا یک بازی دورهمی و لذت بخش هم داشته باشید!

به همین سادگی می توانید رابطه عاطفی قوی تری داشته باشید و بیشتر احساس شادابی کنید.

4. می تواند مهارت های گوناگونی را به فرزندان بیاموزد

خوردن شام در کنار فرزندان می تواند مهارت های گوناگونی را به آن ها آموزش دهد. برای نمونه، پدرها و مادرها می توانند آداب گفت وگو، سر میز نشستن، میزآرایی، غذا خوردن صحیح، تمیز کردن سفره و… را به فرزندان خود بیاموزند. بعلاوه اگر خودشان غذاها را در خانه بپزند، می توانند پخت وپز غذاهای خانگی و سالم را هم به فرزندان شان آموزش دهند. به همین ترتیب، به آن ها یاد می دهند چگونه بزرگسالانی مستقل شوند و در آینده به تنهایی از پس زندگی خود بربیایند، یا حتی تشکیل خانواده دهند و به یک همسر یا پدر و مادری مناسب دگرگون شوند.

در هر صورت، پسرها و دختران شما به این مهارت ها احتیاج دارند تا بتوانند در آینده روی پای خودشان بایستند. یادگیری مهارت های آشپزخانه، برای هر کسی سودمند است و در دوران بزرگسالی یاری شایانی به آن ها خواهد نمود.

5. به فرزندان مهارت والدین بودن را آموزش می دهد

با توجه به گفته های مجله The Conversation، غذا خوردن در کنار خانواده بعلاوه فرزندان را برای تشکیل خانواده و پدر و مادر شدن آماده می نماید. درست مانند گزینه پیشین، نوجوانانی که در کنار پدر و مادر خود غذا خورده اند، همواره به طور مرتب کنار آن ها بوده اند و مهارت های گوناگون خانواده و خانه داری را فرا دیده اند، به احتمال زیاد در بزرگسالی می توانند همین کارها را تکرار نمایند و خانواده ای مناسب با روابط صمیمی تشکیل دهند.

یک مطالعه که در مجله The Journal of Family Psychology چاپ شد، نشان داد رابطه نزدیکی میان تعداد وعده های غذایی که بچه ها با پدر و مادرشان خورده اند، و تعداد وعده های غذایی که همان بچه ها با فرزندان خودشان خواهند خورد، وجود دارد.

بنابراین، اگر می خواهید به فرزندان خود هنر پدر و مادر بودن را یاد دهید و آن ها را به والدینی مناسب و خون گرم تبدیل کنید، بیشتر در کنار آن ها باشید و وقت بگذرانید تا داشتن رابطه نزدیک و احساسی را به آن ها آموزش دهید.

6. غذا خوردن در خانه منجر به صرفه جویی در هزینه می گردد

هیچ جای شکی وجود ندارد که غذاهای رستوران ها و دیگر غذاخوری ها گران و هزینه بر هستند. همه می دانند اگر در خانه غذا درست نمایند، نه تنها از مواد اولیه سالم و تازه تری استفاده می نمایند، بلکه هزینه هایشان هم بسیار کمتر خواهد شد.

بنابراین، پس از اشاره به همه فواید مهم و سودمند غذا خوردن در کنار خانواده برای سلامت روحی و روانی، باید به این نکته هم اشاره کنیم که راه حل خوبی برای صرفه جویی در هزینه ها به تعداد می رود. پس کوشش کنید بیشتر وعده های غذایی را در کنار خانواده خود صرف کنید تا با یک تیر چند نشان بزنید!

سخن انتهای

خوردن وعده های غذایی در کنار خانواده دارای مزایای فراوانی برای پدرها و مادرها و بچه ها است. همین کار ساده و بی زحمت می تواند فواید گوناگونی داشته باشد و شما را از بسیاری از مسائل روحی و فکری دور کند. بعلاوه تأثیر مثبتی روی سلامت کلی شما هم خواهد داشت. به طور کلی می توان مزایای غذا خوردن های گروهی ها را به دو گروه تقسیم کرد:

برای خانواده:

  • غذا خوردن به همراه خانواده احساس وحدت و هویت خانوادگی را فراهم می نماید، می تواند ابزاری برای ادامه سنت های باارزش خانوادگی باشد و برترین گزینه برای خوردن غذاهای مورد علاقه، جشن گرفتن ها مانند زادروز افراد خانواده، یا رفتن به مکان های دوست داشتنی به تعداد برود.
  • این کار می تواند فرصتی برای انتقال ارزش ها و نگرش های نسل اصیل خانواده به نسل های پسین محسوب گردد. فرزندان می توانند چیزهای گوناگونی را از پدر و مادرشان یاد بگیرند و آن ها را به بچه ها خود انتقال دهند.
  • غذا خوردن در کنار خانواده بعلاوه راه حلی برای ارتباط بیشتر، تقویت روابط خانوادگی و گفت وگو درباره مسائل افراد خانواده است. این گفت وگوها بعلاوه می توانند چیزهایی مانند صبر و احترام به یکدیگر را به فرزندان آموزش دهند.
  • هنگامی که به همراه خانواده غذا می خورید، می توانید از بودن با یکدیگر لذت ببرید و تجربه ای آرامش بخش داشته باشید. به همین سادگی خواهید توانست از درگیری های فکری و استرس دور بمانید.

برای بچه ها:

  • وقت گذراندن بیشتر در کنار فرزندان، به پدرها و مادرها این امکان را می دهد تا از احوال آن ها باخبر شوند و رفتار و کارهایشان را زیر نظر داشته باشند. شما با غذا خوردن در کنار آن ها می توانید شناخت بیشتری ازشان داشته باشید و بهتر در زمینه های گوناگون یاری شان کنید.
  • غذا خوردن های همیشگی و منظم منجر می شوند بچه ها هم روزشان را کامل برنامه ریزی نمایند و طبق یک برنامه معین پیش بفرایند. بعلاوه هنگامی که بچه ها از داشتن یک برنامه معین مطمئن شوند، احساس امنیت و آسودگی خاطر بیشتری خواهند داشت.
  • غذا خوردن در کنار پدر و مادر تأثیر مثبتی روی سخن وری بچه ها می گذارد و آن ها را پرورش می دهد. اینگونه آن ها می توانند مهارت سخن گفتن و ارتباط برقرار کردن خود را تقویت نمایند و صندلی بهتری در جامعه و اجتماع داشته باشند.
  • و در انتها، وقت گذراندن در کنار خانواده، بچه ها را از لحاظ روحی تقویت می نماید و نمی گذارد سمت کارها و رفتارهای ناسالم مانند استفاده از مواد مخدر و انجام کارهای خلاف بفرایند. با توجه به پژوهش ها، برترین راه حل برای جلوگیری از این رویدادهای مخرب، وقت گذراندن با بچه ها و ارزش قائل شدن برای آن ها است.

منابع: Goodnet, NDSU

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا غذا خوردن خانوادگی برای تمام اعضای خانواده مفید است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا غذا خوردن خانوادگی برای تمام اعضای خانواده مفید است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید