آموزش پیوند زدن درخت گردو [نکات مهم]

به گزارش وبلاگ همه خوبا، عمل پیوند زدن گیاهان از جمله درخت گردو با هدف بالا رفتن کیفیت و افزایش باردهی گیاه انجام می گردد. در این میان آموزش پیوند زدن درخت گردو فرایند ای مهم است چون رعایت قوانین و اصول کار نقشی مهم در نتیجه نهایی دارد.

آموزش پیوند زدن درخت گردو [نکات مهم]

باغداران بعد از آموزش پیوند زدن درخت گردو و آگاهی از اصول درست می توانند محصولی با طعم، شکل و اندازه ایده آل پرورش دهند. در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره نحوه پیوند زدن درخت گردو و زمان و انواع آن مطالبی را با هم آنالیز کنیم.

نکات کلیدی

    • قبل از پیوند گردو باید به عواملی مثل منطقه، خاک و زمان مناسب دقت داشته باشید.
    • پیوند گردو با استفاده از روش های اسکنه،امگا، وصله ای و روش T قابل انجام است.

نکاتی درباره پیوند زدن درختان گردو

به طور کلی در زمان پیوند درخت گردو، پیوند درختان جوان آسان تر خواهد بود. آن ها قدرت لازم برای غلبه براسترس موجود در درخت را دارند. بعلاوه در صورت خشک شدن ریشه ها می توانند در برابر جابه جایی مقاومت بیشتری داشته باشند.

پیوند درخت گردو قابل انجام است. با این حال فرایند آموزش پیوند زدن درخت گردو دارای مراحل خاصی است که باید دنبال کنید و نکاتی را در نظر بگیرید تا فرآیند پیوند موفقیت آمیز باشد. البته نباید فراموش کنید که شما با دریافت خدمات باغبانی می توانید این کار را بدون هیچ دردسری به انجام برسانید.

1. منطقه پیوند را تمیز کنید

قبل از این که آغاز به کندن درخت خود کنید، باید مطمئن شوید ناحیه ای که درخت را در آن کاشت می کنید از هر گونه موانع پاک باشد. اگر درخت جوانی را جابه جا می کنید، به خاطر داشته باشید که درخت گردو تا بیش از 27 متر رشد می نماید.

2. خاک را آنالیز کنید

درختان گردو دوست دارند در خاکی باشند که به راحتی زهکشی می گردد و مقداری شن، خاک رس و سیلت در آن وجود دارد. خاک باید غنی از مواد مغذی باشد، اما آب زیادی در خود نگه ندارد. برترین نوع پیوند درخت گردو در شرایطی انجام می گردد که آب بتواند به راحتی در زمین نفوذ کند.

3. پیوند جوانه گردو در بهار

اگر قصد دارید درخت گردو را از محل رشد خود پیوند بزنید، باید برای پیوند جوانه گردو در بهار از اوایل سال برنامه ریزی آن را آغاز کنید. در اولین نشانه های بهار، قبل از این که جوانه ها آغاز به جوانه زدن نمایند، باید درخت را جابه جا کنید.

اگر به موقع این کار را انجام ندادید، بعد از پیوند درخت آن را حرکت ندهید. بهتر است تا اواخر پاییز که برگ ها می ریزند صبر کنید. پیوند گردو در زمستان توصیه نمی گردد؛ چون افزایش و کاهش دما روی کیفیت پیوند تاثیر می گذارد.

انواع پیوند درخت گردو

یکی از نکات مهم در فرآیند پیوند زدن درخت گردو آشنایی با انواع پیوند درخت گردو است. پیوند درخت گردو به روش های مختلفی انجام می گردد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم:

1. روش اسکنه برای پیوند درخت گردو

در این روش که در بهار انجام می گیرد ابتدا باید برش های عمودی روی شاخه ها زده گردد. در مرحله بعد پیوندک هایی به طول حدود 10 سانتی متر درون شکاف ها قرار داده می شوند.

پیوندک ها باید به طور کامل داخل شکاف ها قرار داده شده و روی آن ها را با چسب های مخصوص باغبانی بپوشانید.

2. روش امگا برای پیوند زدن درخت گردو

در روش امگا که یکی از انواع پیوند درخت گردو است، برشی شبیه به حرف یونانی امگا روی پیوندک و پایه پیوند ایجاد می گردد. در این فرایند برای برش پیوندک و پایه به ماشین پیوندزنی احتیاج است.

در روش امگا، نهال های پیوندخورده باید بعد از خروج از خاک به مدت 20 روز درون خاک اره قرار بگیرند. دمای محیط هم باید حدود 25 درجه و اندازه رطوبت بالا باشد.

3. روش وصله ای برای پیوند زدن درخت گردو

در آموزش پیوند زدن درخت گردو به روش وصله ای از برش های عمودی و افقی استفاده می گردد. در این روش ابتدا باید 2 برش عمودی روی ساقه ایجاد گردد. در مرحله بعدی با ایجاد دو برش افقی این دو برش عمودی به هم وصل می شوند.

اندازه برش ها باید حدود 2 تا 3 سانتی متر باشد. زمان انجام روش وصله ای با زمان بندی دیگر انواع پیوند درخت گردو فرق دارد. برترین زمان برای انجام این روش اوایل فصل تابستان است. پایه پیوندی باید حدود 2 سال داشته باشد.

4. روش T برای پیوند درخت گردو

در روش T برای پیوند زدن درخت گردو ابتدا باید برشی T شکل روی پایه ایجاد گردد. به این ترتیب باید اول برش عمودی زده شده و سپس به اندازه یک سوم برش عمودی، برش افقی ایجاد گردد. پیوندک داخل این برش T شکل قرار گرفته و برش با چسب های مخصوص باغبانی پوشانده می گردد.

برای خدمات باغبانی از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

اقدامات مهم برای پیوند زدن درخت گردو

در ادامه این مقاله به مهم ترین ملاحظات هنگام پیوند زدن درخت گردو و اقداماتی که به بقای بین گیاه یاری می نماید می پردازیم:

1. در دسترس بودن نور خورشید

مهم ترین نکته برای انجام برترین نوع پیوند گردو کافی بودن نور خورشید است. در بسیاری از موارد، درختان در باغی سایه دار کاشته می شوند و باید برای رسیدن به نور رشد بیشتری نمایند. اگر درخت نتواند به اندازه کامل برسد، صرف وقت و هزینه برای پیوند درخت منطقی نخواهد بود.

2. سن درخت

سن درخت اولین چیزی است که هنگام تصمیم گیری برای پیوند جوانه گردو در بهار مورد توجه قرار می گیرد. اگر درخت جوان است و نور خورشید در محل درخت در طول روز در دسترس است، پیوند گزینه بسیار خوبی است.

3. فضای کاشت

در باغات با فاصله وسیع یا استاندارد، نور خورشید برای پیوند درخت بیشتر است. درختان در باغ های پرچین به قدری به هم نزدیک هستند که درختان اطراف به سرعت فضای به جامانده از درخت گمشده را پر می نمایند. پیوند درخت گردو در پرچین اغلب توصیه نمی گردد.

عوامل مؤثر روی بهتر شدن پیوند گردو

در پیوند زدن درخت گردو بعضی عوامل موثر روی پیوند با کیفیت باید مورد توجه قرار بگیرند. رعایت اصول و قوانین برای کسب نتایج مطلوب از اهمیت خاصی برخوردار است.

در ادامه عواملی را نام می بریم که روی کیفیت پیوند گردو تاثیر مستقیم دارند:

  • انتخاب پایه سالم و مناسب برای پیوند زدن
  • انتخاب پیوندک تازه و باکیفیت
  • انتخاب برترین نوع پیوند گردو براساس آب وهوای منطقه
  • تامین دمای مناسب برای پیوند درخت گردو

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره انواع روش قلمه زدن گیاهان

جمع بندی

آن چه در این مقاله خواندید آموزش پیوند زدن درخت گردو و آشنایی با روش های مختلف آن بود. پیوند درخت گردو اگر طبق اصول و قوانین انجام گردد به بهبود کیفیت محصول یاری بزرگی می نماید.

برترین زمان برای پیوند درخت گردو فصل بهار است که باید قبل از پیدایش جوانه ها انجام گیرد. انتخاب برترین روش برای پیوند درخت گردو به عوامل متعددی مانند نوع آب وهوا و نوع گردو بستگی دارد. آگاهی از این اصول در افزایش بهره وری پیوند مؤثر خواهد بود.

منبع: آچاره

به "آموزش پیوند زدن درخت گردو [نکات مهم]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش پیوند زدن درخت گردو [نکات مهم]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید