چه زمانی باید مادربرد کامپیوتر را تعویض کنیم؟

به گزارش وبلاگ همه خوبا، اگر احساس می کنید سیستم شما کارایی لازم را ندارد، شاید راهکار خرید یک مادربرد نو برای کامپیوتر باشد. به خصوص اگر قصد ارتقاء پردازنده دارید که سوکت آن با مادربرد فعلی شما سازگار نیست، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می نماید.

چه زمانی باید مادربرد کامپیوتر را تعویض کنیم؟

چیپ ست های نو اینتل یا AMD احتیاجمند سوکت های خاصی هستند که معمولا با نسل های قدیمی تر پردازنده ها سازگار نیستند. بعلاوه، برای استفاده از رم های نو DDR5 که پهنای باند بیشتر و مصرف انرژی پایین تری ارائه می دهند، به مادربوردی با اسلات های رم سازگار و پشتیبانی پردازنده مناسب احتیاج دارید.

سازگاری رم همواره نکته مهمی است که باید در نظر بگیرید. مادربردها اغلب از نظر نوع و سرعت رم محدودیت دارند. برای مثال، اگر سیستم شما برای رم DDR4 طراحی شده باشد، نمی توانید صرفا با تعویض رم به DDR5 ارتقاء پیدا کنید. علت این امر تفاوت در شکل ظاهری، سرعت و یکپارچگی سیگنال حافظه است.

ارتقاء کارت گرافیک نیز چالش هایی را به همراه دارد. یک پردازنده گرافیکی نو ممکن است به منبع تغذیه ای قوی تر از توانایی مادربرد فعلی شما احتیاج داشته باشد. علاوه بر این، کارت های گرافیک مدرن اغلب برای استفاده از حدبیشتر پهنای باند در بازی ها و نرم افزارها، برای PCIe نسل 4 یا حتی 5 طراحی شده اند. اگر مادربرد شما تنها از PCIe نسل 3 پشتیبانی می نماید، قادر نخواهید بود از تمام توان کارت های گرافیک نو بهره مند شوید.

هنگام ارتقاء حافظه ذخیره سازی، مطمئن شوید مادربرد شما پورت های M.2 کافی دارد و از SSD های نو NVMe که به مراتب از مدل های مبتنی بر SATA سریع تر هستند، پشتیبانی می نماید. تعداد و نوع پورت های موجود نیز به همان مقدار اهمیت دارد. مادربرد باید پورت های USB کافی برای اتصال لوازم جانبی داشته باشد. اگر به پورت های پیشرفته ای مانند USB-C یا Thunderbolt احتیاج دارید، این هم ممکن است علتی برای ارتقاء مادربرد کامپیوتر باشد.

پاور یا منبع تعذیه معمولا از نظر سازگاری مسئله ای ایجاد نمی نماید زیرا بیشتر آنها از کانکتورهای استاندارد ATX بهره می برند. با این حال، اگر برای کارت گرافیک نو یا اسلات های PCIe اضافی به یک منبع تغذیه با اتصالات برق بیشتری احتیاج دارید، هنگام آنالیز تعویض مادربرد نیز باید این مورد را در نظر بگیرید.

ارتقاء سخت افزار بعلاوه می تواند منجر به زنجیره ای از ارتقاءهای بعدی گردد که احتیاجمند برنامه ریزی دقیق است. بنابراین، مادربرد نو ممکن است به ماژول های رم نو یا یک منبع تغذیه قدرتمندتر نیز احتیاج داشته باشد. هنگام برنامه ریزی برای بودجه و پیکربندی سیستم خود، در نظر گرفتن این نکته بسیار مهم است. این تنها راهی است که تضمین می نماید هر جزء به طور مطلوب مورد استفاده قرار گیرد و هیچ گونه گلوگاهی (Bottleneck) اتفاق نیفتد.

منبع: PCWorld

منبع: دیجیکالا مگ

به "چه زمانی باید مادربرد کامپیوتر را تعویض کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه زمانی باید مادربرد کامپیوتر را تعویض کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید