تاخیر 50ساله در تأسیس بنیاد سعدی

به گزارش وبلاگ همه خوبا، رضا مراد صحرایی در هشتمین گردهمایی سالانه مؤسسه های فعال در زمینه آموزش زبان فارسی در دنیا زبان فارسی را رکن مهم دیپلماسی عمومی بیان کرد و گفت: در بیشتر کشورهای مهم دنیا، نهادی مانند بنیاد سعدی شکل گرفته بود و اگر واقع بین باشیم باید بگویم 50 سال دیر بنیاد سعدی را برای توسعه دیپلماسی عمومی تأسیس نموده ایم.

تاخیر 50ساله در تأسیس بنیاد سعدی

به گزارش وبلاگ همه خوبا به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی در هشتمین گردهمایی سالانه مؤسسه های فعال در زمینه آموزش زبان فارسی در جهان که با همکاری بنیاد سعدی و وزارت امور خارجه برگزار گردید، با بیان این که ایران نگاهی گذرا بر فعالیت های زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور دارد، گفت: کارگروه های ما شامل کارگروه شورای علمی، کارگروه تدوین و آنالیز سرفصل های دروس زبان و ادبیات فارسی، کارگروه تدوین و آنالیز سرفصل دروس ایران شناسی، کارگروه آموزش مجازی زبان فارسی و در نهایت کارگروه علمی و اجرایی آزمون سنجش استانداردهای زبان فارسی می گردد.

او با اشاره به عواملی که بسترِ تجدیدنظر در آیین نامه اعزام مدرس به کرسی های خارج از کشور در دوسال اخیر شده است، توضیح داد: در گذشته فقط از یک راستا استاد به خارج از کشور اعزام می شد، اما خوشبختانه در حال حاضر، تنوع لازم ایجادشده و اعزام استاد از راه همکاری های دانشگاهی یا ایرانیانی که دانش آموخته هستند، انجام می گردد. تدریس مجازی، تصویری و استفاده از دانش آموختگان بومی که ساکن کشورهای دیگر بودند و به ایران آمدند و بعد به کشورشان برگشتند، از دیگر راه های ماست.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل افزود: برای استفاده از ظرفیت های دانشگاهی، 13 دانشگاه با مأموریتی ویژه برگزیده شدند که اگر استادی از خارج از کشور آمد یا برنامه خاصی بود، هماهنگ شوند. ما به رغم شرایط سختی که داریم، اساتیدی نیز داریم که به صورت مجازی در کشورهای چین، ازبکستان و بلغارستان حضور دارند. این کشورها برای ما اولویت دارند.

سالار آملی گفت: در داخل کشور حدود 1200 دانشجوی بورسیه وجود دارند که در صورت بازگشت به کشورهایشان، شاهد یک شکوفایی بزرگ خواهیم بود. بعلاوه حدود 90 هزار دانشجو در داخل کشور داریم و باید به استانداردی برای آن ها برسیم. سنجش استاندارد ما، آزمون سامفا (سنجش استاندارد مهارت های زبان فارسی)ست که تا به امروز هشت آزمون از آن برگزار گردیده است .

او خواهان کمک نهادهای فعال در حوزه آموزش زبان فارسی در برگزاری آزمون سامفا شد و گفت: فرقی ندارد به نام چه کسی ست، بلکه استانداردسازی در حوزه زبان فارسی اهمیت دارد.

سالار آملی به نامه امضاشده و ارسالی وزیر علوم برای رئیس جمهور اشاره کرد و توضیح داد: در این نامه از خطری که در سایه نبودِ اعتبار لازم برای اعزام استاد برای کرسی های زبان فارسی، مدرس ترددی و راه اندازی تدریس غیرمجازی به فارسی زبانان کرسی های زبان فارسی را تعطیل می نماید، خبر دادیم. وزیر علوم در این نامه، خواهان تخصیص سالانه مبلغ یک میلیون یورو برای تأمین هزینه های ارزی و 200 میلیارد ریال برای تأمین هزینه های ریالی برای تدریس مجازی توسعه زبان فارسی و ایران شناسی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور شده است.

زبان فارسی رکن مهم دیپلماسی عمومی ست

در ادامه، رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی گفت: زبان فارسی در کنار دین اسلام یکی از ارکان اصلی هویت ملی ما ایرانیان و زمینه مهمی از تعاملات ما با جهان خارج است و به عنوان رکن مهم دیپلماسی عمومی شناخته می گردد.

صحرایی با بیان این که آموزش زبان دوم یک امر تخصصی و در چارچوب افراد تعلیم دیده است، افزود: در بیشتر کشورهای مهم جهان، نهادی مانند بنیاد سعدی شکل گرفته بود و اگر واقع بین باشیم باید بگویم 50 سال دیر بنیاد سعدی را برای توسعه دیپلماسی عمومی تأسیس نموده ایم. کار بزرگ ساختار بزرگ می خواهد و ساختار پیشین چندان کاربرد نداشت و به همین علت بنیاد سعدی شکل گرفت.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی با اشاره به این که اتحاد، انسجام و هماهنگی مهم ترین ظرفیت ماست، توضیح داد: اولین کار ما در بنیاد سعدی استانداردسازی بود و متولی استانداردسازی کتاب ها بنیاد سعدی و این استاندارد در کل جهان شناخته شده است.

صحرایی در سرانجام یادآوری کرد: ما 12 گروه فارسی آموز با استاندارد 800 ساعت آموزشی داریم؛ اگرچه می دانیم استاندارد بعضی از زبان ها بیش از چهارهزار ساعت است و ما با همین مقدار، به نتیجه لازم رسیدیم. بعد از تدوین استاندارد باید به حوزه محتوا توجه می کردیم که یکی از آن ها گام اول است که به 15 زبان زنده جهان ترجمه شده است. در نتیجه بر روی سکوی گام اول چندین راستا باز کردیم که شامل مجموعه چهارجلدی مینا، لذت خواندن، واژه ها، دستور زبان، ایران شناسی، مجموعه کتاب های شیراز و... می گردد.

در این نشست ایمانی پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز سخنرانی کرد که در این لینک قابل مشاهده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تاخیر 50ساله در تأسیس بنیاد سعدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاخیر 50ساله در تأسیس بنیاد سعدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید