جدول مقایسه سی پی یو amd با intel

به گزارش وبلاگ همه خوبا، از سال های پیش تا به امروز، دو غول پردازنده های مرکزی و پیشروهای دنیای فناوری، یعنی INTEL و AMD بازار دیجیتال را به دست گرفته اند. شما هم حتی اگر با این دو نام خیلی آشنایی نداشته باشید، اما بدون شک نام این دو سی پی یو را شنیده اید. هنگام خرید یک کامپیوتر نو، جدول مقایسه سی پی یو amd با intel به شما یاری می نماید که ببینید کدام یک از این دو سی پی یو قویتر است و بیشتر به دردتان می خورد.

جدول مقایسه سی پی یو amd با intel

در دوره ای از عصر دیجیتال، AMD چندان حرفی برای گفتن نداشت و مسائل گرمایشی زیادی داشت که موجب نارضایتی خیلی از کاربران شده بود. اما اخیرا ورق برگشته و جز برترین و بی نقص ترین پردازنده ها به شمار می رود.

برای آشنایی با این که کدام یکی از سی پی یو ها بهتر از باقی آن هاست، احتیاج به مقایسه ای جامع و کامل است که تمام نقاط ضعف و قوتشان را بیان کند. با ما باشید تا به آنالیز و مقایسه انواع سی پی یو و ویژگی هایشان بپردازیم.

سی پی یو (CPU) چیست؟

سی پی یو در واقع واحد پردازش مرکزی کامپیوتر، و یکی از اجزای بسیار کلیدی و مهم سخت افزار است که مغز کامپیوتر تلقی می گردد و مهمترین واحد پردازش آن به شمار می رود.

تمامی محاسبات و اجرای برنامه ها به دست CPU انجام می شوند.

کارکرد سی پی یو بدین صورت است که از RAM کامپیوتر سیگنال یا یک سری دستورالعمل می گیرد و با کدگشایی و پردازش آن دستورالعمل ها، خروجی معینی ارائه می دهد. تمامی لوازم دیجیتال و هوشمند ما نظیر موبایل، تبلت، تلویزیون و کامپیوترها مجهز به سی پی یو هستند.

سی پی یو به چه شکل است؟

این قطعه آن قدر ریز است که نمی توان انتظار داشت بتواند این قدر نقش مهمی داشته باشد! سی پی یو تراشه یا یک chip بسیار کوچک است که به شکل مربع می باشد و روی مادربورد قرار می گیرد.

آشنایی با نحوه کار سی پی یو amd با intel

کارکرد سی پی یو از ابتدا تا به امروز، با توجه به تغییر کاربری تکنولوژی و پیشرفت آن، تغییرات زیادی را به خود دیده است. می توانیم بگوییم که عملکرد آن به طور کلی به سه دسته تقسیم می گردد.

  • واکشی یا Fetch
  • رمزگشایی یا Decode
  • اجرا یا Execute

واکشی

واکشی یعنی دریافت آن دستورالعمل هایی که سی پی یو باید اجرا کند. همانطور که پیش تر هم گفتیم، این دستورات از RAM به سی پی یو می رسند و در قالب اعداد صفر و یک هستند. این اعداد، در واقع بخش های مختلف یک دستور هستند. تمامی این اعداد در نهایت در بخش IR قرار می گیرند و کم کم طول شمارش گر را افزایش می دهند.

رمزگشایی

پس از ذخیره دستور در IR، دستور به مدار رمزگشا فرستاده می گردد. در این بخش دستورات تبدیل به سیگنال می شوند و به دیگر بخش های سی پی یو می فرایند.

اجرا

دستوراتی که در رمزگشا به سیگنال تبدیل شده اند، باید اجرا شوند. سی پی یو نتایج این کدگشایی ها را ذخیره و ثبت می نماید تا هر موقع لازم شد بتواند از آن ها استفاده کند.

قطعات CPU

نام وظیفه
واحد محاسبهانجام تمامی عملیات محاسبات کامپیوتر
واحد کنترلراهنمایی و هماهنگی بخش های مختلف کامپیوتر و کارکرد آن ها و انتقال دستورات
حافظه یا Registerذخیره موقت داده ها - هنگام اجرای دستورات، واحد کنترل آن ها را در بخش حافظه ثبات نگه می دارد.
حافظه نهان یا Cache-

نحوه مقایسه سی پی یو amd با intel

هر دوی این پردازنده ها قوی و قدر هستند، اما فاکتورهایی وجود دارد که مقایسه شان به انتخاب هوشمندانه تر یاری می نماید. در ادامه برای مقایسه سی پی یو amd با intel موارد زیر را آنالیز می کنیم.

  • سرعت کلاک یا clock speed
  • تعداد هسته ها
  • مسئله Multi-Threading
  • حافظه کش

معیار سرعت کلاک برای مقایسه سی پی یو amd با اینتل

کلاک اسپید نشانگر شمار دستوراتی است که در هر ثانیه به اجرا درآمده. واحد کلاک اسپید هرتز است؛ مثلا اگر پردازنده ای دارای یک هسته 2 گیگاهرتزی است، می تواند 2 میلیارد دستورالعمل را در عرض 1 ثانیه اجرا کند. ضروری است بدانید که هر هسته، دو نوع سرعت دارد. سرعت Base و سرعت Turbo که به آن Overclock هم می گویند. سرعت پایه یا Base سرعتی است که به طور کلی از آن استفاده می گردد و بخش اصلی کار را به عهده دارد. سرعت Turbo زمانی روی کار می آید که سی پی یو احتیاج دارد از بیشترین توان خود استفاده کند.

برای تعمیر کامپیوتر از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

تعداد هسته ها

هر هسته ای واحد پردازش جداگانه ای دارد و تعداد هسته هایش، تعداد تسک ها را معین می نماید. پردازنده های قدیمی فقط یک هسته داشتند اما در حال حاضر تعداد آن ها تا 64 تا هم می رسد. هسته ها را می توان به دو هسته تقسیم کرد تا هر کدامشان فرایند متفاوتی را به دست بگیرند. تعداد هسته ها، بر قیمت محصول اثر می گذارد. شما می توانید پردازنده ای را تهیه کنید که حداقل 4 هسته دارد.

مسئله Multi-Threading جهت مقایسه سی پی یو amd با intel

دیگر پارامتر مهم در مقایسه سی پی یو amd با intel، همین مسئله Multi-Threading است. این واژه به معنای انجام شدن همزمان چندین تسک در هسته است.

در سی پی یو intel به این مورد Hyper-Threading می گویند، و در پردازنده AMD با نام SMT شناخته شده است. در صورتی که پردازنده تان قدیمی باشد، این آپشن را ندارد پس به جای چند عملیات در هر هسته، فقط یک عملیات انجام می گردد. مثلا سی پی یو دو هسته ای تنها دو تسک را انجام می دهد.

حافظه کش در مقایسه سی پی یو amd با intel

کش یک رم داخل سی پی یو است که سرعت بسیار زیادی دارد و برای سریع تر انتقال دادن اطلاعات بین سی پی یو و رم استفاده می گردد. کش سه سطح مختلف به نام های L1, L2 و L3 دارد که L1 مهمترین و گران ترین و دو مورد بعدی، کندترین ها هستند.

آنالیز و جدول مقایسه سی پی یو amd با intel

نوع پردازندهموارد استفاده
پردازنده های ضعیفدر موبایل ها و گجت ها از این نوع سی پی یو استفاده می گردد چون کاربری محدودی دارند. در بین پردازنده های اینتل، ATOM و CORE M در دسته پردازنده های ضعیف هستند اما AMD پردازنده ای در این دسته تعریف ننموده است.
پردازنده های پایه این نوع پردازنده در کامپیوتر و لپتاپ به کار می رود و قیمت بالایی ندارد. سی پی یو پایه بیشتر مناسب کارهای ساده مانند فیلم دیدن و استفاده های غیرتخصصی از کامپیوتر است. اینتل سی پی یو های CELERON و PRNTIUM را در این دسته دارد. Amd نیز سی پی یو ATHLON را تعریف نموده است.
پردازنده میان ردهاین پردازنده ها چند هسته ای هستند و در اینتل، CORE X، و در AMD پردازنده RYZEN به این دسته تعلق دارد.
پردازنده رده بالاسرعت این سی پی یو ها خیلی بالاست و تعداد هسته هایشان از سی پی یوهای میان رده بیشتر است. مجهز به قابلیت Multi-Threading و OverClocking نیز هستند.
ابر پردازنده هااین پردازنده ها در شبکه های کامپیوتری استفاده می شوند.

مقاله پیشنهادی: معرفی 12 مادربرد برتر 2021 Intel و AMD

آنالیز انواع سی پی یو intel

همانطور که در جدول بالا متوجه شدید، برای انتخاب سی پی یو باید ببینید اندازه استفاده تان چقدر است و چه انتظاراتی از آن دارید. آیا فقط استفاده های روزمره مانند فیلم دیدن کردن دارید؟ کار تخصصی خاصی انجام نمی دهید؟ پس سی پی یو هایی مانند Celeron هم کارتان را راه می اندازند. پس گام اول در انتخاب سی پی یو، معین کردن نوع کاربری است.

اگر فکر می کنید که در آینده ممکن است به سی پی یو قوی ای احتیاج پیدا کنید، از همان اول خرید درست را انجام دهید که مجبور به خرید مجدد نشوید. به پسوندهای مدل های سی پی یو دقت کنید. این پسوندها مانند U, Y, K معانی معینی دارند.

معنی نام، حروف و اعدادی که در پردازنده های اینتل استفاده شده اند

  • پسوند C: معنی Unlocked- در نسل های قدیمی تر سی پی یو دسکتاپ استفاده می شد.
  • پسوند E: معنی Supports ECC Memory- پشتیبانی از حافظه ECC در دسکتاپ.
  • پسوند F: معنی Without Integrated GPU- بدون کارت گرافیک آنبرد در دسکتاپ.
  • پسوند G: معنی With AMD Integrated GPU- همراه با کارت گرافیک آنبرد هم در لپتاپ و هم دسکتاپ.
  • پسوند H: معنی High-Performance CPU- پردازنده های رده بالا در لپتاپ.
  • پسوند K: معنی Unlocked- مجهز به قابلیت بالاترین اورکلاک در دسکتاپ.
  • پسوند P: معنی Without Integrated GPU- بدون کارت گرافیک آنبرد در دسکتاپ.
  • پسوند R: معنی High-End Mobile- پردازنده رده بالا و چسبیده به مادربرد در لپ تاپ.
  • پسوند T: معنی LGA Desktop- پردازنده کم توان در لپتاپ.
  • پسوند U: معنی Ultra-Low Power- پردازنده کم توان در لپتاپ.
  • پسوند X: معنی Very High-End Unlocked- پردازنده ای با بالاترین توان هسته و اورکلاک در دسکتاپ.
  • پسوند Y: معنی Extremely Low Power- پردازنده ای با مصرف پایین باتری در لپ تاپ.

پردازنده intel core: پردازنده های core i و core duo دو نمونه از پردازنده های این دسته اند. هرچه عدد مقابل پردازنده بالاتر باشد توان آن بیشتر است.

پردازنده intel celeron: این پردازنده های در دسته پردازنده های کم قیمت و رده پایین هستند که در مدل های طلایی و نقره ای ساخته شده اند.

پردازنده itanium: ساخت این سی پی یو مدت هاست که متوقف شده است اما تا قبل از آن، در دسته سی پی یوهای 6 بیتی قرار داشت.

پردازنده intel pentium: اگر کار خاصی با لپتاپ خود نمی کنید، این سی پی یو مناسب است و نباید از آن انتظار کار حرفه ای داشته باشید.

پردازنده intel xeon: این پردازنده ها چند هسته دارند.

جدول نسل سی پی یو اینتل

جدولی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، جدول انواع سی پی یو اینتل است که از سال 2010 تا به امروز به بازار عرضه شده است.

نسلسال ورود به بازارنام اصلیویژگی ها و معینات
نسل اول2010nehalem45 نانومتر
نسل دوم2011Sandy bridge32 نانومتر- 11 درصد بالا بردن کارایی- سوکت 1156 ال جی ای و رم دی دی آر3- 1066
نسل سوم2012Ivy bridge22 نانومتر- بیش از 50 درصد افزایش کارایی- سوکت 1155 ال جی ای- رم دی دی أر3 1333/1600- مصرف برق پایینتر
نسل چهارم2013haswell22 نانومتر- حدود 8 درصد بهبود و افزایش کارآیی- سوکت 1150 ال جی ای، 1364 بی جی ای، 2011 ال جی ای- رم دی دی آر4
نسل پنجم 2015broadwell14 نانومتری - کاهش سایز و افزایش کارایی- عمر 1/5 ساعته باتری- سوکت ال جی ای 1150- رم 1333/1600 - دی دی آر 3
نسل ششم 2015Sky lake14 نانومتر با ویژگی هایی مثل نسل پنجم
نسل هفتم2016Kaby lake14 نانومتر - بهبود در مصرف برق- بهبود کیفیت ویدیو و کارهای گرافیکی - سوکت ال جی ای 1151- رم دی دی آر 3 ال- 1600
نسل هشتم2017Kaby lake Rپشتیبانی از دی دی آر4 - 2666- نداشتن درایور برای ویندوزهای 7 و 8
نسل نهم2017Coffee lake10 نانومتر - استفاده از IHS به جای خمیر سیلیکون
نسل دهم2018Ice lake10 نانومتر - سوکت بی جی ای 1526- رم دی دی آر4 3200
نسل یازدهمعرضه نشدهTiger lake10 نانومتر - بالا بردن کارایی
نسل های بعد--بین 10 تا 7 نانومتر

آنالیز انواع سی پی یو AMD

پردازنده های Ryzen که جز محبوب ترین پردازنده ها هستند و همراستای core اینتل است. این سری سی پی یو، زیر شاخه های 3،5،7،9 را دارد.

معنی حروفی که در پردازنده AMD استفاده شده اند

حرف G: از پردازنده Radeon Vega Graphics استفاده شده است.

حرف X: توان بالا

حرف U: تاکید بر مصرف پایین پردازنده

حرف H: تاکید بر عملکرد عالی پردازنده

برای تعمیر کامپیوتر از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

مقایسه هسته و Thread سی پی یو amd با intel

به طور کلی سی پی یو amd از هسته های بیشتری تشکیل شده است اما قدرت پردازنده های intel بیشتر است. بعلاوه، عملکرد دو سی پی یو در یک زمان مانند هم نیست و به طور کلی اگر بخواهیم حساب کنیم، پردازنده های اینتل حرف بیشتری برای گفتن دارند.

از نظر thread، اگر چندین کار می خواهید انجام بدهید، مانند ادیت ویدیو یا کارهایی از این قبیل، پردازنده amd بهتر است.

کدام CPU مناسب بازی های ویدیویی است؟

اگر گیمر هستید، باید سی پی یویی انتخاب کنید که برای این مقصود شما مناسب باشد. ما به شما سی پی یوهای AMD را برای این کار پیشنهاد می کنیم.

این پردازنده ها گرافیک یکدست و یکپارچه ای ندارند و هسته های دو مدل سی پی یو Ryzen و Radeon در آن ترکیب شده است. قابلیت های گرافیکی این پردازنده بسیار بهتر از پردازنده های اینتل، و مناسب تر برای بازی های ویدیویی است.

اگر در دنیای گیم حرفه ای هستید، می توانید از کارت گرافیک های اضافی بهره ببرید که برای گیم بهتر هستند. در صورت انتخاب این کارت گرافیک ها، باید بدانید که پردازنده اینتل عملکرد بهتری دارد.

مطلب پیشنهادی: معرفی و آنالیز برترین CPUهای گیمینگ

جمع بندی مقایسه سی پی یو amd با intel

در این مقاله تمام اطلاعات مورد احتیاج در خصوص مقایسه سی پی یو amd با intel توضیح داده شد و امیدوار هستیم که شما پاسخ تمامی پرسش های خود را گرفته باشید. چنانچه سوالی به جای مانده که از سوی ما به آن ها پرداخته نشد، حتما در قسمت نظرات مطرح فرمایید تا کارشناسان حوزه فناوری و کامپیوتر به آن ها پاسخ دهند. بعلاوه اگر خودتان تجربه ای در خصوص این دو سی پی یو دارید، خشنود می شویم که با ما در میان بگذارید تا دیگران نیز از تجارب شما استفاده نمایند.

برچسب ها

اینتلمنبع: آچاره

به "جدول مقایسه سی پی یو amd با intel" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدول مقایسه سی پی یو amd با intel"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید