جلالی: در فراوری واکسن ایران کانون منطقه ای خواهد شد

به گزارش وبلاگ همه خوبا، ایرنا نوشت: کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوستیا گفت: ایران فراوری واکسن تحت لیسانس اسپوتنیک وی را در آینده نزدیک در داخل شروع می نماید و بعد از اتمام واکسیناسیون مردم، صادرات به کشورهای همسایه را شروع خواهد نمود.

جلالی: در فراوری واکسن ایران کانون منطقه ای خواهد شد

جلالی در مصاحبه با روزنامه پرتیراژ ایزوستیا اظهار امیدواری کرد که فراوری واکسن اسپوتنیک وی در ایران در آینده نزدیک شروع گردد و ایران می خواهد که کانون فراوری واکسن روسی در منطقه گردد.

وی اضافه نمود: وقتی که واکسن اسپوتنیک وی تحت لیسانس فدراسیون روسیه در کشور ما فراوری شد، مسکو و تهران با یکدیگر تصمیم خواهند گرفت که این واکسن را به کجا بفرستند، اما یک چیز احتمالا روشن است، وقتی که ما واکسیناسیون ملت خودمان را به اتمام رساندیم، بدون تردید ما حاضر به یاری کردن به دیگران خواهیم بود.

گام اول در احیای برجام با آمریکاست

جلالی در پاسخ به این سوال که آیا تهران حاظر است در مقابل سیاست کاهش تحریم ها از سوی آمریکا، اجرای بعضی از مفاد برجام را از سر بگیرد، گفت: هم اکنون مذاکرات بین ایران و سه کشور اروپایی به اضافه چین و روسیه در وین در حال اجرا است. هنوز معین نیست که طرفها به چه نتایجی دست می یابند. همه مسئولان کشور ما یک صدا گفتند که این آمریکا است که از برجام خارج شد، آن را نقض کرد و برخلاف توافقنامه علیه ایران تحریم وضع کرد. به همین خاطر گام اول در احیاء توافقنامه را باید آمریکایی ها بردارند.

سفیر ایران توضیح داد: آنها باید همه تحریم ها را لغو نمایند، ما این را راستی آزمایی می کنیم تا ثابت گردد که تحریم ها عملا لغو شده اند و ساختگی و فراقتصادیته نیست. سپس ایران اجرای همه تعهدات خود را از سر می گیرد. ما هیچ گاه از برجام خارج نشدیم، با این حال با توجه به عدم اقدام اروپایی ها و نقض تعهدات از جانب آمریکایی ها، ما سطح بعضی از تعهدات مان را کاهش دادیم.

وی توضیح داد: ملت ایران نمی تواند صبر کند تا مذاکرات طولانی با آمریکایی ها به اتمام برسد؛ بخاطر اینکه علیه ما تحریم وضع شده است، ما با ویروس کرونا مبارزه می کنیم و با این چالش ها مقابله می کنیم. اما زمان مهم است، به همین خاطر ما می خواهیم که هرچه سریع تر مذاکرات را جمع بندی کنیم.

احیای عضویت نظام بانکی ایران در سیستم سوئیفت

وی درباره احیای عضویت نظام بانکی ایران در سیستم سوئیفت نیز گفت: در یکی از تعهدات تروئیکای اروپایی به عنوان عضو برجام، ارائه ساز وکارهای اقتصادی ویژه، از جمله سوئیفت، برای اشخاص و همچنین نهادهایی است که در پروتکل الحاقی به آنها اشاره شده است. نهادهایی نظیر بانک مرکزی ایران و موسسات اقتصادی ما از جمله آنها هستند، آنها آنجا معین شده اند. به همین خاطر مطالبه ما کاملا با برجام مطابقت دارد و ما روی لغو همه تحریم ها، از جمله تحریم های مرتبط با سیستم سوئیفت و احیای عضویت ایران در این سیستم مصریم.

ایران حاضر به تعامل با کشورهای همسایه است

جلالی همچنین گفت: حضور قدرت های فرامنطقه ای و خارجی بدون تردید به منطقه آسیب می زند و البته اوضاع را در آنجا سخت می نماید. در این شرایط ما حاضریم با همه کشورهای همسایه رایزنی کنیم و همکاری مان را افزایش و توسعه بدهیم.

وی درباره نقش بین المللی و منطقه ای مسکو نیز گفت: روسیه کشوری است که بسیار به این منطقه نزدیک است و نقش بزرگی در آن بازی می نماید. این کشور قصد تجاوزگری ندارد و حضور آن در بخش های مختلف جهان برای حفظ صلح و امنیت مهم است.

23311

منبع: خبرآنلاین

به "جلالی: در فراوری واکسن ایران کانون منطقه ای خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلالی: در فراوری واکسن ایران کانون منطقه ای خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید