افزایش پنج میلیارد دلاری صادرات در راه است؟

به گزارش وبلاگ همه خوبا، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می گوید تصمیم گیران بیش از آنکه خود را به اعداد و ارقام درگیر نمایند، باید در عرصه عمل به سراغ رفع کردن مسائل داخلی در راستا توسعه صادرات حرکت نمایند.

افزایش پنج میلیارد دلاری صادرات در راه است؟

به گزارش وبلاگ همه خوبا، معاون سازمان توسعه تجارت هفته قبل خاطرنشان کرد که این سازمان برنامه ریزی نموده، صادرات غیر نفتی کشور در شش ماهه دوم امسال، پنج میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

این افزایش جدا از جبران آمارها پس از کاهش محدودیت های کرونایی خواهد بود و بخش مهمی از آن بر روی بازار کشورهای همسایه متمرکز شده است.

آنالیز ها نشان می دهد که ایران از ابتدای امسال با رشد قابل توجه صادرات غیرنفتی روبرو شده، هرچند بخشی از این افزایش تحت تاثیر کاهش محدودیت های کرونایی و آمار پایینی است که در سال 1399 به ثبت رسید. با این وجود افزایش پنج میلیارد دلاری صادرات می تواند جهشی تازه در این حوزه به ثبت برساند.

عباس آرگون - عضو اتاق بازرگانی تهران - در گفت و گو با وبلاگ همه خوبا، درباره اندازه امکان پذیر بودن طرح سازمان توسعه تجارت برای افزایش صادرات غیرنفتی، اعلام کرد: ما برای تحلیل این موضوع، باید میان دو محور مهم تفکیک قائل شویم. در ظرفیت های بالقوه، ایران نه تنها پنج میلیارد دلار که امکان افزایش بسیار بیشتر از این عدد را نیز در اختیار دارد. در دوره پیش از تحریم های اخیر، صادرات غیرنفتی ایران به شکل قابل توجهی افزایش یافته بود و امکان تکرار این عملکرد و افزایش آن وجود دارد.

وی ادامه داد: در عرصه عمل اما ما برای برنامه ریزی در این حوزه باید هم مسائل بین المللی و هم مسائل داخلی را رصد کنیم. تحریم ها به هر حال بر تجارت ایران تاثیر منفی قابل توجهی داشته اند و چه در افزایش هزینه ها و چه در دسترسی به بازارهای بین المللی مشکل آفرین شده اند. اگر به این محدودیت ها، مسائل مربوط به اف ای تی اف و کرونا را نیز اضافه کنیم می بینیم که صادرنمایندگان ایرانی در سال های گذشته با چه مسائلی روبرو بوده اند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بخشی از مسائل صادرنمایندگان به تحریم های داخلی باز می شود، شرح داد: تصمیمات یک شبه و بدون تحقیق، تغییر مکرر سیاست های ارزی، عدم حمایت از تولیدنمایندگان و صادرنمایندگان، طرح هایی دلسرد نماینده مانند جرم انگاری صادرنمایندگان و بسیاری از دیگر مسائل ساختاری در حکم تحریم های داخلی عمل می نمایند که خود نقشی مهم در پایین آمدن آمارهای صادراتی کشور دارند.

آرگون با بیان اینکه تصمیم گیران دولتی باید به جای تمرکز بر اعداد، شرایط برای حل مسائل داخلی در راستا صادرات فراهم نمایند، تاکید نمود: اگر محدودیت های بین المللی کاهش یابد و مسائلی که در تمام این سال ها در داخل وجود داشته، رفع شوند، نه تنها پنج میلیارد که امکان افزایش بیشتر از این عدد نیز وجود دارد اما در غیر این صورت چنین برنامه هایی جز ایجاد یک فشار تازه و دست نیافتن به آن، نتیجه دیگری در بر ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "افزایش پنج میلیارد دلاری صادرات در راه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش پنج میلیارد دلاری صادرات در راه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید