راه اندازی آرشیو برخط برای برنزهای پراکنده بنین در دنیا

به گزارش وبلاگ همه خوبا، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، راه اندازی آرشیو برخط برای برنزهای پراکنده بنین در دنیا صورت می گیرد.

راه اندازی آرشیو برخط برای برنزهای پراکنده بنین در دنیا

یک آرشیو آنلاین شامل اطلاعاتی درباره هزاران قطعه برنز بنین که در موزه هایی در سراسر دنیا به نمایش گذاشته شده اند، خاتمه سال آینده میلادی در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

برنزهای بنین که امروزه ردشان را عمدتا در کشورهای اروپایی باید گرفت از مهمترین میراث تاریخی آفریقا هستند، میراثی که در دوران استعمارگری از شهر بنین نیجریه به غارت رفتند. به نقل از موزه بریتانیا این مجسمه ها دستکم از قرن شانزدهم میلادی به بعد ساخته شدند.

باربارا پلانکنشتاینر (Barbara Plankensteiner)، مدیر موزه فرهنگ و هنر دنیای که سرپرستی پروژه لیست بندی برنزهای بنین در سراسر دنیا را برعهده دارد، می گوید تا به امروز داده هایی از 110 موزه دنیا دریافت نموده است.

وی گفت: سالها بود می خواستیم کاری کنیم تا مجموعه برنزهای بنین که در سراسر دنیا پخش و پراکنده هستند در یک پلتفرم واحد و دیجیتال به نمایش گذاشته شوند. این آرشیو منبعی اصلی برای تحقیق و مطالعه درباره هنر بنین و تاریخ فرهنگ این امپراطوری خواهد شد.

دانشگاه آبردین و دانشگاه کمبریج در ماه اکتبر (مهر- آبان 1400) دو برنز بنین را به نیجریه بازگرداندند. این استردادها فشار بر موزه بریتانیا در لندن که بزرگترین و مهمترین کلکسیون برنزهای بنین را در اختیار دارد، افزایش داد.

آبا تیجانی (Abba Tijani)، رئیس کمیسیون ملی نیجریه برای موزه ها و بناهای تاریخی می گوید این کشور در نظر دارد برای میزبانی از برنزهای بنین که به مبدا بازگردانده می شوند، موزه های تازه مطابق با استانداردهای بین المللی بسازد.

به گفته این مقام نیجر، آمریکا بتازگی سه مورد از این یادگارهای تاریخی را به نیجریه بازگردانده و این کشور آفریقایی مصمم است در آینده به سراغ برگزاری نمایشگاه های مشترک با موزه های غربی برود.

منبع: همگردی

به "راه اندازی آرشیو برخط برای برنزهای پراکنده بنین در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی آرشیو برخط برای برنزهای پراکنده بنین در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید