شهر خورشیدی؛ ضرورت یا تجمل

به گزارش وبلاگ همه خوبا، علی اکبر عالم رجبی- استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی اصفهان:هرقدر سطح رفاه یا فراوری در جامعه ای بالاتر باشد، مصرف سرانه انرژی هم در آن جامعه بیشتر است.

شهر خورشیدی؛ ضرورت یا تجمل

واضح است که دعوت از مردم برای دست کشیدن از آنچه باعث رفاه آنان است جواب مثبتی دریافت نخواهد کرد؛ اما این تنها راهکار نیست. می توان سطح رفاه و فراوری صنعتی را حفظ کرد ولی با ترفندها و روش هایی مصرف سرانه انرژی را کاهش داد. به عنوان مثال، ساخت و استفاده از خودروهایی که مصرف سوخت کمتری دارند می تواند اقدامی در این راستا ارزیابی گردد و یا اگر دیوارهای بیرونی و سقف ساختمان ها عایق بندی گردد، باعث کاهش بار حرارتی در زمستان و بار برودتی در تابستان می گردد، بدون اینکه سطح رفاه ساکنان ساختمان تغییر کند.

کاشت و بهره بردای از گیاهان با هدف تامین انرژی از زیست توده یا بیوماس یکی دیگر از راهکارهاست، ولی شاید در همه مناطقِ زمین در شرایط فعلی مالی نباشد. یکی دیگر از راهکارهای کاهش مصرف سوخت های فسیلی، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر است. انرژی خورشیدی مهم ترین منبع انرژی تجدیدپذیر است که به سادگی و تقریبا در همه جا در دسترس است.

حتی در روزهای ابری هم که شدت تابش خیلی کمتر از روزهای آفتابی است به یاری آبگرمکن های خورشیدی لوله خلأ می توان آب گرم تهیه کرد. گرچه انرژی خورشیدی کاربردهای زیادی دارد اما یکی از ساده ترین و رایج ترین کاربردهای آن در ساختمان ها، آبگرمکن های خورشیدی و پانل های فتوولتایی برای فراوری برق خورشیدی است. با به کارگیری آبگرمکن یا مولد برق خورشیدی در هر ساختمان، قدمی در راستای کاهش مصرف سوخت های فسیلی برداشته می گردد که کل جامعه جهانی از اثر آن بهره خواهد برد. از طرفی، استفاده از سلول های خورشیدی هم مثل استفاده از انواع قطعات الکترونیکی، رایانه، تلفن همراه، لامپ کم مصرف و غیره تبعات زیست محیطی دارد؛ باید بیاموزیم که دفع پسماند را درست انجام دهیم.

گرچه به کارگیری انرژی های تجدیدپذیر در همه ساختمان ها امکان پذیر و ضروری است، ولی اگر شوراهای شهر و شهرداری ها، سازندگان و مالکان ساختمان های جدید را ملزم به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر نمایند، می توان امید داشت که طی چند دهه آینده بخش قابل توجهی از آلودگی شهرها که ناشی از مصرف سوخت برای تهیه آب گرم و تهویه مطبوع است کاهش یابد. باید توجه داشت که فراوری برق خورشیدی منجر به کاهش فراوری برق در نیروگاه ها می گردد که عمدتا با سوخت فسیلی کار می نمایند.

شورای کنونی شهر اصفهان مصوبه ای را گذرانده که هم شهرداری و هم سازندگان ساختمان ها را در جهت استفاده روزافزون از انرژی های تجدیدپذیر قرار می دهد. به امید آنکه دیگر شهرها به ویژه کلان شهرها هم در این جهت قدم بردارند و ایرانیان هم برای ادای دین خود به محیط زیست و حفظ شرایط زندگی در این کره خاکی از جامعه جهانی عقب نمانند. ناگفته نماند که ارزان بودن بهای انرژی در ایران تاکنون مانع بزرگی بر سر راه گسترش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر است.

منبع: همشهری آنلاین

به "شهر خورشیدی؛ ضرورت یا تجمل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر خورشیدی؛ ضرورت یا تجمل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید