چگونگی درمان برونشیت

به گزارش وبلاگ همه خوبا، پیش گیری از برونشیت: روغن زیتون از بروز برونشیت جلوگیری می نماید لذا باید یا به طور مداوم یا لااقل گه گاهی از آن بهره ببرید.

چگونگی درمان برونشیت

نویسنده: احمد حاجی شریفی

پیش گیری از برونشیت: روغن زیتون از بروز برونشیت جلوگیری می نماید لذا باید یا به طور مداوم یا لااقل گه گاهی از آن بهره ببرید.

برونشیت حاد:

التهاب کوتاه مدت راستاهای هوایی است که معمولاً به علت عفونت ویروسی می باشد. این بیماری معمولاً در بالغین رایج تر است. در افراد سالم و بالغ برونشیت حاد ممکن است به سبب عفونت تنفسی به وجود آید. این مشکل برای افرادی که بیماری انسداد مزمن ریوی دارند به صورت مداوم و قابل بازگشت است و این افراد معمولاً در هر زمستان چندین بار به این بیماری مبتلا می شوند. در برونشیت حاد دیواره نایچه ها (راستاهای اصلی هوا در ریه ها) متورم شده که معمولاً به سبب عفونت است. این عفونت مقدار زیادی ترشح فراوری می نماید که معمولاً به صورت خلط با سرفه خارج می شود. در بزرگسالانی که سالم باشند برونشیت حاد معمولاً مسئله ای دایمی ایجاد نمی نماید اما در افراد سالخورده و یا افرادی که نارسایی قلبی یا ریوی دارند این بیماری می تواند به ریه ها پیشرفته و ایجاد ذات الریه کند.

برونشیت حاد معمولاً از طریق یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی به وجود می آید که از بینی، گلو و سینوس ها پیشرفته باشد. سیگاری ها یا افرادی که نارسایی های دیگر تنفسی دارند و یا آن هایی که در معرض هوای آلوده هستند آمادگی بیشتری برای این بیماری دارند.

علایم برونشیت حاد معمولاً در طی مدت 24 تا 48 ساعت به سرعت بروز می نماید و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

* تحریک و سرفه دایم که دارای خلط بی رنگ است.

* درد مرکز قفسه در هنگام سرفه کردن.

* گرفتگی و خس خس سینه.

* تب ملایم.

اگر شما دارای سابقه طولانی مدت بیماری های قلبی یا تنفسی می باشید و علایم بالا را دارید و یا اگر دارای خلط تغییر رنگ یافته هستید که نشان دهنده عفونت ثانویه است بدون معطلی با پزشک تماس بگیرید.

اقدامات مؤثر:

در فردی که سالم است برونشیت حاد که از طریق عفونت ویروسی به وجود آمده است معمولاً با مصرف دارو بعد از چند روز برطرف می شود، اما برترین کار این است که اگر سیگاری هستید فوراً آن را کنار بگذارید.

برونشیت مزمن:

برونشیت مزمن: (بیماری انسداد مزمن ریه)؛ صدمه پیشرفته به ریه ها است و باعث خس خس سینه و تنگی نفس می شود. این بیماری معمولاً در افراد بالای 40 سال شایع است گفتنی است که این بیماری به ندرت به سبب یک ژن ناقص که از هر دو والد به ارث می رسد به وجود خواهد آمد. بهتر است بدانید که سیگار کشیدن و آلودگی هوا در این مورد عوامل خطرآفرینی هستند. در انسداد مزمن ریوی (1) راستاهای هوایی و بافت های ریه ها به تدریج خراب شده و باعث تنگی نفس می شوند. در نهایت در برخی از افراد این بیماری باعث کوتاه شدن بسیار زیاد نفس ها می شود که آن ها را حتی از انجام اعمال ساده روزانه باز می دارد. Copd در مردان دو برابر شایع تر از زنان است و معمولاً به سبب سیگار کشیدن به وجود می آید.

افرادی که به Copd مبتلا هستند معمولاً دو حالت جداگانه ریوی دارند: برونشیت مزمن و آمفیزم (2) و هرکدام از این ها می توانند مسلط تر باشند. در برونشیت مزمن نایچه ها (راستاهای هوایی) ملتهب، متراکم و باریک شده و این عمل راستا هوا را مسدود می سازد. در آمفیزم کیسه های هوایی بزرگ شده و خراب می شوند و کارآیی خود را در رد و بدل کردن اکسیژن به رگ های خونی از دست می دهند. صدمه وارد شده به ریه ها به سبب برونشیت یا آمفیزم معمولاً غیرقابل جبران است، هرچند که سرفه و ترشح مخاط ممکن است با کنار گذاشتن سیگار کمتر شوند. Copd حدود یک ششم افراد بالای 40 سال را مبتلا ساخته است و یکی از دلایل مرگ و میر به شمار میرود.

علت اصلی برونشیت مزمن و آمفیزم، در نتیجه Copd همانا سیگار کشیدن است. آلودگی هوا هم به این شرایط یاری می نماید. برای همین Copd در نواحی صنعتی که درصد زیادی از افراد سیگاری در آلودگی به سر می برند شایع تر است. قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، گازهای زیان آور و سایر تحریک نماینده های ریه ها به سبب شغل می توانند Copd را فراوری یا بدتر نمایند.

در برونشیت مزمن دیواره راستاهای ریه ها با تحریکات سیگار با قطور شدن پاسخ می دهند و راستا عبور هوا را به ریه ها و به خارج از آن ها تنگ می نمایند. غدد فراوری نماینده موکوس در دیواره نایچه ها افزایش می یابند تا موکوس بیشتری فراوری شده و در نتیجه مکانیسم عادی برای پاک کردن راستاهای هوایی به همراه سرفه بتواند مواد تحریک نماینده را خارج کند. وقتی که بیماری پیشرفت می نماید، موکوس به جای مانده در راستاهای هوایی هم به آسانی عفونی شده و صدمه بیشتری ایجاد می نمایند. تکرار عفونت در نهایت باعث می شود که دیواره راستاهای هوایی برای همواره قطور و صدمه دیده شوند.

در آمفیزم، دود سیگار، تنباکو و سایر آلوده نمایند ه های هوا بافت های کیسه های هوایی را از بین می برند، در نتیجه کیسه های هوایی کارآیی خود را از دست داده و ریه ها متورم می شوند و بالاخره کیسه های هوایی پاره شده و با هم ترکیب می گردند و سطح کلی خود را کاهش می دهند، بنابراین هوا در کیسه های متورم شده به دام می افتد و در نهایت مقدار اکسیژنی که وارد خون می شود با هر نفس کاهش می یابد. در موارد نادری علت اصلی آمفیزم یک حالت ارثی است که کمبود آنتی تریپسین آلفا نامیده می شود، در چنین حالاتی صدمه (چه فرد سیگار بکشد یا نکشد) به وجود خواهد آمد اما سیگار کشیدن آن را سرعت می بخشد.

علایم آن:

COPD ممکن سال ها طول بکشد تا بروز کند و هنگامی که به وجود آید به این شکل می باشد:

* سرفه در هنگام صبح که خلط به همراه دارد.

* سرفه در طول روز.

* افزایش فراوری خلط.

* عفونت های مکرر سینه به خصوص در ماه های زمستان که باعث فراوری خلط سبز یا زرد می شود.

* خس خس سینه به خصوص بعد از سرفه.

* تنگی نفس و کوتاه شدن نفس ها در حالت ملایم که در حالت پیشرفته بدتر شده و در نهایت باعث عدم توانایی در تنفس حتی در هنگام استراحت می شود.

بیشتر بخوانید:برونشیت: علائم، روش های جلوگیری و درمان

هوای سرد و عفونت هایی مانند آنفلوانزا باعث بدتر شدن علایم می شوند. در برخی از افراد مبتلا به آمفیزم شکل قفسه سینه به صورت شبکه در می آید و این به علت تورم ریه ها می باشد. نارسایی تنفسی (3) ممکن است به وجود آید که در آن کمبود اکسیژن باعث می شود که لب ها، زبان و انگشتان دست و پا، آبی رنگ و کبود شوند و علاوه بر این ممکن است تورم مچ پاها هم به وجود آید، چون کارآیی کلیه ها کمتر شده و خطر نارسایی قلبی مزمن هم وجود دارد.

برخی از افراد که مبتلا به باریک شدن شدید راستاهای هوایی هستند این نقیصه را با تنفس شدید و زیاد برای نگه داشتن اکسیژن در سطح عادی و مورد احتیاج بدن در حالت استراحت جبران می نمایند. این افراد معمولاً پوست بسیار سرخ رنگی داشته و احتمالاً لاغر می باشند و این به سبب انرژی زیادی است که برای تنفس مصرف می نمایند، در ضمنً گاهی برای آنان خوردن و تنفس به طور همزمان بسیار مشکل است. سایر افرادی که مبتلا به Copd شدید هستند فقط می توانند به طور سطحی و ناکارآمد نفس بکشند و به همین علت دی اکسید کربن در خون جمع شده و سطح اکسیژن پایین می آید. این افراد چون اکسیژن کافی به کلیه های آن ها نمی رسد معمولاً صورت کبود و بافت های متورمی در پاها دارند و شرایط آن ها معمولاً با نارسایی قلبی (4) همراه می شود.

هرگاه دچار برونشیت شدید باید از آب لیموی شیرین، مغز خیار، کاهوی پخته، جوشانده تره، سوپ سیر، سوپ کلم، نشاسته پخته، فرنی، شیربرنج، پاچه گوسفند، آب گشهم تازه، شیرخشت و آب دم نموده گل خطمی زیاد استفاده نموده و از سرخ کردنی ها، پیازداغ، ترشی جات و مصرف دخانیات هم پرهیز کنید.

به اسم درمان هم باید 20 گرم برگ و گل خطمی را در 1 لیتر آب جوش 10 دقیقه دم کنید، بعد آب آن را با عسل شیرین نموده، بنوشید.

* پنجاه گرم ریشه شیرین بیان پوست کنده را خورد کنید و در 1 لیتر آب، 5 دقیقه بجوشانید، بعد دوازده ساعت کنار گذارید، سپس آب آن را صاف نموده و به مرور بنوشید. (کسانی که دچار فشار خون هستند از این نسخه استفاده ننمایند.)

* سی تا پنجاه گرم ریشه خشک خطمی را بکوبید و در 1 لیتر آب سرد، 2 ساعت بخیسانید، بعد 10 دقیقه هم بجوشانید، سپس آب آن را صاف نموده و روزی 2 تا3 فنجان، به نوبت بنوشید. (این نسخه برای زنان باردار مضر است).

* دو کیلو کلم را کوبیده و آب آن را بگیرید، بعد هم وزن آب آن عسل یا دو برابر آب آن شکر با آب صاف نموده آن مخلوط نموده، بجوشانید تا قوام آید و روزی دو قاشق سوپ خوری از آن را صبح و شب میل فرمایید.

* چند هفته، هر روز، ظهر و شب به جای غذا سوپ کلم بخورید.

* هر روز شیر گیاه را بجوشانید و آب آن را مصرف کنید.

* پنجاه گرم گل آقطی را در یک لیتر آب جوش 25 دقیقه دم کنید، بعد آب آن را صاف و با عسل شیرین نموده و هر روز سه تا چهار فنجان از آن را به نوبت بنوشید.

* بیست تا چهل گرم گل لادن را در یک لیتر آب جوش دم کنید و روزی دو تا سه فنجان به نوبت بنوشید.

* پانزده گرم برگ خشک سوسنبر را در یک لیتر آب جوش، 12 دقیقه دم کنید، بعد آب آن را صاف و با عسل شیرین نموده و روزی سه تا چهار فنجان به نوبت بنوشید.

* پنجاه گرم گل ورون خشک یا گل گوش خر را در یک لیتر آب سرد 2 ساعت بخیسانید، بعد چند دقیقه بجوشانید و 12 دقیقه هم دم کنید، سپس صاف نموده آن را با عسل شیرین نموده و روزی سه فنجان به نوبت بنوشید.

* شصت گرم برگ های شاهی آبی را در یک لیتر آب جوش 3 دقیقه دم کنید، بعد آب آن را صاف و با شکر شیرین نموده و روزی سه فنجان به نوبت بنوشید.

* هر روز صبح 20 تا 30 گرم از ریشه های پامچال را در 1 لیتر آب، 15 دقیقه بجوشانید و آب آن را بنوشید.

* سی تا شصت گرم از ریشه های تازه زنبق را در 1 لیتر آب جوش 12 دقیقه بجوشانید، بعد 20 دقیقه هم دم کنید، سپس آب آن را صاف و با عسل شیرین نموده و در هر ساعت یک یا دو قاشق سوپ خوری از آن را بنوشید.

* هر روز صبح دو یا سه عدد تره فرنگی را حلقه حلقه ببرید و در مقداری آب یک تا دو ساعت بجوشانید، بعد صاف نموده و آب آن را بنوشید.

* آب یک دسته شاهی آبی تازه را بگیرید و 60 تا 150 گرم از آب آن را در یک لیوان شیر مخلوط نموده و بنوشید.

* ده گرم آویشن را در 1 لیتر آب جوش دم کنید و آب آن را بنوشید و این کار را تا سه روز انجام دهید.

* یک دسته علف هفت بند تازه را آب بگیرید و هر روز سه قاشق شربت خوری از آن را بنوشید.

* دو عدد برگ تازه سوسنبر را در 1 فنجان آب جوش 12 دقیقه دم کنید، بعد آب آن را صاف و با عسل شیرین نموده و روزی سه تا چهار فنجان بنوشید.

* چهار روز داروی شیر خنک را به مقدار زیاد بخورید.

* پنجاه گرم گل گاوزبان خشک را در یک لیتر آب جوش 3 دقیقه دم کنید و روزی دو تا سه فنجان از آب آن را به فاصله غذاهای روزانه میل فرمایید.

* نشاسته و سرکه را ضماد کنید و گاه گاهی هم یک جرعه حریره نشاسته بخورید.

* پنجاه گرم بنفشه خشک را در یک لیتر آب سرد بجوشانید، بعد یک ربع ساعت هم دم کنید، سپس آب آن را صاف و با عسل شیرین نموده و روزی سه تا پنج فنجان به نوبت بنوشید.

* سی گرم برگ بو را در یک لیتر آب جوش، 12 دقیقه دم کنید، بعد آب آن را صاف و با عسل شیرین نموده و روزی دو تا سه فنجان بعد از هر غذا به نوبت بنوشید.

* دو حبه سیر را در یک لیوان شیر انداخته و 12 دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید و تا گرم است بنوشید و خود را هم گرم نگه دارید.

* یک عدد سیر را پوست کنده و له کنید و به همان مقدار وازلین اضافه نموده، بعد از کمی گرم کردن و پس از سرد شدن، آن را روی سینه و پشت خوب ماساژ دهید و پس از یک یا دو ساعت موضع را بشویید.

* رژیم انگور بگیرید و سعی کنید دایم دهان را بسته و از بینی نفس بکشید.

* بیست تا پنجاه گرم پوست خشخاش را در یک لیتر آب 5 دقیقه بجوشانید، بعد 10 دقیقه دم کنید، سپس آب آن را صاف نموده و در طول روز کم کم بنوشید.

* بیست گرم ساقه و برگ و گل گاوزبان را در نیم لیتر آب بپزید، بعد 12 دقیقه دم کنید و روزی چهار استکان از آب آن را با فاصله هر نیم ساعت میل فرمایید.

* سی گرم دم گیلاس را در یک لیتر آب سرد ریخته، سپس بجوشانید، بعد آب آن را تا گرم است روی 250 گرم گیلاس له شده و یا برش های سیب درختی بریزید و 20 دقیقه هم آن را دم کنید، سپس آن را شیره کشیده و در طول روز کم کم بنوشید.

* انجیر خشک را بسایید و مثل قهوه دم کنید و به جای چای یا قهوه بنوشید.

* در طول روز هر ساعت به ساعت، آب دو لیموی تازه را گرفته و با آب پیاز یا آب هویج و یا آب کرفس مخلوط کنید و بنوشید.

* پنجاه گرم عناب را در یک لیتر آب نیم ساعت بجوشانید و آب آن را صاف نموده و بنوشید.

* پانزده تا بیست و پنج گرم کاکوتی را در یک لیتر آب جوش دم کنید و آب آن را بنوشید. (برای زن حامله مضر است).

برونشیت مزمن:

برونشیت کهنه و مزمن (التهاب نایژه مزمن)؛ سرفه های خلط داری است که در التهاب نایژه حاد به وجود آمده و طولانی می شود و یا بهبود نمی یابد و یا به دفعات دیگری بروز می نماید، غالباً منجر به ضخامت و تغییر شکل لایه مخاطی نایژه های کوچک هم می شود. در محیطی با هوای آلوده یا با مصرف دخانیات مشکل نایژه مزمن بسیار زیاد می شود و هرچه بیشتر از زمان آن بگذرد سرفه ها شدیدتر و حتی گاهی خس خس سینه ایجاد می نماید.

در صورتی که دچار برونشیت کهنه و مزمن شده اید باید به مدت دو هفته رژیم انگور بگیرید و سعی کنید دایماً با دهان بسته نفس بکشید.

* پنجاه تا صد گرم شیرخشت را در آب گرم یا شیر گرم حل کنید و میل فرمایید.

* یکصد و پنجاه گرم انجیر خشک را در یک لیتر آب بجوشانید، بعد انجیرها را بجوید و بخورید و آب آن را هم روی آن بنوشید.

* یک دسته شاهی آبی تازه را آب بگیرید و با شیر یا نوشابه و یا آب میوه مخلوط نموده و بنوشید.

* صبح، ظهر و شب، هر مرتبه یک قاشق غذاخوری مریم نخودی را دم کنید و آب صاف نموده آن را گرم بنوشید.

* پرسیاوشان و گل بنفشه از هر کدام 30 گرم و خارخاسک 50 گرم، همه را نیم کوب نموده و ده قسمت کنید، سپس هر قسمت را یک روز صبح بجوشانید و آب به دست آمده آن را صبح و شب بنوشید.

برونشیت در مزاج های گرم:

برای درمان این بیماری خوردن شربت بنفشه یا شربت نیلوفر یا ماءالشعیر یا لعاب اسپرزه و یا روغن بادام شیرین مفید می باشد.

ترشحات برونش ها:

برای جلوگیری از ترشحات برونش ها باید صبح و عصر آب هویج را با شیر به نسبت مساوی مخلوط کنید و بنوشید.

عفونت برونش ها:

برای برطرف عفونت برونش ها باید 30 گرم شیرین بیان تمیز شده و نیم کوب شده را در یک لیتر آب جوش دم کنید، بعد آب آن را صاف نموده و در طول روز به مرور بنوشید.

پی نوشت ها:

1.Copd

2.Emphysema

3.Respiatory Failure

4.Heart Faiure

منبع مقاله :

حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرة المعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پازدهم.

منبع: راسخون

به "چگونگی درمان برونشیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی درمان برونشیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید