موزه ملی باردو در تونس، گنجینه ای که گردشگران را به خود جذب می نماید

به گزارش وبلاگ همه خوبا، موزه ملی باردو در کشور تونس | Tunisias Bardo museum

موزه ملی باردو یکی از بهترین جاذبه های گردشگری کشور تونس محسوب می گردد. مجموعه پیچیده ای که کلکسیون مشهور کاشی های رومی در آن نگهداری می گردد. در این موزه می توان بر گذشته تاریخی اغلب دنیا نگاهی داشت. جذب صدها هزار جهانگرد در سال معروفیت و اهمیت بین المللی خاصی به موزه ملی باردو بخشیده است. در ادامه برای نگاهی به موزه و وقایع آن با خبرنگاران همراه شوید.

موزه ملی باردو در تونس، گنجینه ای که گردشگران را به خود جذب می نماید

تاریخ موزه

شهر نظامی و مستحکم باردو از سال 1705 میلادی شاهد ساخته شدن ساختمان های پر زرق و برق درون دیوارهایش بود. علی پاشا بین سال های 1735-1756 اولین کاخ را همراه با ورودی که در آن پله ها به وسیله مجسمه شیرها احاطه شده بودند احداث کرد. پس از آن بین سال های 1824-1835 حسین بی کاخ کوچک تونسی ها را بنا کرد، که سبک آن Moorish Andalousian بود. در سال 1864 محمد بی حرمی به نام قصر البدیع را به سبک ایتالیایی ساخت. در نقشه زیر می توانید محل نهاده شدن موزه را ببینید.

از سال 1885 تا 1888 مسئولیت انجام تمام کارهای مهم باردو به یک فرانسوی سپرده شد. در آن موقع فضای داخلی به صورت یک نمایشگاه در آمد که برای میزبانی مجموعه های باستان شناسی، تاریخی و قومی ملی در نظر گرفته شده بود. این بازخرید از سال 1885 اعلام عمومی شد و اولین مجموعه در نتیجه سیاست های ایجاد میراث فرهنگی و دارایی های فرهنگی راه اندازی شد که موزه Alaoui museum در ساختمان حرم قدیمی محمد بی بود. نخست وزیر وقت خیرالدین پاشا این بنا را افتتاح کرد و از کلکسیون داران خصوصی دعوت کرد تا با دولت همکاری نمایند.

انتها این فعالیت ها به ساخت موزه های ملی از دوره های مختلف تاریخ تونس ختم شد. این موزه در ابتدا در ساختمان Kasbeh نزدیک به ساختمان اصلی دولت قرار داشت و پس از آن به موزه Alaoui منتقل شد. یک دپارتمان صنایع دستی تونس نیز در آن برپا شد که مسئول اصلی اجرای آن پروژه خیرالدین پاشا بود. هدف او معرفی پیشه وران ماهر آن موقع بود.

معماری موزه

قدیمی ترین و مهم ترین بخشی موزه ملی باردو در محوطه یک کاخ Beylic نهاده شده است که در قرن 15 میلادی با فاصله 4 کیلومتری از مرکز شهر نهاده شده است. نام آن برگرفته از لغت اسپانیاییprado به معنی چمنزار یا باغ است. این کاخ بزرگ طی سال های گذشته بارها بازسازی و بازسازی شد. ساختمان آن نمادی است از معماری لوکس و پر زرق و برقی که تونس در دوران Beylic مشاهده کرد بعلاوه تاثیر معماری اندونزیایی، آسیایی و اروپایی نیز بر آن مشهود است.

پس از آن ساختمان های حرم به موزه تعلق گرفت که کلکسیون عتیقه در آن نهاده شد و در قدم بعدی کاخ بسیار زیبای کوچک تونسی ها نیز برای نگهداری کلکسیون هنرهای اسلامی به مجموعه موزه ملی باردو اضافه شد.

تبدیل این مکان ها به یک موزه واحد کار دشواری بود که به نوعی تضمینی بود برای بقای ساختمان ها با بخشیدن نوعی زندگی دوم به آن ها. این کاخ ها بارها توسعه یافتند تا بتوانند از کلکسیون ها که روز به روز افزایش می یابند به خوبی نگهداری نمایند. بعلاوه بتوانند پذیرای گردشگرانی باشند که هر روز تعدادشان بیشتر می گردد.

کلکسیون دارایی های موزه

در 3000 سال گذشته سرزمین های تونس خانه تمدن های زیادی بوده است و مکانی بهتر از موزه ملی باردو نمی توانید بیابید که بتوانید چکیده این دوران را در آن ببینید. تعداد قابل توجه موزاییک های باستانی که دیوارها و طبقات موزه را مزین نموده است از جذابیت های اصلی آن است. این موزاییک ها از مکان های رومی و بیزانسی تونس جمع آوری شده است. نمایش این موزاییک های فضای بیش از نیمی از موزه را اشغال نموده است و بزرگ ترین کلکسیون کاشی های رومی دنیا را شکل داده است.

دوران رومی های آقریقایی دورانی قابل توجه بود که در آن آرامش و رفاه برپا بود. پس از گذشت یک قرن از جنگ های پونیک، رومی ها در سال 149 قبل از میلاد مسیح آغاز به حمله به شهر کارتاج (شهر باستانی) کردند و پس از تخریب زمین هایش را به نمک آغشته ساختند. در سال 44 قبل از میلاد ژولیوس سزار شهر کارتاج را به عنوان یک شهر رومی از نوع ساخت. در مدتی کوتاه سرزمین های حاصل خیز تونس محصول عمده کشور را فراوری می کردند و مردم منطقه به استفاده از کالاهای لوکس مانند روغن زیتون، طلا و حیوانات وحشی روی آوردند. در کلکسیون می توانید مجموعه ای غنی از اشیا آفریقای شمالی باستان و آثار به جا مانده از زندگی روزمره مردم در آن محل ببینید.

کارگاه های موزه

کارگاه کاشی کاری موزه در سال 1955 آغاز به کار کرد. در دهه 1990 میلادی آغاز به همکاری با انستیتو تحقیقاتی Getty کرد تا برنامه ای برای نگهداری از کاشی های تاریخی کشف شده در تونس به ویژه کاشی هایی که در کلکسیون موزه تحت حفاظت هستند داشته باشد. چند سال پیش، آن را با ادغام یک گروه از بازسازی نمایندگان جوان که در موسسه عالی با مهارت های لازم و اطلاعات کامل از شرایط مورد احتیاج برای نگهداری از این کاشی ها آشنا شده بودند، این کارگاه تقویت شد. این تیم با یاری مربیان و کارآموزان، بعلاوه تکنسین های موزه اداری آرل (فرانسه) مسئول بازسازی و بازسازی موزاییک ها برای پروژه تازه موزه است.

راه های دسترسی به موزه

موزه ملی باردو در 4 کیلومتری شمال غرب مرکز شهر واقع شده است. برای رفتن به آن می توانید از خط 4 مترو بهره ببرید و در ایستگاه باردو پیاده شوید.

موزه هر روز به جز روزهای دوشنبه از ساعت 9:30 صبح تا 4:30 عصر باز است.

شماره تماس موزه: 77 513 650

منبع: bardomuseum.tn

منبع: الی گشت

به "موزه ملی باردو در تونس، گنجینه ای که گردشگران را به خود جذب می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه ملی باردو در تونس، گنجینه ای که گردشگران را به خود جذب می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید