فلسفه مشهورترین پیراهن فوتبال؛ آبی اناری بارسلونا

به گزارش وبلاگ همه خوبا، درباره فلسفه دو رنگ پیراهن تیم فوتبال بارسلونا، آبی و اناری ادعا های زیادی مطرح است از سرقت از پیراهن یک باشگاه سوئیسی گرفته تا نبودن رنگ های کافی مدادرنگی در زمان طراحی پیراهن!

فلسفه مشهورترین پیراهن فوتبال؛ آبی اناری بارسلونا

به گزارش، پیراهن باشگاه بارسلونا بدون شک یکی از شناخته شده ترین پیراهن های دنیای فوتبال است. پیراهنی با دو رنگ آبی و اناری که با نام بارسلونا گره خورده. اما فلسفه استفاده از این دو رنگ در پیراهن بارسا چیست؟

در این باره ادعا های زیادی مطرح شده، از این ادعا که طراحان اولیه پیراهن بارسا آن را از پیراهن یک باشگاه سوئیسی دزدیده اند یا اینکه در زمان طراحی، چون تنها دو مداد رنگی به رنگ آبی و اناری در اختیار داشته اند پیراهن را با این دو رنگ طراحی کرده اند.

ولی باشگاه بارسلونا رسما می گوید منشا این دو رنگ شهری انگلیسی است که در نزدیکی بندر لیورپول واقع شده است.

دو رنگ پیراهن بارسا عامل بوجود آمدن معروف ترین لقب این باشگاه است: بلوگرانا که در زبان کاتالان به معنای آبی- اناری است. بلو یعنی آبی و گرانا یعنی اناری (در زبان های اروپایی انار را معمولاً سیب گرانادا می گویند که به وفور این میوه در منطقه گرانادا اشاره دارد). بارسلونا به جز چند استثنا همیشه از طرح راه راه این دو رنگ استفاده کرده. این استثنا هم به فصل 2019-2020 برمی شود که بارسلونا تصمیم گرفت پیراهنی با طرح شطرنجی، ولی با همین دو رنگ به تن کند.

بر اساس تئوری رسمی ارائه شده از طرف باشگاه این دو رنگ در جلسه اعضای موسس باشگاه در دسامبر 1899 انتخاب شده، در دومین جلسه بعد از تاسیس باشگاه. تاسیس باشگاه فوتبال بارسلونا چند هفته پیش از آن اتفاق افتاده بود. بر اساس این روایت، برادران آرتور و ارنست ویتی که در سال های اولیه باشگاه، در شهر بارسلونا بسیار محبوب بودند پوشیدن پیراهنی راه راه به رنگ های آبی و قرمز را پیشنهاد دادند چرا که این ها رنگ پیراهن تیم راگبی مرچنت تیلورز بود، تیم راگبی شهری به نام کراسبی در نزدیکی بندر لیورپول که زادگاه این دو برادر بوده.

گفته میشود هانس مکس گامبپر هسیگ، پیشگام سوئیسی باشگاه کاتالان، که از او بیشتر به نام خوان گامپر یاد می شود و در بار سلونا او را به عنوان رهبر گروه بنیانگذار باشگاه می شناسند، با این پیشنهاد موافقت کرده، چون در دوران کوتاه حضورش در باشگاه بازل سوئیس پیراهنی با این رنگ ها به تن می کرده.

این روایتی است که بازماندگان موسسین باشگاه به آن معتقد هستند و باشگاه رسما آن را پذیرفته است. اما در این باره تئوری های دیگری هم وجود دارد. بر اساس یک نظریه، مادر یکی از بازیکنان آن روز های بارسلونا این دو رنگ را انتخاب کرده، چون تنها رنگ پارچه ای که در اختیارش بوده همین دو رنگ بوده. یا گفته می شود دو مداد رنگی آبی و قرمز تنها رنگ هایی بوده که طراح اولیه پیراهن بارسا در اختیار داشته. داستان دیگری مدعی است علت انتخاب این دو رنگ استفاده از آن ها در جریان انقلاب فرانسه به عنوان رنگ های اصلی انقلاب کبیر بوده است.

ماجرای اصلی را شاید هرگز نتوان از افسانه ها تشخیص داد، ولی باشگاه بارسلونا معتقد است رنگ پیراهنش از رنگ پیراهن تیم راگبی مرچنت تیلورز در انگلیس اقتباس شده است. باشگاه بارسلونا خصلتی بین المللی دارد و در میان اعضای بنیانگذارش افرادی از کاتالونیا، سوئیس، آلمان و بریتانیا دیده می شود. بارسلونا با این وجهه بین المللی و با انتخاب رنگ های تیمی انگلیسی، کشوری که به عنوان زادگاه فوتبال شناخته میشود، از همان شروع حال و هوایی خاص به فوتبال اسپانیا می بخشد.

برخی تیم های دیگر لالیگا در تاریخ خود پیراهن هایی مشابه پیراهن افسانه ای بارسلونا به تن کرده اند که از جمله آن ها می توان به باشگاه آیبار اشاره کرد. این باشگاه منطقه باسک در شروع فعالیت خود چند پیراهن از بارسلونا قرض می گیرد و همین باعث می شود تا مدت ها از دو رنگ آبی و اناری در پیراهنش استفاده کند.

منبع: ورزش سه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "فلسفه مشهورترین پیراهن فوتبال؛ آبی اناری بارسلونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلسفه مشهورترین پیراهن فوتبال؛ آبی اناری بارسلونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید