سیاره ای با مدار 18 ساعتی به دور ستاره اش رصد شد

به گزارش وبلاگ همه خوبا به نقل از پرس اسوسیشن، ستاره شناسان یک سیاره خارج از منظومه شمسی رصد نموده اند که هر مدار آن دور ستاره اش 18 ساعت طول می کشد. این کوتاهترین مدت زمان مداری است که برای یک سیاره خارج از منظومه شمسی ثبت شده است.

سیاره ای با مدار 18 ساعتی به دور ستاره اش رصد شد

این سیاره از گاز تشکیل شده و 20 درصد بزرگتر از سیاره مشتری است. سیاره مذکور NGTS-10b نام دارد و در فاصله هزار سال نوری از زمین قرار گرفته است.

محققان دانشگاه وارویک با استفاده از روش ترانزیت NGTS-10b را رصد کردند. جیمز مک کورمک از دپارتمان فیزیک این دانشگاه می گوید: ما NGTS-10b را کشف کردیم. این سیاره مشابه مشتری است و مداری بسیار کوتاه مدت دارد. همچنین این سیاره دور ستاره ای مدار می زند که مشابه خورشید است.

فاصله این سیاره تا ستاره آن 27 بار کمتر از فاصله عطارد تا خورشید است و به همین دلیل مدار آن بسیار کوتاه است. به گفته محققان فاصله سیاره تا ستاره چنان نزدیک است که نیروهای جزر و مدی ستاره به تدریج این سیاره را از بین می برند. همچنین به نظر می رسد این سیاره همواره داغ باشد و دمای آن به بیش از هزار درجه سانتیگراد برسد.

ستاره مذکور 70 درصد از خورشید کوچکتر است. به گفته محققان دمای NGTS-10b نیز کمتر از خورشید است.

این سیاره با استفاده از تلسکوپNGTS رصد شده است. تلسکوپ مذکور در شیلی قرار گرفته است و هدف آن رصد سیاراتی به اندازه نپتون با استفاده از روش ترانزیت است.

در روش ترانزیت، محققان ستاره ای را رصد می نمایند. کاهش درخشش ستاره در این روش نشان از وجود سیاره ای است که از جلوی آن می گذرد. این تلسکوپ می تواند همزمان 100 هزار ستاره را با روش ترانزیت آنالیز کند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سیاره ای با مدار 18 ساعتی به دور ستاره اش رصد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاره ای با مدار 18 ساعتی به دور ستاره اش رصد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید