جذب آموزش عالی کشاورزی با چه توجیهی؟

به گزارش وبلاگ همه خوبا، وزیر جهاد کشاورزی در مراسم تجلیل از محققان برتر تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اظهار کرد: این آمادگی وجود دارد که کل دانشگاه های کشاورزی مانند دیگر کشورها ذیل مدیریت اجرائی کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج (تات) آورده شوند همان طور که اکنون این امر در وزارت بهداشت نیز صورت گرفته است. این اشارات وزیر محترم و آن هم پس از گزارش شتاب زده معاونت این وزارت در صد روز اول دولت، نشان از ضرورت بازنگری در نگاه متولیان این بخش دارد. مدیریت بخش کشاورزی کشور در شاخه موسوم به تات (تحقیقات، آموزش و ترویج) ساختاری حجیم و کم تحرک با هشت هزار نفر نیروی انسانی و مشتمل بر دو هزار عضو هیئت علمی دارد. این شاخه در خلال چهار دهه اخیر و به موازات افزایش استان ها و رقابت های نفس گیر وزارت های کشاورزی و جهاد سازندگی وقت از نظر کمی توسعه پرشتابی گرفت. ارزیابی واقع گرایانه از بار سنگین چنین ساختاری بر منابع و اعتبارات ملی و در مقایسه با دستاورد ملموس پژوهش های آن از زمره فوریت ها به شمار می آید. پژوهش هایی که در چرخه مسدود طرح-مقاله عمدتا خرج از عرصه فراوری جدا نموده و تنها به کار ارتقای پایه و رتبه می آیند. همین که ایشان در این سخنرانی به ناشناخته بودن سازمان تات در میان مردم و مسئولان اذعان کردند، در حقیقت تأییدی بر این چرخه مسدود است.

جذب آموزش عالی کشاورزی با چه توجیهی؟

از سویی دیگر حوزه آموزش عالی نیز در این مدت برای تربیت نیروی انسانی کارآمد و ماهر در شاخه های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی تنها در برافراشتن تابلو از دانشگاه های دولتی، آزاد، پیغام نور و... در تمامی استان ها اهتمام داشته است. چنین سیستم آموزش معیوبی و با رهاسازی انبوه دانش آموختگان سرگردان، هم بر حجم وزارت جهاد کشاورزی و هم بر خیل دانش آموختگان جویای کار افزوده است.

هم اکنون نزدیک به 300 هزار دانش آموخته بی کار در رشته های مختلف کشاورزی و در سطوح مختلف آکادمیک، حکایت از بحرانی فراگیر دارد. جای بسی شگفتی است که مدیریت کشاورزی کشور و قبل از گگرددن این گره های مزمن در هر دو بخش آموزش عالی و تحقیقات کاربردی، برای چنین تجمیعی اعلام آمادگی می نماید. ایشان برای اثبات پیشنهاد خود به الگوی آموزش عالی کشاورزی در سایر کشورها و نیز ادغام آموزش پزشکی با وزارت بهداشت و درمان استناد می نماید. به نظر می آید وزیر محترم که تا چند ماه قبل خود در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، باید بهتر بدانند که مدت هاست بحث جداسازی مجدد آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و درمان و برگشت آن به وزارت آموزش عالی، تحقیقات و فناوری در دستور کار کمیسیون مربوطه در مجلس قرار گرفته است. از طرفی تعیین نیست که مراد وزیر محترم از سایر کشورها کدام است؟

قطعا دانشکده های کشاورزی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و از جمله آمریکا مجری پژوهش های کاربردی کلان در شاخه های مختلف فناوری در این حوزه هستند. چه خوب است در الگوبرداری از سایر کشورها نیم نگاهی هم به ساختار کم حجم و پرورش مهارت های کیفی در آنها و مقایسه با آنچه در کشورمان درمی گذرد، افکنده گردد. مدیریتی که اکنون سرنوشت راهنمایی کشاورزی را در دست دارد، در گام اول باید باور کند که ارائه کارنامه صدروزه از بخشی که فعالیت هایش ماهیتی درازمدت دارد، گزارشی الزاما امیدوارکننده نیست. نتیجه خطاهای راهبردی اکنون در این حوزه را چه بسا در آینده ای دورتر باید ارزیابی کرد. آنچه جامعه مطالبه گر از این مدیریت انتظار دارد، تدوین و اجرای بردبارانه نقشه راهی است که به افزایش بهره وری پایدار و نه الزاما تنظیم بازار مرغ و... منجر گردد. در گام بعدی باید برای حذف و کاستن از تابلوهای موازی و غیرلازم در این دستگاه اجرائی تلاش گردد. شتاب برای الصاق و ستاندن بخش نامه ای تابلوهای رنگ باخته از دیگر بخش های دولت و بدون آنالیز های دقیق کارشناسی این مدیریت را به گرفتاری های خودساخته جدیدی سرگرم می نماید؛ تفریح هایی که اگر آبی بر ذخایر محدود کشور نیفزاید، چه بسا نانی در تنورهایی بچسباند

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "جذب آموزش عالی کشاورزی با چه توجیهی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جذب آموزش عالی کشاورزی با چه توجیهی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید