اجماعی برای تعریف منافع ملی در جهان اسلام وجود ندارد

به گزارش وبلاگ همه خوبا، مدیرعامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام گفت: در بعد هویتی جهان اسلام و جهت گیری هویت و منافع ملی کشور و نسبت آن با جهان اسلام، اجماعی وجود ندارد.

اجماعی برای تعریف منافع ملی در جهان اسلام وجود ندارد

به گزارش وبلاگ همه خوبا، سیدحمزه صفوی طی سخنانی در نشست آینده جهان اسلام و تمدن اسلامی با تأکید بر لزوم توجه به منافع ملی و منافع جهان اسلام، گفت: نخبگان کشورهای اسلامی باید برای جهان اسلام به عنوان یک هویت یکپارچه چندبُعدی مفهوم سازی کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این که فهم مفاهیم با نامگذاری آن ها صورت می گیرد، گفت: جهان اسلام در ادبیات غرب مفهوم جدیدی است و از دهه 90 میلادی به بعد مطرح شده است.

صفوی اضافه نمود: این مفهوم در جهانی غرب برای غیریت سازی و تعریف دشمن غرب مورد استفاده قرار گرفته است چراکه در این مفهوم جهان اسلام نماد افراطی گرایی و عقب ماندگی به تصویر کشانده می گردد.

این استاد مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران اظهار کرد: در بعد هویتی جهان اسلام و جهت گیری هویت و منافع ملی و عینی کشور و نسبت آن با جهان اسلام، هنوز بین نخبگان حاکم در کشور اجماع وجود ندارد و دقیقاً نمی دانیم در سطوح مختلف منافع ما چیست.

وی با اشاره به چاپ کتابی در سال 2011 میلادی که در آن آمده، عصر روشنگری عصری است که قبل از انقلاب صنعتی به وجود آمد که منجر به حذف مفهوم جهان مسیحیت و ورود مفاهیم جدید به عرصه مفهومی غرب شد، گفت: در مورد مفهوم سازی از جهان اسلام در بین پژوهشگران ایرانی و اسلامی کارهای زیادی صورت نگرفته است و جهان اسلام هنوز به عنوان یک محیط هویتی و اسلامی برجسته نشده است که برگزاری همایش ها و نشست هایی از این دست در راستای این مفهوم سازی است و نخبگان کشورهای اسلامی باید برای جهان اسلام به عنوان یک هویت یکپارچه چندبُعدی مفهوم سازی کنند.

صفوی در تبیین ضرورت این مفهوم سازی برای جهان اسلام در میان جامعه و نخبگان کشورهای اسلامی، گفت: تاکنون تعریفی به نام جهان اسلام یا جهانی اسلام وجود نداشته است و این که چه آینده ای برای این مفهوم سازی رقم بخورد به همت نخبگان کشورهای اسلامی بازمی گردد و تلاش جامعه علمی و دانشگاهی، حوزویان، نخبگان و ملت های اسلامی، آینده این مفهوم را خواهند ساخت.

سیدحمزه صفوی با اشاره به برگزاری همایش آینده جهان اسلام در افق 1414 شمسی، گفت: ما برای اولین بار مفهومی به نام آینده پژوهی جهان اسلام را نه تنها در ایران بلکه در جهان انجام می دهیم و این کار در قالب همایش آینده جهان اسلام در افق 1414 شمسی که اردیبهشت سال آینده (1398) با مشارکت مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام و دانشگاه تهران برگزار می گردد، محقق خواهد شد.

صفوی اضافه نمود: یکی از نقاط عطف این همایش بزرگ بین المللی این است که پنج دانشگاه بزرگ و معتبر کشور یعنی دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه عالی دفاع ملی با تمام ظرفیت علمی شان در این رویداد بین المللی مشارکت خواهند داشت و در قالب برگزاری پنل های تخصصی به اولویت های جهان اسلام خواهند پرداخت.

وی با بیان این که که مباحث تمدنی همایش پیش رو را دانشگاه امام صادق (ع) پیگیری می کند، تاکید کرد: آینده مطلوب هیچ ملتی رقم نمی خورد مگر این که موتور تمدنی آن ملت راه بیفتد و ملتی بدون تمدن اثرگذاری نخواهد داشت.

مدیرعامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام، شناخت وضعیت و تحولات آینده جهان اسلام پس از طی دوره گذار کنونی را برای جمهوری اسلامی ایران امری ضروری و اجتناب ناپذیر توصیف کرد و اضافه نمود: تحقق آینده مطلوب و سناریوهایی که منافع امت اسلام را تضمین کند و جهان اسلام آینده را به عنوان یک قطب بزرگ قدرت در قرن حاضر تشکیل دهد، نیازمند آینده پژوهی نظام مند و علمی و بررسی های دقیق و کارشناسی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، لازمه مواجهه فعالانه با روندها و تحولات آینده جهان اسلام را، داشتن قدرت تحلیل، رهگیری و پیش بینی کلان روندها دانست و شرح داد: این همایش بین المللی با نگاه جمهوری اسلامی ایران، به دنبال شناخت تحولات و روندهای مهم جهان اسلام و سناریوهای مطلوب، ممکن و محتمل آینده است و نتایج آن می تواند دستمایه ای جهت تدوین نقشه راه و استراتژی متناسب با انواع سناریوها گردد.

صفوی با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تحولات مثبت و امنیت آفرین جهان اسلام اعلام نمود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت منطقه ای که به طور فعالانه در تحولات مثبت و امنیت آفرین منطقه حضور داشته و مدام در حال تأثیرگذاری و تاثیرپذیری از این تحولات است، نیازمند شناخت تحولات حال و آینده و تدوین استراتژی برای آینده های محتمل و ریل گذاری برای آینده مطلوب است و این همایش فرصتی برای کسب این شناخت است.

سیدحمزه صفوی در پایان با برشماری محورهای این همایش گفت: آینده سیاست و امنیت در جهان اسلام، آینده اقتصاد در جهان اسلام، آینده تحولات اجتماعی در جهان اسلام، آینده علم و فناوری در جهان اسلام، آینده محیط زیست در جهان اسلام و آینده تمدن، فرهنگ و ارزش ها در جهان اسلام، محورهای کلان این همایش است که هرکدام به محورهای خردتر تقسیم بندی می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اجماعی برای تعریف منافع ملی در جهان اسلام وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجماعی برای تعریف منافع ملی در جهان اسلام وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید