فواید حجامت؛ حجامت کردن چه مزایایی دارد؟

به گزارش وبلاگ همه خوبا، حجامت یا کوزه اندازی تر یا بادکش، روشی است که در آن با استفاده از شاخ یا شیشه، خون گیری می کنند. این روش برای پیشگیری و درمان بعضی از بیماری ها استفاده شده و نزد مردم عرب زبان و مردم خاورمیانه بسیار محبوب است. در واقع حجامت نوعی آسیب رساندن به بافت هایی است که موجب احتقان و التهاب موضع می شود. در طب سنتی حجامت را داروی غلبه بر خون می دانند. از این رو قصد داریم در این مطلب شما را فواید حجامت بیشتر آشنا کنیم.

فواید حجامت؛ حجامت کردن چه مزایایی دارد؟

تاریخچه حجامت

تاریخچه حجامت به 5 هزار سال قبل باز می شود. در ابتدا هندیان این روش را ابداع کرده و پس از آن مصریان تا سال های سال از این روش برای درمان بسکمک از بیماری ها بهره می گرفتند. در کشور ایران هم این روش دارای جایگاه مرتفع و بالایی بوده که حتی بهرام گور (یکی از پادشاهان ساسانی) برای درمان بیماری خونی خود از فواید حجامت بهره می برده است.

دانشمندان و طبیبان شهر در گذشته، علی الخصوص ابوعلی سینا (در کتاب قانون)، این روش را بسیار توصیه کرده اند. به همین دلیل است که در قرن های متوالی این روش جزو فرهنگ ملی و مذهبی به تعداد می رفت و هر ساله مردم در فصل بهار، بچه ها و افراد کهنسال را به حجامت برده و سلامت فرد را تضمین می کردند. این سنت تا سال 1344 ادامه داشت؛ تا این که مبارزه وسیعی علیه حجامت شروع شد و رفته رفته حجامت جایگاهش را نزد مردم از دست داد.

شاید پیش خود فکر کنید که چطور ممکن است یک عمل ساده به درمان بیماری های لاینحل کمک کند؟ در جواب این سوال باید بگوییم که خون در بدن نقش محوری و کلیدی دارد و تغذیه کننده کل سلول های بدن است. اگر خونی آلوده و دارای غلظت زیادی باشد، باعث ایجاد هرگونه اختلالی در خون سازی شده و بر روی بافت های بدن و کلیه سلول ها تاثیر منفی می گذارد. در عوض حجامت باعث جلوگیری از علائم غلبه بر خون می شود و در درمان کورک و جوش در بدن، مور مور شدن و احساس خارش خفیف، سنگین بودن و کرختی بدن، سرخی پوست و صورت، سردرد، گر گرفتی، خواب رفتن اعضای بدن و خواب زیاد و سنگین موثر است. این ها تنها بخشی از فواید حجامت بود که به آن اشاره شد.

فواید حجامت و تاثیر درمانی آن

1. جلوگیری از سکته های قلبی و مغزی

سکته های قلبی و مغزی که از لخته شدن خون و انسداد عروق در مویرگ های مغز و یا عروق کرونر قلبی و رگ های منتهی به قلب ایجاد می شود، با حجامت پیشگیری می شود. حتی بعد از این که شما به این بیماری ها دچار شدید، می توانید با حجامت کردن آن را علاج کنید. اگر شما فرزندان خود را از نوجوانی به حجامت کردن عادت دهید، آن ها هیچ وقت دچار این بیماری نخواهند شد و در دوران پیری و کهنسالی از سلامت بالا برخوردار خواهند بود.

2. جلوگیری از مسائل و ناراحتی های کبدی

شما می توانید با حجامت کردن از ده ها بیماری کبدی مثل انسداد عروق کبدی، تشمع کبد، سنگ کیسه صفرا، یرقان، یبوست و ورم های کبدی و … جلوگیری کرده و یا اگر به آن ها دچار هستند، درمانش کنید.

3. بیماری های کلیوی

یکی دیگر از فواید حجامت، پیشگیری از بیماری های کلیوی است. اگر شما آن دسته از افرادی هستید که به حجامت کردن عادت دارید، به شما تبریک می گوییم. چرا که حجامت به دلیل تصفیه خون، عامل های سنگ ساز در بدن را حذف کرده و از سنگ کلیه باز می دارد. حتی کسانی که به سنگ کلیه دچار هستند، بیماری شان معالجه شده و از ایجاد سنگ های بعدی جلوگیری می کند.

4. بیماری های طحال، معده و گوارش

حجامت در بیماری های طحال اثر قطعی و شفا بخشی دارد. چه در پیشگیری و چه در علاج به خصوص بیماری هایی که با غلبه خون و مزاج دموی همراه باشند. حجامت از سوء هاضمه، درد معده، نفخ و ترش کردن و کولیت های روده جلوگیری کرده و بیماری هایی مثل بواسیر را با استفاده از خون گیری دفع می کند. بواسیر بیماری است که در اثر کثیفی خون به وجود می آید و واکنش طبیعی بدن به دفع خون فاسد می باشد. اگر شما به بواسیر دچار شده اید و برای درمان آن عمل جراحی را انتخاب کردید ه اید، اشتباه خطرناکی را انجام داده اید. زیرا خون کثیفی که از راه بواسیر دفع می شود، به سمت اندام های دیگر رفته و باعث بیماری های خطرناکی مثل سکته و سرطان می شود.

5. آرتروز، سیاتیک، نقرس، کانگرن، درد زانو و آرنج

حجامت در درمان بیماری های گفته شده، تاثیر بسزایی دارد. از به وجود آمدن آن جلوگیری و در صورت ایجاد آن، درمان می کند. البته منظور از حجامت، همان حجامت بین دو کتف است. اما مثلا برای درمان درد سیاتیک و بیماری نقرس، بر روی قوزک پا حجامت می کنند . یا برای درمان آرتروز و درد زانو بر روی ساق پا این عمل را انجام می دهند.

6. فواید حجامت برای بیماری های پوستی

مریضی های پوستی ایجاد شده بر صورت و پوست (بنا به هر دلیلی) درمان می شود. این بیماری ها جوش های صورت، تیرگی و چروک و ضخامت پوست، پوسته پوسته شدن بدن و شیار های شکننده پوست را شامل می شود. البته برای درمان این گونه بیماری ها باید علاوه بر حجامت، داروهای گیاهی مصرف کرد؛ اما برای درمان بیماری هایی مثل جرب، اگزما، کورک و لکه های قهوه ای بر روی پوست، کدر بودن پوست و کهیر همان حجامت کافی است.

7. تیروئید

اگر به بیماری تروئید دچار هستید، می توانید با حجامت آن را رفع کنید. بیماری های تروئیدی که با تپش قلب همراه بوده، از طریق حجامت به طرز چشم گیری رو به بهبود می رود. البته برای درمان صد در صد آن می توانید از داروهای گیاهی که طبیب سنتی تان تجویز می کند، هم استفاده کنید.

8. بیماری های سر

سردرد ها، تاریکی چشم، پیر چشمی، آب مروارید، ضعف بینایی و بیماری های دیگر سر به کمک حجامت قابل درمان است. حتی می توان ریزش مو و ابرو، خارش سر و شوره مو را با استفاده از این روش درمان کرد. در این گونه موارد حجامت درست زیر چانه و در قسمت نخدان انجام می پذیرد.

9. بیماری های روحی

با استفاده از فواید حجامت، بیماری های روحی مثل افسردگی، تنش های عصبی و مالیخولیا، جنون ها آنی و طویل المدت علاج می گیرد.

10. حجامت و احتباس حیض

بانوانی که دچار قطعی عادت ماهانه و بی نظمی پریود هستند، می توانند با استفاده از حجامت بر روی کتف این مشکل را حل کنند. حجامت بر روی قوزک و ساق پا هم بسیار مفید بوده و موجب ریزش خون حیض می شود.

11. سرطان

یکی از دلایل اصلی بروز سرطان، سوختن سودا و صفرای غلیظ در خون است. با استفاده از خون درمانی می توان باعث باز شدن خلط های غلیط خون شده و از بروز یا توسعه سرطان جلوگیری کرد. با استفاده از حجامت می توان لخته های خون که پشت مغز، قلب، کبد، طحال، معده و اطراف ستون فقرات قرار دارند را خارج کرد. حتی می توان با این روش به طور موقت رگ های تغذیه کننده تومور های سرطانی را تصفیه کرد و خون فاسدی که مولد و محرک سرطان است، از اطراف تومور های سرطانی جمع کرد.

حجامت و فواید دیگر

  • تاثیر بر روی زیبایی: حجامت کردن و خون درمانی های دیگر (مثل زالو درمانی) بر روی پوست تاثیر بسزایی گذاشته و باعث زیبایی، شادابی و روشن شدن پوست می شود. معمولا خانم ها بیش تر از آقایان به این موضوع اهمیت می دهند؛ پس بهتر است به جای استفاده از لوازم آرایشی و کرم و پماد از این روش استفاده کنند.
  • حجامت و کج خلقی در خانواده: هرگاه تصور کردید که پرخاشگری و کج خلقی مرد و زن در خانه افزایش یافت، به غلبه خون و کثیف شدن خون بیندیشید. شما می توانید برای جلوگیری از عصبانی شدن و بد خلقی از فواید حجامت کردن خون بهره جویید.
  • حجامت و تفریح: حجامت از نا امیدی و افسردگی جلوگیری کرده و باعث نشاط و زنده دلی و شادابی می شود. همچنین حجامت کردن روحیه و اعصاب را تقویت کرده، شجاعت را زیاد کرده، اضطراب و دلهره را از بدن دور کرده و باعث آسودگی خیال می شود. به همین دلیل کسانی که مسائلی در خواب خود دارند، می توانند با حجامت کردن خوابی آرام را تجربه کنند.
  • حجامت و خون درمانی و ورزش: گاهی وقت ها افرادی که ورزشکار هستند، تصور می کنند که با ورزش تمام بیماری ها از آن ها دور شده و دیگر نیازی به حجامت ندارند. اما باید بدانند با وجود ورزش با آن همه فواید از حجامت بی نیاز نخواهند بود. حتی کسانی که قبلا ورزش سنگین کردند و پس از آن از میادین پهلوانی دور شدند (علی الخصوص وزنه برداران و کشتی کاران)، بیش تر از بقیه به حجامت نیاز دارند تا دچار بیماری های خونی، سکته قلبی و مغزی و ناراحتی های کبدی نشوند.
  • حجامت در بچه ها: طبق روایت های اسلامی، حجامت در بچه ها مورد تایید است. برای تربیت بچه ها باهوش و نابغه باید قبل از تولید نطفه و دوران حاملگی برنامه ریزی کرد. حجامت در بچه ها حتی در دوران شیر خوارگی به نام پیشگیری از بیماری و تامین سلامت مفید است.
  • حجامت و عقل و هوش: حجامت بدون تردید موجب افزایش عقل و هوش می شود و می توان آن را به نام فرهنگ یک کشور همگانی کرد.
منبع: مجله انگیزه

به "فواید حجامت؛ حجامت کردن چه مزایایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید حجامت؛ حجامت کردن چه مزایایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید