مرثیه خوانی برای فرش همدان

به گزارش وبلاگ همه خوبا، این روزها فرش استان همدان، نه به بار است و نه به دار

مرثیه خوانی برای فرش همدان

به گزارش وبلاگ همه خوبا از همدان، از سال ها پیش در بسیاری از خانه ها قالی بافان با نقشه خوانی گره به گره می زدند روی دار قالی گل ها جوانه می زدند و پرنده ها می خواندند، اما حالا هم بافندگان و هم فروشندگان مرثیه فرش دستبافت را می خوانند، مرثیه ای حزن انگیز که بسیاری در سرودنش سهیمند.

بازار همدان که روزگاری پر از رونق داد و ستد بود و 57 هزار نفر از صنعت فرش آن ارتزاق می کردند حالا سوت و کور شده باشد. استانی که 43 نوع فرش شناخته شده دارد که سه مورد آن به نام های اوشوند ازندریان و مهربان ثبت جهانی شده و سه مورد دیگر به نام های جوزان حسین آباد و گلیدر در آستانه ثبت جهانی است.

اما حالا نه تنها در همدان که در دیگر شهر های شناخته شده فرش نیز نه به بار است و نه به دار. پیش از این بی رونقی هزینه مواد اولیه و دستمزد 20 درصد قیمت فرش دستبافت بود، اما حالا به 60 درصد رسیده است و جای خالی حمایت ها این هزینه بالا را غیرقابل تحمل نموده است؛ و افزایش قیمت نخ های پود و پشم کمر فرش را شکسته است، اما این مرثیه خوانی زمانی غم انگیزتر می گردد که شاهد دور ریزی پشم نیز هستیم و منبعی برای سامان دادن به پشم چینی و فرآوری آن نداریم؛ و کارخانه های ریسندگی و رنگرزی هم یکی پس از دیگری تعطیل شد.

مرکز ملی فرش قوانین اداری و تهد ارزی را مهمترین مشکل فرش می داند و معتقد است اگر این تعهد برداشته گردد صادرات به سه برابر مقدار کنونی می رسد؛ و سازمان صنعت معدن و تجارت استان از اقدام برای برطرف این تعهد می گوید؛ و مرکز ملی فرش هم برای به هدر نرفتن پشم حمایت های تسهیلاتی پشم ریسی را پیشنهاد داده است که در همدان 2 روستا در نهاوند و کبودراهنگ به عنوان پایلوت این موضوع تعیین شده است.

ا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "مرثیه خوانی برای فرش همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرثیه خوانی برای فرش همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید