تصویب قانون جامع باشگاه داری در دستورکار مجلس یازدهم

به گزارش وبلاگ همه خوبا، احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی درباره آینده فوتبال ایران و شرایط اساسنامه مطلوب اظهار کرد: فرآیند اساسنامه فدراسیون یک فرآیند طولانی بود اما اساسنامه فدراسیون فوتبال هم در سال 1390 و هم قبل از آن هیچ وقت به تأیید هیئت وزیران نرسیده است.

تصویب قانون جامع باشگاه داری در دستورکار مجلس یازدهم

اساسنامه سال 90 مورد تأیید فیفا نبود

وی متذکر شد: از نظر قانون، اساسنامه ای معتبر است که تایید هیئت وزیران کشور را داشته باشد بنابراین اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران فرایند قانونی به معنای کامل را طی ننموده و حتی اساسنامه 1390 هم مورد تایید فیفا نبوده است.

قاضی زاده هاشمی گفت: کارشناسان فیفا سال گذشته مدتی در تهران مستقر بودند و با کارشناسان فدراسیون به یک طرح تیپی از اساسنامه رسیدند و یک اساسنامه جمع بندی شده و پیشنهادی را در شهریور سال گذشته به فدراسیون ما ارائه کردند که باید درون ساختار فدراسیون (مجمع) به تایید و تصویب می رسید.

نماینده مجلس شورای اسلامی که با برنامه ورزش بدون ویرایش رادیو تبادل نظر صحبت می کرد، اضافه نمود: با استعفای رئیس وقت فدراسیون در آبان ماه سال گذشته بنا بر این شد که اسفند ماه یک مجمع فوق العاده برگزار گردد که اساساً تا قبل از این زمان بحث اصلاح اساسنامه مطرح نبود اما از این تاریخ به بعد فیفا یک نقشه راهی را ارائه کرد.

وی همچنین اصلاح اساسنامه، تایید مجمع و تایید مکانیزم های داخلی و برگزاری انتخابات را از بخش های مختلف نقشه راه فیفا برای اساسنامه فدراسیون فوتبال برشمرد و گفت: با وجود تأکیدات فیفا در سال گذشته اما هیئت رئیسه فدراسیون مجدداً منویات خود را پیگیری کرد که گویا هیچ چیزی از مذاکرات و توافقات قبلی با فیفا وجود نداشته است!

قاضی زاده هاشمی با اشاره به تاکید فیفا بر استقلال بعضی ارکان فدراسیون فوتبال اعلام کرد: فیفا حوزه قضایی، اخلاق، استیناف، انتخابات و استیناف انتخابات را نهادهای مستقلی می بیند به این دلیل که با مجموعه حاکمه فدراسیون تبدیل به باند و تیم نشوند.

این نماینده مجلس اضافه نمود: فیفا در نامه پایانی خود به فدراسیون علاوه بر تأکید بر اصلاح موارد قبلی اساسنامه، اضافه نموده که وزیر ورزش به عنوان مقام دولتی حق حضور و رأی در مجمع فدراسیون را ندارد.

عمومی و غیردولتی بودن فدراسیون به معنای دخالت در امور آن نیست

وی بر این باور است که عنوان نهاد عمومی غیر دولتی برای فدراسیون به معنای دخالت در امور فدراسیون نیست بلکه این نهاد دارای ساختار قانونی در کشور است مانند بسیاری از نهادهای کشورمان (کمیته ملی المپیک و جمعیت هلال احمر) که با حفظ استقلال خود نهاد عمومی غیردولتی محسوب می شوند.

قاضی زاده هاشمی در تعریف این عنوان گفت: طبق قوانین ملی، نهاد عمومی غیر دولتی اشخاصی اند که از قوای مختلف حاکمیتی و پشتیبانی های قانونی برخوردار می شوند و با اینکه مجامع آنها غیر دولتی است اما به آحاد جامعه خدمات می دهند.

نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دخالت زمانی است که وزیر ورزش، دولت یا هر قوه دیگری فلان شخص را به عنوان رئیس فدراسیون و غیره انتخاب کند و در غیر این صورت نه تنها دخالت بلکه قانون پذیری است.

قانون بازنشستگان و تهدید منافع عده ای خاص در فوتبال!

وی با بیان اینکه احترام به قوانین داخلی و ملی کشورها مورد تاکید و احترام فیفاست گفت: فیفا هیچ وقت نگفته شخصیت نهاد داخلی خودتان را زیر سوال ببرید اما عده ای که قانون منع به کارگیری بازنشستگان برای آنها صدق می نماید می گویند ما نهاد غیردولتی نباشیم و این را به معنای دخالت فرض می نمایند در صورتی که این موضوع دقیقاً طبق چارچوب گذاری قانون حاکم کشوری ماست.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه نگارش اساسنامه و طرح تیپی فیفا برای فدراسیون های عضو خود یک طرح ثابتی است و برای همه هم یک پیش نویس ساده و مشخصی را ارائه می نماید متذکر شد: با وجود انجام مذاکرات اساسنامه در سال گذشته اما نه تنها هیچ اتفاقی نیفتاد بلکه طرح پیشنهادی فیفا هم به کشوی میز رفت و پیگیری نشد.

این نماینده مجلس دلیل پیچیده شدن کار ساده ای چون اصلاح اساسنامه را در این می داند که عده ای در سیستم مدیریت ورزشی فدراسیون، اساسنامه را بازیچه دست خود قرار داده و صرفاً برای حفظ بقای خودشان نگارش می نمایند و اگر هم جایی احساس خطر نمایند اساسنامه به کشوی میزها منتقل خواهد شد.

وی اضافه نمود: حالا که فیفا این فرصت را برای ما فراهم نموده مجلس و دولت و سایر ارگان ها هم باید مجموعه ساختاری را تشکیل دهند که وصل به اشخاص الف و ب نباشد و در درون خود تحول و نوگرایی را ایجاد کند.

قاضی زاده هاشمی در رابطه با شرط 8 سال سابقه مدیریت ورزشی برای ریاست فدراسیون فوتبال اظهار کرد: این موضوع تحت نظر کمیته انتخاباتی قرار می گیرد اما در هر صورت ورود افراد به گود انتخابات نیازمند پارامترها و صلاحیت های فنی است که کمیته معین می نماید.

فوتبالی ها برای آینده فوتبال هم که شده از منافع شخصی بگذرند

نماینده مجلس شورای اسلامی از مسئولان و دست اندرکاران حوزه فوتبال درخواست کرد که از قدرت و نفع شخصی خود برای آینده فوتبال ایران بگذرند و اجازه دهند که در گردش نخبگانی، یک نیروی قوی و تازه نفس و مقتدر و بر اساس رأی مجمع که برآمده از اراده بدنه ورزش کشور است انتخاب گردد و البته این تحول آفرینی در چهار سال بعدی مجمع هم ادامه پیدا کند.

با انحصارطلبی مخالفیم

وی همچنین توضیح داد: اصولاً ما با انحصارطلبی در هر رده از امر ورزش مخالفیم و قاعده استقلال رکن انتخاباتی را به عنوان یک قاعده ضد انحصار فوتبال می دانیم و بر آن هم به شدت تأکید داریم.

قانون جامع باشگاه داری در دستور کار مجلس یازدهم

قاضی زاده هاشمی در رابطه با لزوم تصویب قانون جامع باشگاه داری در مجلس یازدهم این طور گفت: ما این قانون را در مجلس یازدهم در دستور کار قرار خواهیم داد البته در مجلس دهم هم در حوزه ورزش کم کار نکردیم و هم اکنون بسیاری از پروژه های عمرانی در شهرهای کوچک و روستاها بر اساس برنامه ششم توسعه و با اعتبارات 27 صدم درصد مالیات ارزش اضافه نموده اجرا می شوند، درباره نظارت بر آن هم سوالاتی از وزارت ورزش داریم که به موقع مطرح خواهیم کرد.

وی توضیح داد: ما به دنبال انتخاباتی ژورنالیستی و پروپاگانداهای موقعیتی نیستیم، نماینده برای ایفای رکن نظارتی خود باید مقتدر، صریح، شفاف و غیر وابسته باشد تا مطالبش از بُرّندگی لازم برخوردار باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تصویب قانون جامع باشگاه داری در دستورکار مجلس یازدهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب قانون جامع باشگاه داری در دستورکار مجلس یازدهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید