10 ایرانی نامزد دریافت بزرگ ترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان دنیا

به گزارش وبلاگ همه خوبا، هیئت داوران جایزه آسترید لیندگرن، بزرگترین جایزه کتاب کودک دنیا درحالی نامزدهای سال 2020 برای دریافت این جایزه را معرفی کرد که نام 10 نماینده جمهوری اسلامی ایران برای دریافت این جایزه می درخشد.

10 ایرانی نامزد دریافت بزرگ ترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان دنیا

ایرنا: سایت رسمی جایزه آسترید لیندگرن نوشت: هیئت داوران هفدهم اکتبر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، نامزدهای دریافت جایزه یادبود آسترید لیندن گرن در سال 2020 را انتخاب کردند و 237 نماینده از 68 کشور جهان در این فهرست بلند جای دارند. این فهرست برای همه علاقه مندان به به ادبیات کودک و نوجوان، لیستی طلایی به شمار می آید.

در میان این 237 نامزد، 49 نام جدید وجود دارد و آنها از همه قاره های جهان و از میان نویسندگان، تصویرگران، مروجان کتاب خوانی و قصه گویان برگزیده شده اند. 46 درصد از نامزدها را خانم ها تشکیل می دهند، 41 درصد را مردان و 13 درصد هم نهادها هستند. بیش از صدها فرد یا نهاد، در سراسر جهان در معرفی نامزدهای پیشنهادی برای دریافت جایزه 2020 نقش داشته اند.

اسامی نمایندگان ایران برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن در سال 2020، به این توضیح است:

شورای کتاب کودک، سازمان

فرهاد حسن زاده، نویسنده

مهدی حجوانی، مروج کتابخوانی

جمشید خانیان، نویسنده

کتابخانه های سیار ایران، سازمان (زیر نظر کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان)

هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده

طرح ترویجی با من بخوان، سازمان

فرشید شفیعی، تصویرگر کودک

محمدرضا شمس، نویسنده

علی اصغر سیدآبادی، مروج کتابخوانی

فهرست کامل نامزدهای جایزه آسترید لیندگرن در سال 2020 کلیک کنید.

آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب بچه ها سوئدی و یکی از پرطرفدارترین نویسندگان جهان است. او درسال 2002 در سن 92 سالگی در گذشت، اما داستانهایش جاودانه شدهاند. در بزرگداشت نام و یاد او و با هدف ترویج ادبیات ناب بچه ها و نوجوانان جهان، از سال 2002 دولت سوئد جایزه ای بین المللی به نام او بنیان نهاده است.

جایزه نقدی آسترید لیندگرن به مبلغ 5 میلیون کرون سوئد، تقریبا برابر با 800 هزار دلار امریکا 580هزار یورو، بزرگترین جایزه ادبیات بچه ها و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات در جهان است.

جایزه یادبود آسترید لیندگرن، یک جایزه ادبی است که نه تنها به نویسندگان و تصویرگران داده می گردد، بلکه قصه گویان، مروجان و نهادهای حوزه ادبیات بچه ها و ترویج کتابخوانی نیز می توانند به آن دست یابند. این جایزه، سالیانه به یک یا بیش از یک هنرمند صرف نظر از زبان و ملیت آن ها اعطا می گردد. آثار این هنرمندان باید دارای کیفیت بالای هنری و ارزش های انسانی ای باشند که آسترید لیندگرن به آن ها باور داشت.

جایزه آسترید لیندگرن می تواند توجه قصه گویان، نویسندگان و تصویرگران خلاق را به آفرینش ادبیات ناب برانگیزد. اهدای این جایزه سبب می گردد که نهادها و سازمان های سراسر جهان به ارزش آثار ادبی خوب بچه ها و نوجوانان هر چه بیشتر پی ببرند.

هیئت داوران این جایزه از میان کارشناسان برجسته ادبیات بچه ها سوئد برگزیده می شوند. اعضای هیئت داوران برای یک دوره 4 ساله از سوی شورای ملی سوئد در امور فرهنگی (Swedish National Council for Cultural Affairs) گزینش می شوند. آن ها هر ساله از سراسر جهان سازمان هایی را که دارای گسترده ترین و بیشترین اطلاعات درباره نویسندگان، تصویرگران، قصه گویان و فعالان ادبیات کودک هستند، به عنوان سازمان های نامزدنماینده Nominated Body منصوب می نمایند تا نامزدهای خود را از سراسر جهان به هیئت داوران معرفی نمایند.

در حال حاضر در ایران شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات بچه ها و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به عنوان سازمان های نامزدنماینده از این امتیاز برخوردارند.

منبع: توریسم آنلاین

به "10 ایرانی نامزد دریافت بزرگ ترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 ایرانی نامزد دریافت بزرگ ترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید