پردازنده اینتل نسل 12 در برابر رایزن سری 6000: کدام یک بهتر است؟

به گزارش وبلاگ همه خوبا، در نمایشگاه CES 2022 تعداد زیادی لپ تاپ نو معرفی گردید که بعضی از آن ها جزو برترین محصولات نمایشگاه بودند و پیروز به دریافت جایزه شدند. بخش بزرگی از هیجان معرفی این لپ تاپ ها به تراشه های نسل 12 اینتل و ای ام دی رایزن 6000 برمی گشت که روی آن ها سوار بود.

پردازنده اینتل نسل 12 در برابر رایزن سری 6000: کدام یک بهتر است؟

شرکت AMD با عرضه سری رایزن 4000 پیروز شد در بازار لپ تاپ ها خودنمایی کرد و مایه دردسر اینتل گردد؛ چون این تراشه ها روی لپ تاپ ها کارایی خوب و عمر باتری بیشتری ارائه می کردند و باعث توجه کاربران شدند. ای ام دی می گوید امسال نزدیک به 200 مدل لپ تاپ با پلتفرم این شرکت وارد بازار خواهد شد.

با این حال، اینتل همچنان در بازار لپ تاپ پیشرو است و تراشه های Alder Lake این شرکت در آستانه ثبت یک نقطه عطف در برابر رقیب تازه وارد هستند؛ چون از یک به روزرسانی معماری بزرگ سود می برند.

در سال 2022، تقریبا در هر دسته از لپ تاپ ها می توانید پردازنده های اینتل نسل 12 و ای ام دی رایزن 6000 را مشاهده کنید. به همین علت، می خواهیم در این مقاله نگاهی دقیق تر به این دو سری پردازنده داشته باشیم و آنالیز کنیم واقعا کدام یک بهتر و از هر نظر ارزشمندتر است؟

اینتل نسل 12 در برابر ای ام دی رایزن 6000: کارایی

این تراشه ها بالاترین کارایی را ارائه می دهند ولی باز همواره این سوال در فکر کاربران نقش می بندد که کارایی کدام یک بهتر است. در حالی که باید منتظر ورود لپ تاپ های مجهز به این پردازنده ها به بازار باشیم تا تست های واقعی نشان بدهند کدام یک کارایی بالاتری دارد ولی فعلا می توانیم به ادعاهای اینتل و ای ام دی درباره آن ها بسنده کنیم.

پردازنده مرکزی Core i9-12900HK چالش بزرگی برای AMD در امسال خواهد بود. چون این پردازنده 14 هسته ای (6 هسته با کارایی بالا و 8 هسته با کارایی موثر) است در حالی که پردازنده مرکزی پرچم دار ای ام دی، Ryzen 9 6980HX فقط 8 هسته ای است. از نقطه نظر تعیینات فنی روی کاغذ، بدون شک یک پیروزی بزرگ برای اینتل است ولی باید در عمل هم دید تفاوت کارایی آن ها چقدر است.

AMD می گوید پردازنده Ryzen 6000 در بازی های 1080p کارایی دو برابر و در رندرینگ 3D بهبودی 125 درصدی نسبت به Ryzen 7 5800U ارائه می دهد. اینتل نیز گفته تراشه های تازه 49 درصد سریع تر از Ryzen 5000 در گیمینگ هستند. به زودی می توانیم این ادعاها را از نزدیک آنالیز کنیم.

در حالی که کارایی پردازنده های پرچم دار در این میدان نبرد هیجان انگیز است؛ ممکن است پردازنده های سطح میانه داستان مجذوب نماینده تری داشته باشند. پردازنده های برند تازه سری P اینتل مصرف انرژی 28 واتی در مقایسه با 9 وات یا 15 وات در سری U دارند که می توانند به لپ تاپ های سبک و نازه، قدرت بیشتری بدهند. بزرگ ترین پردازنده AMD برای رقابت با آن ها، پردازنده های گرافیکی RDNA 2 هستند که بعدا درباره شان صحبت می کنیم.

اینتل نسل 12 در برابر ای ام دی رایزن 6000: عمر باتری

باز هم آزمایش های واقعی می تواند برنده نهایی را تعیین کند ولی AMD به علت بهبود فرآیند فراوری 6 نانومتری خود در برابر 10 نانومتری اینتل، احتمالا باز هم عملکرد بهتری داشته باشد. این یک مانع بزرگ برای اینتل است که با وجود معماری تازه و بهبود یافته خود، باز هم نمی تواند در بحث عمر باتری بر AMD غلبه کند.

AMD مدعی است یک لپ تاپ رایزن 6000 تا 24 ساعت پخش ویدئو می دهد. این شرکت سال گذشته نیز ادعا نموده بود که لپ تاپ های مجهز به پردازنده رایزن 5000 نزدیک به 21 ساعت پخش ویدئو می دهند. این مقایسه نشان می دهد سری رایزن 6000 در عمر باتری حدود 14 درصد رشد کردند.

در عوض، اینتل درباره عمر باتری پردازنده های خود سکوت نموده است که حداقل می تواند نشان دهنده این باشد که هیچ دستاورد بزرگی نداشته است. یک استثنا می تواند لپ تاپ های نازک و سبکی باشد که در گذشته پلتفرم سری H را انتخاب کردند و اکنون در سال 2022 با پردازنده ای سری P وارد بازار می شوند و از نظر عملکرد عمر باتری بهتر شدند.

اینتل نسل 12 در برابر ای ام دی رایزن 6000: گرافیک مجتمع

گیمرها به این زودی ها حاضر نیستند لپ تاپ هایی با کارت گرافیک یکپارچه خریداری نمایند ولی اینتل و ای ام دی در این زمینه پیشرفت های قابل توجهی داشتند و حداقل می توانیم بگوییم بازی های ویدئویی معمولی را لپ تاپ های بدون کارت گرافیک مجزا، با کارایی خوبی اجرا می نمایند.

گرافیک یکپارچه Xe اینتل در سال گذشته، یک جهش بزرگ رو به جلو بود؛ اگر هنوز برای بیشتر عناوین بازی AAA کافی نیست. ای ام دی هم ممکن است بازی های 1080p را با پردازنده های رایزن 6000 خوب اجرا کند و در این زمینه شاخص باشد. این شرکت مدعی است هسته های گرافیکی نسل تازه RDNA 2 می توانند 303 درصد کارایی بهتری نسبت به Xe اینتل ارائه نمایند.

این ممکن است برای به چالش کشیدن پردازنده های گرافیکی رده پایین اینتل مانند انویدیا MX کافی باشد. اگر فقط بعضی اوقات سراغ بازی های ویدئویی می روید؛ شاید این نکته برایتان اهمیت زیادی داشته باشد.

در حالی که هسته های گرافیکی بیشتر روی بازی تمرکز دارند ولی در بحث رندرهای سه بعدی نیز مفید بوده و تاثیرگذاری بالایی دارند. به ادعای ای ام دی، نسل تازه هسته های گرافیکی این شرکت نسبت به قبل در رندر 3D نزدیک به 2.3 برابر پیشرفت نموده و از سوی دیگر، اینتل نشان می دهد کاربران باید انتظار افزایش 43 درصدی را داشته باشند.

اینتل نسل 12 در برابر ای ام دی رایزن 6000: حافظه و ذخیره سازی

در حالی که بقیه بخش های گفته شده با این تراشه ها کاملا متجمع و یکپارچه شده است ولی اینتل و AMD پشتیبانی کمی از حافظه و ذخیره سازی ارائه می دهند.

پردازنده های رایزن 6000 به حافظه رم DDR5-4800 و LPDDR5-6400 محدود شده است و اینتل نسل 12 به شما اجازه استفاده از DDR5-4800 و LPDDR5-5200 و DDR4-3200 و LPDDR4x-4267 را می دهد. احتمالا، این پشتیبانی برای لپ تاپ بعدی شما نخواهد بود ولی به طور کلی، شرکت های سازنده از گزینه های بیشتر استقبال می نمایند؛ به ویژه با توجه به کمبود مکرر قطعات در جهان!

به نظر می رسد فضای ذخیره سازی نیز اندکی به نفع اینتل کاهش یافته است. هر دو شرکت از یک اتصال x8 PCIe 4.0 و یک جفت اتصال x4 NVMe SSD پشتیبانی می نمایند. AMD از یک اتصال x4 NVMe ثانویه برای پوشش یک اتصال SATA نیز استفاده می نماید؛ در حالی که اینتل یک اتصال SATA متمایز دارد.

اینتل نسل 12 در برابر ای ام دی رایزن 6000: درگاه ها

نکته مهم، عدم پشتیبانی ای ام دی از اتصالات تاندربولت 4 است. رایزن 6000 از USB 4 پشتیبانی می نماید که یک تجربه بسیار مشابهی با پهنای باند 40 گیگابیت در ثانیه ارائه می دهد. اگر خواستید یک لپ تاپ با پردازنده AMD Ryzen 6000 بهره ببرید؛ برای انتخاب یک هاب USB Type-C کمی محتاط باشید تا مطمئن شوید که از USB 4 پشتیبانی می نماید.

از سوی دیگر، اینتل هم یک کاستی بزرگ دارد و آن پشتیبانی بومی از HDMI 2.1 است که در رایزن 6000 داریم. ممکن است اینتل این مورد را غیرضروری بداند؛ چون لپ تاپ های گیمینگ و لپ تاپ های متمرکز بر سازندگان، همچنان این مورد را با پردازنده های گرافیکی سری Nvidia GeForce RTX 30 ارائه می نمایند و از HDMI 2.1 پشتیبانی می نمایند.

منظره

باید لپ تاپ های مجهز به این دو سری پردازنده وارد بازار شوند و از نزدیک مورد آنالیز و محک زنی قرار بگیرند تا تعیین گردد هر کدام در بخش های مختلف چه امتیازی می گیرند اما هر کدام برای خود رجحان های قانع نماینده ای دارند.

ای ام دی روی عمر باتری مانور می دهد و اینتل هنوز سری U با مصرف توان 9 وات و 15 وات را پیشنهاد می دهد. ضمن اینکه اینتل، پردازنده های سری P نسل تازه را با مصرف توان 28 وات برای لپ تاپ های سبک و نازک ارائه داده است که در برابر پردازنده های 6 نانومتری AMD قرار می گیرند.

کارایی بالا در گیمینگ با تازهترین پردازنده های گرافیکی انویدیا برای اینتل یک مزیت بزرگ است؛ اگرچه هنوز به طور قطعی نمی توان نظر داد. گیمرهای معمولی که نمی خواهند یک هزینه زیاد برای خرید یک لپ تاپ گیمینگ واقعی با پردازنده گرافیکی مجزا و اختصاصی بدهند؛ امسال ای ام دی گزینه های بهتری دارد.

ای ام دی در راستا فراوری پردازنده های لپ تاپ قرار گرفته است و امسال هم مدل های بیشتری با تراشه های این شرکت روانه بازار می گردد. این موضوع می تواند سازندگان را تحت تاثیر قرار دهد تا مدل های تازهتر و پیشرفته تری بسازند. با این حال، همان طور که نسل 12 اینتل در دسکتاپ توانست همه را غافل گیر کند؛ شاید امسال هم اینتل با نسل 12 لپ تاپ، دوباره این کار را انجام دهد.

در حالی که نمی توانیم یک برنده قاطع و پیروز نهایی در این مقایسه داشته باشیم؛ چیزی که هیجان انگیز است؛ ورود لپ تاپ های نسل 12 اینتل و رایزن 6000 ای ام دی و رقابت آن ها با لپ تاپ های اپل است.

منبع: یک پزشک

به "پردازنده اینتل نسل 12 در برابر رایزن سری 6000: کدام یک بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پردازنده اینتل نسل 12 در برابر رایزن سری 6000: کدام یک بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید