خانه حسن پور ؛ موزه ای از فرهنگ کار و صنعت در شهر اراک

به گزارش وبلاگ همه خوبا، نکات مثبت

  • حضور موزه صنایع دستی در خانه ای تاریخی که می توان هم زمان از هر دو بازدید کرد.
  • وجود کافه رستورانی سنتی و دل انگیز همراه با غذا هایی سنتی

نکات منفی

  • ندارد

این روز ها خانه های تاریخی اهمیت زیادی پیدا کرده و به یکی از قطب های در حال توسعه در صنعت گردشگری تبدیل شده اند. در چند دهه گذشته و در شهر هایی با قدمت تاریخی، تعدادی از این خانه ها شناسایی شده و مورد بازسازی و بازسازی قرار گرفته اند. این خانه ها امروزه با عناوینی نظیر موزه یا رستوران در معرض بازدید عموم قرار دارند و گردشگران را به خود جذب می کنند. خانه حسن پور یکی از این خانه های تاریخی است که در بافت قدیم شهر اراک واقع شده است. این خانه علاوه بر اهمیت تاریخی، به عنوان موزه صنایع دستی نیز شناخته می شود. در این مطلب از سفروزن به شهر اراک می رویم تا یکی از اصلی ترین جاذبه های آن را به شما خبرنگاران ی های عزیز معرفی کنیم. خانه حسن پور مقصد امروز ماست. پس تا سرانجام همراه خبرنگاران باشید.

خانه حسن پور ؛ موزه ای از فرهنگ کار و صنعت در شهر اراک خانه حسن پور

خانه حسن پور خانه ای با قدمت صد ساله است که در مجموعه بافت قدیمی اراک و در نزدیکی بازار چهارسوق واقع شده است. بوی کهنگی، بوی آجرهای خام و بوی کاهگل را می توان به راحتی از لا به لای خشت های این خانه استشمام کرد. درهای چوبی و قهوه ای رنگ خانه حسن پور رو به حیاطی باز می شوند که در نگاه اول درخت توت تنومندی درون آن خودنمایی می کند. پله های بلند با سنگ هایی قدیمی راهنمای خوبی هستند برای ورود به داخل خانه. بنیان گذار بنا فردی به نام حاج علی مشیری است که بعد از چندین نسل به مالکیت آقای حسن پور درآمده است. این اثر ارزشمند در تاریخ شانزدهم فروردین 1377 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

تاریخچه

خانه حسن پور

اگرچه تاریخ دقیقی از ساخت بنای خانه حسن پور در دست نیست اما آنچه می دانیم این است که ساخت آن در دو دوره جداگانه انجام گرفته است. ضلع جنوبی آن متعلق به دوره قاجار و سلطنت احمد شاه است و ضلع شمالی آن مربوط به سال های 1332 هجری قمری است. بر اساس تحقیقات اجرا شده ساخت این بنا به سفارش یکی از تاجران و بازرگانان فرش در سلطان آباد قدیم به نام حاج علی مشیری انجام شده است. بنا در ابتدا به عنوان محل شرکت فرش شروع به کار نموده و بعدها به عنوان مدرسه ای با نام مدرسه مجیدی به محل تعلیم و تربیت اختصاص یافته است. مرحوم جواد حسن پور آخرین مالک بنا بوده که از آن به عنوان خانه مسکونی استفاده نموده است. اداره کل میراث فرهنگی، در سال 1347 خانه را از وارثان آقای حسن پور خریداری نموده و به بازسازی و بازسازی بنا پرداخته است. در خرداد ماه سال 1382 نیز این خانه به عنوان موزه صنایع دستی و هنر های سنتی در مرکز استان به بهره برداری رسیده است.

خانه حسن پور

معماری خانه حسن پور

معماری خانه حسن پور

خانه حسن پور همچون نخستین بنا های مسکونی شهر سلطان آباد (اراک امروزی) بنایی است درون گرا و با تمرکز بر یک حیاط مرکزی؛ گرداگرد حیاط و در سه جهت شرق، غرب و شمال اتاق هایی وجود دارد که به سمت حیاط گشوده می شود. بنا در زمینی به مساحت 600 متر مربع و در دو طبقه احداث شده است. طبقه همکف اتاق های زمستان نشین و طبقه اول اتاق های شاه نشین و تابستان نشین را شامل می شود. سازه اصلی بنا از خشت تشکیل شده و پی ها را به وسیله سنگهای بزرگ و دوغاب گل- آهک ساخته اند. خانه به وسیله آجر نماکاری شده است و عمده تزئینات بنا را تزئینات کاشیکاری و آجرکاری تشکیل می دهد.

تزئینات کاشی کاری

این خانه از سه طرف مذکور، شامل بخش شبستان و اعیان نشین است. اتاق های مسکونی، آشپزخانه، انبار، دستشویی و نانواخانه در سمت شبستان ها واقع شده است. مکان هایی مختص ذخیره انواع مواد غذایی در آشپزخانه و انبار به کار رفته است. سر تا سر بخش اعیان نشین به وسیله درها و گذرگاه ها به همدیگر مرتبط می شوند. حدود یک و نیم متر کف حیاط پایین تر از کف خیابان بوده و نور مورد نیاز اتاق ها از حیاط تأمین می شود. سنگ آهک، آجر، خشت، گل و چوب مصالح این خانه را تشکیل می دهد. همه نمای بیرونی ساختمان با آجر، کاشی و شکل های اسلیمی آجری آراسته شده است.

نمای بیرونی

خانه حسن پور به عنوان موزه صنایع دستی اراک

خانه حسن پور

خانه حسن پور اراک، موزه ای از صنایع دستی و هنرهای سنتی است که با هدف آشنایی با فرهنگ کار و مشاغل گذشته ایرانی ایجاد شده است. غزال های تراشیده شده بر روی چوب، تندیس هایی که نحوه کندن چاه در گذشته را نشان می دهند، آسیاب گندم و نحوه دستار کردن آن که دیگر هیچ نشانی از آن ها نیست، به خوبی در این موزه نمایش داده شده اند. از فاخرترین آثار موجود در موزه می توان به پنج اثر خلق شده قلمزنی بر روی نقره به وسیله محمد مهدی باباخانی از هنرمندان برجسته شهر اراک اشاره کرد.

صنایع دستی خانه حسن پور

نمایشگاههای موزهصنایع دستی در خانه حسن پور

صنایع دستی

موزه صنایع دستی خانه حسن پور به چند نمایشگاه تفسیم شده که هر کدام معرف مشاغل خاصی است. نمایشگاه خط و خطاطی شامل نمایش آثار خوش نویسی و تذهیب هنرمندان معاصر است. در نمایشگاه سفال، شیشه و سرامیک، آثار گوناگونی از انواع ظروف سفالی، شیشه ای و سرامیک را به نمایش گذاشته شده است. نمایشگاه فرش و گلیم هم از بخش های مجذوب کننده این موزه است. یکی از منطقه ها معروف فرش بافی استان مرکزی فرش های منطقه ساروق است که به همراه گلیم نقش برجسته خمین و دیگر فرش ها در این بخش وجود دارد.

صنایع دستی خانه حسن پور

نمایشگاه فلز و آثار حجمی که در آن آثار قلم زنی هنرمندان اراکی، ملیله کاری زنجان، ورشو و برنج بروجرد و دیگر آثار ساخته شده با فلز مشاهده می شود. نمایشگاه آثار چوبی هم که بیشتر به نمایش آثار منبت کاری و معرق پرداخته است. نمایشگاه منسوجات هم شامل انواع لباس های سنتی است. و بالاخره نمایشگاه ترمه دوزی و نمایشگاه معرف لباس های اصیل ایرانی نظیر قشقایی که نمادی از خاندان ها و طایفه های ایرانی است.

خانه حسن پور

جاذبههای نزدیک خانه حسن پور

حمام چهارسوق

از خانه حسن پور می توان به قدیمی ترین مدرسه و مسجد شهر یعنی مدرسه سپهداری و نیز به قدیمی ترین حمام به نام حمام چهارسوق و سایر نقاط بازار مانند قدیمی ترین بانک ملی به راحتی دسترسی پیدا کرد.

در وبلاگ همه خوبا بخوانید

مسجد جامع ساوه ، همنشینی دل انگیز خشت و گل

امکانات

در خانه حسن پور امکاناتی نظیر موزه، کافه، رستوران و سرویس بهداشتی وجود دارد.

امکانات

اطلاعات بازدید از خانه حسن پور

ساعت بازدید : 8 تا 18

قیمت بلیط : 2000 تومان

آدرس خانه حسن پور : استان مرکزی، اراک، خیابان محسنی، گذر مدرسه سپهداری، خانه حسن پور

جهت دسترسی به خانه حسن پور

برای دسترسی به خانه حسن پور باید وارد بافت تاریخی اراک شوید و مجموعه بازار چهارسوق را پیدا کنید. این خانه درگذار سپهداری به فاصله پنج متری از گذر اصلی مجموعه بازار واقع شده است.

بهترین زمان بازدید خانه حسن پور

بهترین زمان برای بازدید از خانه حسن پور فصل بهار و پاییز است که هوای اراک معتدل و مطبوع است. می توانید در یک عصر بهاری یا پاییزی به دیدن این جاذبه زیبا بروید.

خانه حسن پور

توصیههای سفر

خانه حسن پور

برای بازدید از این خانه تاریخی، حتما دوربین عکاسی خود را به همراه داشته باشید تا بتوانید زیبایی های آن را ثبت کنید. اگر هم در رستوران آن قصد سفارش غذا دارید، حتما دیزی آن را امتحان کنید.

آیا خانه حسن پور مجذوب کنندهیت های لازم برای بازدید را دارد؟ چنان چه به اراک سفر کنید از این خانه دیدن خواهید کرد؟ نقطه نظرات خود در مورد این جاذبه را با وبلاگ همه خوبا در میان بگذارید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "خانه حسن پور ؛ موزه ای از فرهنگ کار و صنعت در شهر اراک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه حسن پور ؛ موزه ای از فرهنگ کار و صنعت در شهر اراک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید