زنجیره تکراری نابسامانی در بازار توزیع کالاهای پرمصرف موادغذایی

به گزارش وبلاگ همه خوبا، عدم وجود نظم در نظام توزیع اقلام غذایی و ماجرای غم انگیز در صف ایستادن مردم برای تهیه مایحتاج معمولی نتیجه عدم وجود نظارت کافی در این بازار است.

زنجیره تکراری نابسامانی در بازار توزیع کالاهای پرمصرف موادغذایی

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی وبلاگ همه خوبا، فرزانه فراهانی- کمبود روغن نباتی در بازار عمومی مصرف کنندگان خانگی در حالی رقم میخورد که موجودیت این کالای پر مصرف در میان دلالان بیش از نیاز مجموع مردم است و به عبارتی بازار از وجود این کالا اشباع است.

مشکلاتی که در عرضه و فروش روغن نباتی وجود دارد ناشی از عدم مدیریت توزیع کنندگان اصلی این کالا محسوب می شود و در این میان این مردم ستند که برای خرید کالای مذکور با سختی های متعددی روبرو هستند.

علی عطایی یکی از بنکداران خرده فروش موادغذای در خیابان مولوی است که به طور مستقیم با مصرف کنندگان خانگی سر و کار دارد.

به گفته عطایی متاسفانه روغن نباتی که این روزها توسط تولیدد کنندگان داخلی میان عمده فروشان در حال توزیع است به صورت عادی و منظم توزیع نمی شود و در صورت فروش ب خرده فروشان با فروش اجباری برخی اجناس دیگر مثل رب گوجه فرنگی، کیک و دیگر مواد غذایی که مورد استفاده برخی از توزیع کنندگان نیست صورت می گیرد.

در ادامه فیلمی از صحبتهای جالب و جنجالی این خرده فروش بازار موادغذایی را مشاهده می کنید که حرفهای وی شباهت بسیاری با سایر خرده فروشان موادغذایی در خیابان مولوی دارد.

این خرده فروش مدعی است: قیمت اجناسی که اجبار به خرید آن ها در کنار روغن نباتی به آن ها تحمیل می شود خیلی پایین تر ارزش اصلی کالا است و قیمت نهایی آن برای خرده فروشان گرانتر محاسبه می شود.

عطایی همچنین گفت: روغن نباتی که در مغازه امثال ما به فروش می رسد از تولید کننده و توزیع کننده اصلی به دست ما نمی رسد و پس از اینکه چندین دست در بازار چرخید به مغازه ما رسیده و ما هم مجبوریم قیمت را بالاتر از قیمت مصرف کننده به مشتریان اعلام کنیم.

وی شرح داد: در میان برخی از افرادی که ما از آن ها روغن نباتی خریداری می کنیم افراد بسیاری هستند که این کالا را از فروشگاههایی چون رفاه، شهروند، افق کوروش و ... و با قیمت بالاتر از قیمت اولیه خریداری کرده و سپس به خرده فروشانی مثل ما هم با قیمت بالاتر می فروشند.

بر اساس تحقیقات میدانی خبرنگار وبلاگ همه خوبا، میزان روغنی که تولید کنندگان در اختیار فروشگاههای فوق قرار می دهند با میزان توزیع آن ها میان مشتریان مردمی تفاوت بسیاری دارد و حجم روغن نباتی موجود در بازار دلالان که مدعی هستند روغن فوق را از فروشگاههای مذکور دریافت می کنند تفاوت محسوسی دارد.

به عبارتی ظاهرا فروشگاههای فوق روغن نباتی را که با نرخ پایین تر از قیمت مشخص شده برای مصرف کننده، از تولید کنندگان دریافت می کنند به جای توزیع میان مردم با قیمت بالاتر در اختیار دلالان این محصول پر مشتری قرار می دهند.

بیشتر بخوانید

مردم، قربانی جنگ زرگری تولیدکنندگان و خرده فروشان موادغذایی

عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان چندی پیش در گفتگو با رسانه ها گفته بود که فروش اجباری هر کالایی با کالای دیگر را خلاف قانون است و تخلف محسوب می شود.

وی در جلسه ای با کنندگان شرکت های تولیدی و پخش در زمینه فروش اجباری روغن نباتی به همراه سایر محصولات، شرح داد: باید رفتار همه عوامل فروش، توزیع کنندگان و کنندگی های عرضه مورد رصد قرار گرفته و از انجام تخلف موضوعی به ویژه عرضه خارج از شبکه و گران فروشی جلوگیری شود.

مسئولان اتاق اصناف نیز فروش اجباری کالاها را تخلفی آشکار می دانند و به گفته آن ها مردم میتوانند گزارش تخلفات مربوط به فروش اجباری کالا را به شماره 15 سازمان تعزیرات حکومتی ارائه دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "زنجیره تکراری نابسامانی در بازار توزیع کالاهای پرمصرف موادغذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنجیره تکراری نابسامانی در بازار توزیع کالاهای پرمصرف موادغذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید