سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مساله این است!

به گزارش وبلاگ همه خوبا، آنفلوآنزای خوکی یک جور آنفلوآنزاست. از طرفی، همه آنفلوآنزاها علایمی دارند شبیه سرماخوردگی. از طرف دیگر، پاییز و زمستان، فصل شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا(و اخیرا آنفلوآنزای خوکی)است. حالا این گزاره ها را بگذارید کنار هم. نتیجه چه گردد؟ بله، به زودی مطب پزشکان و درمانگاه ها و بیمارستان های کشورمان پر می گردد از بیمارانی که

سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مساله این است!

سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مساله این است!

نویسنده:دکتر محمد کیاسالار

آزمونی برای پدر و مادرهایی که نمی دانند بیماری کودک شان یک سرماخوردگی ساده است یا یک آنفلوآنزای حاد

آنفلوآنزای خوکی یک جور آنفلوآنزاست. از طرفی، همه آنفلوآنزاها علایمی دارند شبیه سرماخوردگی. از طرف دیگر، پاییز و زمستان، فصل شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا(و اخیرا آنفلوآنزای خوکی)است. حالا این گزاره ها را بگذارید کنار هم. نتیجه چه گردد؟ بله، به زودی مطب پزشکان و درمانگاه ها و بیمارستان های کشورمان پر می گردد از بیمارانی که مشکل شان یک سرماخوردگی ساده است اما از هول این که مبادا آنفلوآنزای خوکی گرفته باشند، رفته اند دکتر. البته این قضیه در پدر و مادرهایی که بچه کوچک دارند، جدی تر است. به هر حال، سیستم ایمنی بچه ها ضعیف تر است و احتمال دچار شدن شان به بیماری های فصلی، بیشتر. برای این که شما جزو این والدین نباشید، به تان توصیه می کنیم در آزمون زیر شرکت کنید با نگاهی به پاسخ نامه، اطلاعات تان را درباره تفاوت های آنفلوآنزا و سرماخوردگی بسنجید و تکمیل کنید.

*اگر در کودک، علایم سرماخوردگی با تهوع و اسهال همراه بشوند؛ یعنی...

الف)سرماخوردگی

ب)آنفلوآنزا

ج)هیچ کدام

پاسخ:هیچ کدام

اگر چه بعضی بچه ها وقتی آنفلوآنزا می گیرند، دچار دل درد می شوند؛ ولی این جزو علایم شاخص آنفلوآنزا نیست. این علایم گاهی می تواند ناشی از بیماری دیگری به نام آنفلوآنزای گوارشی باشد که با آنفلوآنزای فصلی تفاوت دارد. معمولا سموم غذایی موجود در غذاها و آب های آلوده باعث بروز این نوع آنفلوآنزا می شوند. ویروس ها، باکتری ها و حتی انگل های زیادی می توانند باعث این بیماری شوند.

*بچه ها بلافاصله بعد از تزریق واکسن آنفلوآنزا به یک آنفلوآنزای خفیف مبتلا می شوند.

الف)درست

ب)غلط

پاسخ:غلط

واکسن های آنفلوآنزا حاوی ویروس زنده نیستند.بنابراین کسی با تزریق واکسن آنفلوآنزا به این بیماری مبتلا نمی گردد. واکسن آنفلوآنزا حاوی ویروس های غیر فعال است. بعضی ها بعد از تزریق، احساس درد مختصری در دست شان می نمایند و در مواردی، تب و گرفتگی عضلات و علایمی شبیه آنفلوآنزا دیده می گردد؛ اما این علایم، بسیار کوتاه و زودگذرند. البته احتمال ابتلا به آنفلوآنزا حتی بعد از واکسینه شدن هم هست ولی تزریق واکسن، احتمال ابتلا را کم و در صورت ابتلا، بیماری را خفیف تر می نماید.

*برترین دارو برای بچه هایی که سرما می خورند یا آنفلوآنزا می گیرد، آنتی بیوتیک است.

الف)درست

ب)غلط

پاسخ:غلط

آنتی بیوتیک، باکتری را از بین می برد (نه ویروس را)؛ در حالی که سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است. پس اگر کودک تان فقط سرما خورده باشد، هیچ کاری از آنتی بیوتیک برنمی آید اما اگر سرماخوردگی اش عارضه دار شده باشد و مثلا کار به سینوزیت، برونشیت یا اوتیت (عفونت گوش)کشیده باشد، آن وقت باید از آنتی بیو تیک ها یاری گرفت. البته چنین عوارضی در پی سرماخوردگی خیلی نادر است. ضمن این که افراط در مصرف آنتی بیوتیک ها دو مشکل در پی دارد. مشکل اول، مقاومت دارویی است (یعنی مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها باعث پیدایش انواع جهش یافته و جدیدی از باکتری ها می گردد که نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم ترند)و مشکل دوم، عوارض ثانویه است:خارش، التهاب پوست، اسهال و عفونت.

*کدام بیماری با احساس خارش در پشت گلو آغاز می گردد و عطسه و آبریزش بینی و گلودرد در پیش می آید؟

الف)سرماخوردگی

ب)آنفلوآنزا

ج)هیچ کدام

پاسخ:سرماخوردگی

از نشانه هایی که آنفلوآنزا را از سرما خوردگی جدا می نماید، تب بالاست. در سرماخوردگی، کودک دچار تب بالا نمی گردد، علایم بیماری اش به آرامی ظاهر می گردد و معمولا چندان شدید نیست، اثری از احساس درد و خستگی و کوفتگی عضلانی هم در سرماخوردگی دیده نمی گردد. از علایم مشترک بین سرماخوردگی و آنفلوآنزا می توان به آبریزش بینی، خارش و درد گلو، عطسه و سرفه و گرفتگی بینی اشاره نمود. گاهی سرماخوردگی می تواند باعث گرفتگی سینوس ها و درد گوش هم بگردد.

*اگر کودکی تب کند و سرفه های خشک داشته باشد و بدنش کوفته باشد؛ یعنی...

الف)سرماخورده

ب)آنفلوآنزا گرفته

ج)هیچ کدام

پاسخ:آنفلوآنزا

آنفلوآنزا کلا سخت تر از سرماخوردگی است و طبیعتا علایمی ناراحت نماینده ترند:تب و لرز، تعریق، سرفه های خشک، سردرد، کوفتگی عضلانی، خستگی و گاهی اوقات، از دست دادن اشتها. علایمی مانند آبریزش بینی، عطسه و گلودرد معمولا مربوط به سرماخوردگی است اما وقتی تب کودک بالاست، احتمال این که مشکلش آنفلوآنزا باشد، بیشتر می گردد. آنفلوآنزا یک دوره نهفته یا کمون 1 تا 4 روزه دارد و علایمش ناگهانی ظاهر می گردد؛ بین 1 تا 2 هفته طول می کشد و معمولا خوب می گردد؛ مگر این که کودک به عوارض ثانویه آنفلوآنزا مبتلا گردد؛ عوارضی مثل ذات الریه و بعضی عفونت های باکتریایی.

*چند وقت یک بار باید واکسن آنفلوآنزا زد؟

الف)سالی یک بار

ب)هر 2 سال یک بار

ج)فقط یک بار

پاسخ:سالی یک بار

واکسن آنفلوآنزا یکی از برترین راه های جلوگیری از آنفلوآنزاست که سالی یک بار به آن احتیاج است؛ چون ویروس های آنفلوآنزا دایما در حال تغییرند و واکسن های پارسال معمولا اثری بر ویروس های سال جاری ندارند. برترین زمان تزریق این واکسن هم پاییز قبل از آغاز فصل آنفلوآنزا است؛ اما اگر کسی دیرتر واکسینه گردد، باز هم موثر است.

*اگر بچه ای سرما بخورد یا آنفلوآنزا بگیرد، برای تسکین دردش بهتر است به او آسپرین بدهیم.

الف)درست

ب)غلط

پاسخ:غلط

اتفاقا بهتر است به کودک آسپیرین ندهید؛ چون آسپیرین در بچه ها ممکن باعثسندرم ری(یک بیماری نادر اما خطرناک)گردد که زیان های غیر قابل جبرانی به کبد و مغز وارد می نماید. برای تسکین درد بچه، بهتر است بروید سراغ مسکن های ساده ای مانند استامینوفن یا ایبوپروفن. البته بروشورها و برچسب های روی داروها را خوب بخوانید تا دوز دارو را متناسب با سن کودک تان انتخاب کنید. اگر چیزی روی آن ننوشته بودند، حتما از پزشک کودک یا دکتر داروساز که توی داروخانه هست، درباره دوز مناسب داروی کودک، سوال کنید.

*در بچه ها، تشخیص آنفلوآنزای خوکی از آنفلوآنزای فصلی آسان است

الف)درست

ب)غلط

آنفلوآنزای خوکی را نمی گردد به آسانی از آنفلوآنزای ساده تشخیص داد؛ چه در بچه ها، چه در بزرگ ترها. اگر بچه ای علایم آنفلوآنزا را داشته باشد و نمونه کشت حلقش هم مثبت گردد، پزشکان مطمئن می شوند آنفلوآنزای او خوکی است. یعنی برای تشخیص آنفلوآنزای خوکی حتما باید کشت حلق گرفت و دید که نتیجه اش مثبت است یا منفی. اما اگر علایم زیر در بچه ای دیده گردد، یعنی او به نوع شدید آنفلوآنزا دچار شده و باید هر چه زودتر اقدامات پزشکی برایش انجام داد:

-تنفس تند و سریع(بیش از 20 بار در هر دقیقه)

-تغییر رنگ پوست(مخصوصا کبود شدن پوست)

-تحریک پذیر شدن

-قطع فعالیت و بازی روزانه

-بهبود علایم سرماخوردگی و بازگشت دوباره تب

-تب همراه با بثورات جلدی

*اگر بچه توی سرما با موهای خیس برود بیرون، قطعا سرما می خورد.

الف)درست

ب)غلط

پاسخ:غلط

عامل سرماخوردگی بچه ها، نه سرماست، نه بیرون رفتن با موهای خیس. عامل سرماخوردگی، ویروس است. ممکن است بپرسید پس چرا در پاییز و زمستان، سرماخوردگی شایع تر است؟ جوابش این است:چون ویروس ها در سرما آسان تر و سریع تر پخش می شوند. در ضمن وقتی هوا سرد است، بیشتر توی خانه و محیط های بسته می مانیم و طبیعتا احتمال انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر بیشتر می گردد. یک دلیل دیگر هم هست:در هوای سرد، مخاط بینی خشک تر می گردد و این، زمینه را برای ابتلا به عفونت های ویروسی مهیاتر می نماید. خوشبختانه با رعایت بعضی اصول اولیه بهداشتی(مثل شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون)می گردد احتمال انتقال این بیماری را کاهش داد.

*وقتی کودک علایم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا پیدا می نماید، هیچ یاریی از دست والدینش ساخته نیست و برترین کار، مراجعه فوری به پزشک است

الف)درست

ب)غلط

پاسخ:غلط

والدین می توانند یک سری اقدامات ابتدایی انجام بدهند؛ ترجیحا طبق الگوی زیر:

1-درجه حرارت کودک را هر 3-4ساعت یک بار مقدار بگیرید و اگر تب او بعد از 36ساعت پایین نیامد، ببریدش دکتر.

2-کودک را بخوابانید و به او شربت استامینوفن بدهید.

3-به کودک، مایعات بدهید.

4-اگر قبل از علایم آنفلوآنزا، بثورات جلدی ظاهر گردد؛ ممکن است کودک مبتلا به سرخک شده باشد(نه آنفلوآنزا).

در این صورت، باید هر چه زودتر، ببریدش دکتر.

5-در صورت بدتر شدن حال عمومی پس از 48 ساعت، بهتر است از پزشک یاری بخواهید. در ضمن باید مراقب عفونت های ثانویه هم باشید؛ مثلا در صورت بدتر شدن سرفه ها باید به پنومونی(عفونت ریه)شک کنید و در صورت وجود گوش درد، به عفونت گوش میانی. وجود ترشحات چرکی زرد رنگ از بینی هم می توان نشانه سینوزیت باشد.

6-کودک را در اتاق گرم نگه دارید.

7-اگر پس از سپری شدن دوره بیماری، درجه حرارت کودک دوباره بالا رفت و کودک استفراغ کرد، فوراً با پزشک مشورت کنید؛ زیرا ممکن است دلیل بروز این علایم، یک شرایط نادر ولی خطرناک باشد.

منبع:نشریه شهرزاد، شماره 14.

منبع: راسخون

به "سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مساله این است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مساله این است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید