دستور پخت و تحلیل تغذیه ای انارویج

به گزارش وبلاگ همه خوبا، اگر می خواهید سبزی هایتان را تفت دهید، حتما تازه تازه سبزی ها را تهیه کنید و خیلی ریزشان نکنید. در ضمنً آنها را با روغن مخصوص سرخ کردن تفت دهید و این مرحله را طول ندهید؛ زیرا مواد مغذی بیشتری از بین خواهند رفت و دیگر غذای شما تامین کننده نیاز روزانه تان نخواهد بود.

دستور پخت و تحلیل تغذیه ای انارویج

دستور پخت و تحلیل تغذیه ای انارویج

نویسنده: سارا حسنلو

وقتی صحبت از غذای شمالی به میان می آید، معمولا یاد باقلاقاتوق، ترشی تره و میرزاقنامی می افتیم؛ غذاهایی که فقط در این منطقه طبخ و تهیه می شوند و مسافران این نواحی ترجیح می دهند همان ها را سفارش دهند. اما جز اینها، در میان غذاهای شمالی، غذاهای دیگری هم هستند که چندان مشهور نیستند. حتی ممکن است غذاهای غیربومی دیگری هم در این نواحی پیدا کنید که به شیوه ای متفاوت از سایر نقاط کشورمان تهیه و طبخ شوند. با این تعریف گسترده از غذاهای بومی شمالی، در این مقاله در میان غذاهای شمالی کشورمان به سراغ انارویج یا انارواویج رفته ایم و به شما هم پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با ارزش تغذیه ای این غذا، با ما همراه شوید.

عادات غذایی شمالی ها

یکی از عادات خوب مردم این منطقه آن است که بیش از هر جای دیگری ماهی و سایر فرآورده های دریایی را می خورند و سیر هم یکی از سبزی های جدانشدنی غذاهای آنهاست. در عوض، برنج خوردن افراطی شمالی ها یک نکته منفی میان عادات غذایی آنهاست و این موضوع جدا از آن است که آنها باقلا را خام مصرف می کنند و این عادت در مبتلایان به نقص آنزیم G6PD باعث شعله ور شدن بیماری فاویسم می گردد. علاوه بر همه اینها، مصرف چای داغ هم از دیگر عادات غذایی منفی شمالی هاست که آمار سرطان مری را در این منطقه بالا برده است.

نکته خانه داری

اگر می خواهید سبزی هایتان را تفت دهید، حتما تازه تازه سبزی ها را تهیه کنید و خیلی ریزشان نکنید. در ضمنً آنها را با روغن مخصوص سرخ کردن تفت دهید و این مرحله را طول ندهید؛ زیرا مواد مغذی بیشتری از بین خواهند رفت و دیگر غذای شما تامین کننده نیاز روزانه تان نخواهد بود.

مـواد لازم (برای4 نفر)

گوشت تکه شده

400

گرم

660

کیلوکالری

گردو

4

عدد

90

کیلوکالری

سیر

3

حبه

10

کیلوکالری

پیاز

1

لیوان

25

کیلوکالری

آرد

2

قاشق غذاخوری

60

کیلوکالری

تخم مرغ

3

عدد

300

کیلوکالری

تره، گشهم، نعناع و جعفری

4

لیوان

200

کیلوکالری

روغن کانولا

2

قاشق غذاخوری

270

کیلوکالری

رب انار

3

قاشق غذاخوری

20

کیلوکالری

نمک، فلفل و زردچوبه

به اندازه دلخواه

0

کیلوکالری

طرز تهیه

ابتدا پیاز و سیر را خرد کنید و در کمی روغن تفت دهید. آنگاه ادویه ها و تکه های گوشت را اضافه کنید و با 5 لیوان آب بگذارید خوب پخته شوند. سپس گردو، سبزی (تفت داده)، آرد و رب انار را بیفزایید و پس از 15 دقیقه حرارت دیدن، تخم مرغ ها را بشکنید و هم بزنید. به این ترتیب، غذای شما برای سرو کردن آماده است.

این غذا چند کالری دارد؟

این غذا در مجموع دارای 1600 کیلوکالری انرژی است و در صورتی که آن را به 4 قسمت تقسیم کنید، به هر نفر 400 کیلوکالری خواهد رسید. از آنجا که معمولا این غذا با برنج یا نان خورده می گردد، اندازه انرژی حاصل از آن حداقل به 500 کیلوکالری می رسد.

خواص سیر

هر واحد از این سبزی 10 گرم وزن دارد و توصیه می گردد در هفته چند واحد از آن مصرف گردد تا به این ترتیب، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی کاهش یابد. علاوه بر اینها خاصیت کاهندگی فشار خون در سیر هم باعث می گردد تا این سبزی بیش از همه برای افرادی که مستعد بیماری های قلبی هستند، مفید باشد و توصیه گردد. دلیل این موضوع هم برمی گردد به وجود یک ماده معدنی به نام پتاسیم که در سیر به وفور یافت می گردد. علاوه بر اینها، خوردن سیر کاهنده کلسترول بد و افزایش دهنده کلسترول خوب است زیرا ترکیبی به نام آلیسین دارد که به آن این خاصیت را داده است. چه بهتر که سیر تازه به تازه مصرف گردد؛ زیرا چنین خواصی را نمی توان از سیر پودر شده یا حتی ترشی آن انتظار داشت.

خواص گوشت

گوشت قرمز، علاوه بر پروتئین، مقادیر مناسبی آهن دارد. به این دلیل، خوردن این ماده غذایی برای ایرانی ها، به خصوص خانم های جوان، توصیه می گردد و البته چه بهتر که آن را بدون چربی های مرئی طبخ و آماده مصرف کنید. نکته دیگر درباره این ماده غذایی، چربی های اشباع آن است. به این دلیل کسانی که کلسترول بالا دارند باید در مصرف آن مراقب باشند اما مطالعات نشان داده اند که چاقی و به خصوص چاقی شکمی بیش از کلسترول بالا برای بدن زیانبار بوده و افراد را مستعد بیماری های قلبی می کند پس اگر تناسب اندام داشته باشید و فعالیت بدنی تان را افزایش دهید و در ضمنً رژیم غذایی متعادلی را دنبال کنید لازم نیست گوشت مصرفی تان را به کل حذف کنید. به علاوه، یادآور می شویم که هر واحد گوشت قرمز که 30 گرم وزن دارد دارای 7 گرم پروتئین و 55 کیلوکالری انرژی است پس با در نظر گرفتن این اعداد اندازه کالری دریافتی روزانه تان را از حد مجاز بیشتر نکنید.

خواص گردو

هیچ می دانستید گردو از منابع غذایی ویتامین E است و با خوردن 2 عدد از آن می توانید مقادیر قابل ملاحظه ای از نیاز روزانه تان به این ویتامین را تامین کنید؟ البته از قلم نیاندازید که خوردن 2عدد گردو 45 کیلوکالری انرژی به بدن می رساند و به نام یک واحد چربی محاسبه می گردد. به خاطر وجود همین ویتامین است که عادت به خوردن این ماده غذایی به افرادی که به اگزما دچارند، توصیه می گردد. در ضمنً، گردو ترکیبات پلی فنولیکی دارد که مانع از واکنش های آلرژیکی شده و شدت اگزما را کم می کند. به علاوه، اسید چرب موجود در آن لینولییک اسید است که دریافتش به بهبود ساختار پوست و حذف رطوبت این بافت کمک بسیار می کند. به این دلیل کسانی که عادت به خوردن آن دارند دارای پوست شاداب و زیباتری هستند.

همراه این غذا

شمالی ها این غذا را با برنج کته شده می خورند ولی ما به شما توصیه می کنیم به جای برنج، این غذای پرکالری را با نان سبوس دار میل کنید. در ضمنً، نوشیدنی تان هم بهتر است دوغ بدون گاز باشد و غذایتان با یک بشقاب سالاد یا سبزی خوردن تازه همراه گردد.

اگراگزما دارید

اندازه گردو را در غذایتان افزایش دهید تا با تقسیم کردن آن به 4 قسمت، اندازه بیشتری گردو به شما برسد و به این ترتیب، به کاهش شدت بیماری تان کمک گردد. نکته دیگر اینکه غذایتان را کمتر سرخ کنید و در صورت تمایل، از روغن زیتون استفاده کنید. یادتان باشد که این روغن هم به فرونشاندن واکنش های آلرژیک کمک می کند.

اگراضافه وزن دارید

روغن مصرفی تان را محدود کنید و اندازه سبزیجات آن را افزایش دهید. در ضمنً، آن را به جای برنج با یک تا دو تکه نان برشته میل کنید تا به این ترتیب، اندازه کالری دریافتی تان کم گردد. البته می توانید این غذا را به دلیل انرژی زیاد و قدرت سیرکنندگی بالا در ساعاتی حدود 5 بعدازظهر میل کنید تا اندازه کالری دریافتی تان کمتر گردد و برای شام خیلی گرسنه نشوید.

اگر کلسترول دارید

تمام اجزای به کار رفته در این غذا کاهنده کلسترول هستند و البته چه بهتر که از حجم کلی این غذا کم کنید. به علاوه، همراه آن یک بشقاب پر سالاد سبزیجات تازه (به خصوص گوجه فرنگی، کرفس و کلم بروکلی) میل کنید. به این ترتیب، مواد غذایی ای را دریافت کرده اید که به کاهش کلسترول تان کمک می کنند.

نظر کارشناس/ دکتر محمدحسین صالحی سورمقی*

رب انار؛ ضد سرطان پروستات

رب انار بیشتر خواص آب این میوه را دارد اما خواص آب انار با خواص خود میوه مشابه نیست؛ زیرا همان طور که می دانید، انار اندازهی آب دارد و اندازهی دانه که این دانه های چوبی، خودشان حاوی مواد ارزشمند و از جمله روغن هستند...

وقتی از انار، رب تهیه می گردد، این دانه ها از آن جدا می شوند و آب را غلیظ می کنند و رب آماده می گردد. رب انار بیشتر خواص آب انار را دارد اما از آنجا که مجبوریم برای غلیظ شدن آب را بجوشانیم، برخی از ویتامین های آب انار از جمله ویتامین C آن از بین می رود اما قسمت عمده مواد موثر در رب انار باقی می ماند. رنگدانه های موجود در انار از جمله ترکیب های ارزشمندی هستند که در رب باقی می مانند و باعث قرمزی آن می شوند. از جمله خواص مشترک بین رب و انار می توان به خاصیت ضدسرطانی قوی به ویژه برای سرطان پروستات، خنثی کننده سموم کبدی و محافظ کبد، آنتی اکسیدان قوی و تا حدی کاهنده کلسترول و فشارخون اشاره کرد.

انار به 3 دسته ترش، شیرین و ملس تقسیم می گردد. این انارها و رب آنها در 80 درصد موارد خواص مشترک و مشابهی دارند ولی در طب سنتی و کتاب ابوعلی سینا انار شیرین، بعد از آن انار نیم ترش یا ترش و شیرین و در نهایت، انار ترش ارجحیت دارند. انار، انواع گوناگونی دارد که رنگ، طعم و اندازه آنها فرق دارد اما خواص اصلی و کلی آنها تقریبا در همگی مشترک است. جالب است بدانید در ایران حدود 50 نوع انار داریم و آخرین مطالعات نشان داده اند که موطن اصلی انار ایران است.

نکته مهمی که در تهیه رب انار باید مورد توجه قرار گیرد آن است که دانه ها نباید هنگام تهیه خیلی تحت فشار قرار گیرند زیرا سبب تلخ شدن آب انار می شوند. بعد از جدا کردن آب انار در روش سنتی، آن را ساعت ها در ظروف مسی می گذاشتند و زیر آن، آتش روشن می کردند تا غلیظ گردد. در روش صنعتی، این زمان کوتاه تر شده است. رب انار چون حرارت می بیند، اگر آلودگی یا قارچ یا کپکی داشته باشد، کلا از بین می رود. آلودگی ممکن است زمانی که رب را در ظروف بسته بندی می کنیم، وارد آن گردد. اگر بعد از تهیه، رب در محیطی استریل قرار بگیرد و ظروف بسته بندی و انتقال دهنده بدون آلودگی باشند، رب نیازی به نگهدارنده ندارد و می توان آن را در یک حرارت متعادل نگه داشت. نگهداری رب در یخچال بهتر است ولی اگر از ابتدا رب آلوده نشده باشد و ظرف را تا لب پر کنیم و حتی روی آن را با روغن بپوشانیم تا چیزی حتی هوا نفوذ نکند، می توان رب را در حرارت عادی آشپزخانه هم بدون آنکه کپک بزند، نگه داشت.

پی نوشت ها :

*متخصص فارماکوگنوزی

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "دستور پخت و تحلیل تغذیه ای انارویج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور پخت و تحلیل تغذیه ای انارویج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید