سرطان با طعم زولبیا و بامیه

به گزارش وبلاگ همه خوبا، ماه رمضان برای خیلی ها دوست داشتنی ترین ماه سال است. در هیچ یک از روزهای سال، تحمل گرسنگی و تشنگی این قدر دلچسب و شیرین نیست. پزشکان می گویند علاوه بر رشد معنوی در این ماه، معمولاً شاهد بهبود شرایط جسمانی و روانی بسیاری از روزه داران هم هستیم اما این تندرستی مستلزم رعایت نکاتی است؛ این که چه جورغذاهایی را چگونه و کی بخوریم وچه طور خرید کنیم تا سلامت مان ارتقا یابد.

سرطان با طعم زولبیا و بامیه

سرطان با طعم زولبیا و بامیه

نویسنده:محمد رضا میرغلامی

در ماه مبارک رمضان به هشدارهای تغذیه ای متخصصان بیشتر توجه کنید

ماه رمضان برای خیلی ها دوست داشتنی ترین ماه سال است. در هیچ یک از روزهای سال، تحمل گرسنگی و تشنگی این قدر دلچسب و شیرین نیست. پزشکان می گویند علاوه بر رشد معنوی در این ماه، معمولاً شاهد بهبود شرایط جسمانی و روانی بسیاری از روزه داران هم هستیم اما این تندرستی مستلزم رعایت نکاتی است؛ این که چه جورغذاهایی را چگونه و کی بخوریم وچه طور خرید کنیم تا سلامت مان ارتقا یابد.

ازآنجا که دراین ماه، بازار خرید مواد غذایی داغ است؛ انتظار می رود وزارت بازرگانی و وزارت بهداشت هم اوضاع بازار را خوب تحت کنترل داشته باشند تا نه فروشندگان، گرانفروشی نمایند و نه خوراکی های تقلبی و غیر بهداشتی به سفره های افطار راه پیدا کند و البته مهم ترین نقش را خود مردم دارند که باید با رفتار و انتخاب شان جلوی گرانی و عرضه مواد غیربهداشتی و تقلبی را بگیرند.

زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه از شیرینی های سنتی است که در این ماه مصرف می گردد و عده ای به علت شکر و روغنی که در تهیه آن به کار رفته در خوردن آن احتیاط می نمایند. چون از مضرات خوردن قند و شکر و روغن مطلع هستند. اما به سختی می توان زولبیا و بامیه را از سفره افطار حذف کرد و همه عادت نموده اند، در کنارنان و پنیر و سبزی و آش، بشقابی عظیم از زولبیا و بامیه هایی طلایی خوشرنگ و تازه خودنمایی کند. از رنگ زولبیا و بامیه گفتیم و اولین نشانه از زولبیا و بامیه های غیربهداشتی. اگر زمانی هوس خرید زولبیا وبامیه کردید به رنگ آنها خوب دقت کنید. اگر رنگ آنها به قهوه ای و سیاهی می زد حرف فروشنده را که برشته شده اند و دیر از روغن برداشته شده اند باور نکنید و حقیقتش این است که آنها را در روغن های سوخته و چند بار استفاده شده تهیه نموده اند که به شدت سرطان زا هستند. بارها و بارها انبارهایی پر از روغن های فاسد و سوخته کشف شده است که از آنها برای تهیه زولبیا و بامیه باخوراکی هایی دیگر استفاده می شده است.

خرید زولبیا و بامیه هایی که در کنار پیاده روها و خیابان ها به فروش می رسد هم به علت آلودگی کار عاقلانه ای نیست حتی اگر مقرون به صرفه تر از قنادی های مجاز باشد. جعبه ای که زولبیا بامیه در آن چیده شده است هم باید دارای لایه ای با پوشش آلومینویم نازک و بهداشتی باشد. نکته آخر اینکه حتماً زولبیا و بامیه را از شیرینی فروشی های معتبر و مجاز تهیه کنید. این شیرینی فروشی ها از طریق مأموران بهداشتی مرتب کنترل و بازدید می شوند و احتمال تخلف در آنها بسیار کم است.

ظروف یک بار مصرف

استفاده از ظروف یک بار مصرف در ماه هایی از سال شدت پیدا می نماید. ماه رمضان هم یکی از این ماه ها است. عرضه انواع مواد خوراکی مانند شیر داغ، شیر کاکائوی داغ، آش، حلیم، شله زرد، چای و... در این ظرف ها موجب ترکیب شدن ذراتی از ظرف با ماده ی غذایی می گردد که به بدن ما راه پیدا می نمایند و در بافت هایی از بدن مانند استخوان ها و کبد ذخیره می شوند تا به اندازه مناسب برای ایجاد بعضی بیماری ها و انواعی از سرطان ها برسند. در خصوص این ظروف بهتر است به این نکته اشاره گردد که ظروف شفاف و بی رنگ فقط برای غذاهای سرد مناسب است و نباید از آن برای نوشیدنی ها و غذاهای داغ استفاده کرد و ظروف یکبار مصرف سفید و فوم دار برای خوراکی های سرد، گرم و مرطوب مناسب است اما نباید برای نوشیدنی ها و غذاهای داغ مانند آش، چای و قهوه که دمای بالایی دارند از آنها استفاده گردد.

آش و حلیم و شله زرد

یکی دو ساعت مانده به افطار بساط آش فروش ها پهن است. قابلمه های عظیم که محتوی آش رشته و حلیم یا شله زرد است به همراه ظروف یکبار مصرف مردم را به خریدن این غذاها برای افطار وسوسه می نماید. حال اگر فرصت کافی هم برای تدارک سفره افطار نداشته باشید که دیگر خرید کردن حتمی است. اما باز هم توصیه می گردد برای خرید آش و حلیم و شله زرد هم به رستوران های دارای جواز مراجعه کنید و به هیچ وجه از دستفروش ها این غذاهارا نخرید حتماً هم قابلمه مناسبی با خود ببرید و از ریختن آش داخل ظروف پلاستیکی یک بار مصرف خودداری کنید. حبوبات فاسد و خراب، روغن های فاسد و چند بار مصرف، طریقه پخت غیر بهداشتی آش و حلیم و شله زرد بارها و بارها گزارش شده است. شاید خریدن و خوردن این خوراکی ها از دستفروش ها شما را بلافاصله راهی بیمارستان نکند اما سلامتی محصول نیازمند احتیاط است. پس شما احتیاط را نباید فراموش کنید.

کباب و دل و جگر

دستفروشی به زولبیا و بامیه و آش و حلیم خلاصه نمی گردد بلکه دل و جگر و کباب، هم فروشنده دارد و هم خریدار. این دستفروش ها با قرار دادن یک منقل فلزی و کمی زغال و نان و سیخ و بادبزن در کنار خیابان و دل و جگرها و کباب هایی که در فضای باز به سیخ کشیده می شوند سلامتی روزه داران را به خطر می اندازند. دل و جگرها و گوشت هایی که بیرون از یخچال است و معلوم نیست از کجا تهیه شده اند و سیخ هایی که هر کسی به آنها دست می زند و آلودگی دست های خود را به دسته سیخ انتقال می دهد و پرسش هایی مانند این که آیا گوسفند آن سالم بوده است یا نه؟ در کشتارگاه مجاز کشته شده است یا نه؟ و فروشنده دارای کارت سلامت هست یا نه. کافی است که از کنار آنها فقط عبور کنیم و خود را به کبابی های مجاز که دارای کارت سلامت و جواز و ناظر بهداشت هستند برسانیم؛ به خصوص اینکه در سالی هستیم که خطر آنفلوآنزای نوع A همه مردم دنیا را تهدید می نماید.

منبع:روزنامه سلامت، شماره233

منبع: راسخون

به "سرطان با طعم زولبیا و بامیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان با طعم زولبیا و بامیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید