معرفی پنیرک و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ همه خوبا، پنیرک گونه های مختلفی دارد که دو گونه از آنها به نام های پنیرک کبیر و پنیرک صغیر نسبت به دیگر گونه ها از خواص دارویی بیشتری برخوردار هستند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به گونه پنیرک

معرفی پنیرک و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

پنیرک گونه های مختلفی دارد که دو گونه از آنها به نام های پنیرک کبیر و پنیرک صغیر نسبت به دیگر گونه ها از خواص دارویی بیشتری برخوردار هستند. در اینجا به نام علمی و معینات مربوط به گونه پنیرک صغیر اشاره شده است.

نام علمی:

Malva rotundifolia L.، نام فرانسه feuilles rondes و نام انگلیسی آن mallow می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، پنیرک، گل پنیرک، پنیرک رونده، خطمی کوچک، خبّازی و خیرو نامیده شده است.

تیره گیاه:

پنیرک Malvaceae

نوع گیاه:

بوته

معینات ظاهری:

گیاهی است علفی و یک ساله با ساقه ای ایستاده و منشعب و به ندرت نیمه خوابیده و گسترده روی زمین به ارتفاع حدود 30 سانتی متر گاهی موارد بیشتر، برگ های آن مدور، دارای دمبرگی بلند، پهنک برگ ها کلیوی شکل و لبه برگ ها کنگره ای و دندانه دار است. گل های آن اغلب 2 الی 4 تایی، دمگل ها نامساوی، گلبرگ ها نزدیک قاعده ریشه دار و در حالت خشک به رنگ آبی آسمانی می باشند. برچه های میوه 10 الی 14 تایی، برچه ها در پهلوها به صورت شعاعی چروکیده، در سطح پشتی کم و بیش تخت و خاتمه بی کرک شده و منقوط است.

طبیعت گلِ پنیرک:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن کمی سرد و تر است.

طبیعت تخمِ پنیرک:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و تر می باشد.

رویش جغرافیایی:

در اغلب منطقه ها معتدل کشورها بخصوص کشورهای اروپایی، آسیایی و در ایران بیشتر در استان های شمالی، هرمزگان، بلوچستان، لرسان، فارس و ایلام انتشار دارد.

بیشتر بخوانید: خرید و نگهداری پیاز

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در گل پنیرک:

ماده رنگی به نام مالوین، لعاب شامل اِل. آرابینوز، اِل رامنوز و دی گالاکتورونیک اسید و غیره در آن معین شده است.

بخش مورد استفاده:

گل و تخم. ضمناً برگ گیاه هم خواص دارویی دارد.

نحوه مصرف:

معمولاً به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و اندازه مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

خواص درمانی گل پنیرک:

ضد برونشیت و مسکن سرفه های مقاوم، خلط آور و رفع نماینده خشونت صدا، نرم نماینده سینه و رقیق نماینده اخلاط غلیظه، تحلیل برنده ورم لوزه ها و رفع نماینده ناراحتی های سینه، تحلیل برنده ورم حلق و گلو و مفید برای ناراحتی های غشاهای مخاطی مجاری ریه، بازنماینده انسداد مجاری کبد و رفع نماینده سوزش مجاری ادراری، ضد یرقان و التیام بخش زخم کلیه و مثانه، کاهنده ورم مجاری مثانه و ادرار و ضد شکم روشن، خنک نماینده و ضد التهابات پوستی، آرام بخش و شیرافزا می باشد. ضمناً برای گلودرد چرکی، تب، سینوزیت، ناراحتی های زنانه، جوش صورت و سوء هاضمه هم مفید است. در استعمال خارجی استفاده از جوشانده گل پنیرک به صورت غرغره برای شستشوی دهان مفید می باشد.

خواص درمانی تخم پنیرک:

مسکن سرفه های گرم و خشک و تقویت نماینده روده ها می باشد. ضمناً برای گرفتگی آواز، لینت شکم، زخم کلیه و مثانه، تورم کیسه مثانه، سرفه، برونشیت، امراض پوستی و بواسیر هم مفید است. در استعمال خارجی جوشانده آن به صورت تنقیه، رفع نماینده سوزش روده ها، رحم و مقعد می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی پنیرک و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی پنیرک و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید