مسجد جامع اصفهان

به گزارش وبلاگ همه خوبا، مسجد جامع اصفهان که به نام های مسجد جامع عتیق و مسجد آدینه هم معروف می باشد و از مهم ترین بناهای تاریخی اصفهان می باشد. قدمت مسجد جامع اصفهان به قرن دوم هجری قمری برمی شود. مسجد جامع اصفهان در سال 156 هجری قمری با ابعاد کوچک و مناسب جمعیت آن موقع اصفهان طراحی و اجرا شد و از عوامل شهر نشینی در آن دوره هم بود. 70 سال بعد از ساخت مسجد جامع اصفهان و در 226 هجری به فرمان خلیفه معتصم عباسی مسجد تخریب شد و مسجدی نو با ستون های چوبی بنا شد و آثار آن همچنان پابرجاست. اصلی ترین تغییرات مسجد جامع اصفهان در دوره سلجوقیان بود و معماران از الگوی مسجد عربی دور شدند و با ایجاد چهار ایوان در چهار ظلع در مسجد جامع اصفهان، سبکی نو را خلق کردند که به مسجد ایرانی معروف شد. اسماعیلیان در سال 515 هجری قمری مسجد جامع اصفهان را به آتش کشیدند و بخش عظیمی از آن را خراب کردند، ولی در طول تاریخ به وسیله ایلخانی، مظفری، تیموری، صفوی و قاجار باسازی و بازسازی شد.

مسجد جامع اصفهان

معمار مسجد جامع اصفهان کیست

معماری مسجد جامع اصفهان و مشخصات بنا

مسجد جامع اصفهان با پلان چهار ایوانی ساخته شده و از آن جا که هنر و معماری 15 قرن دوران اسلامی را در خود جای داده است و یکی از زیباترین آثار تاریخی ایران می باشد. همان طور که در بالا نیز اشاره کوچکی شد، مسجد جامع اصفهان سال ها پیش به دلیل آتش سوزی و جنگ های بسیاری که به خود دیده است، آسیب های زیادی را متحمل شده و مجددا باسازی شده است. در حال حاضر مسجد جامع اصفهان دارای ورودی های گوناگونی است و هر کدام فضای مسجد را به قسمت هایی از بخش اطراف آن مرتبط می نماید. یکی از مهم ترین اقدام هایی که بعد از ساخت مسجد جامع اصفهان سعی شد در تمامی مسجاد از آن استفاده گردد، معماری مسجد ایرانی بود که در این معماری چهار ایوان در ضلع های شمالی، جنوبی، غربی و شرقی بنا شد و هر کدام به ترتیب به صفه درویش، صفه صاحب، صفه استاد و صفه شاگرد معروفند. نمای داخلی صحن مسجد و کاشی کاری ها نیز براساس مستندات به جا مانده، به قرن نهم هجری قمری برمی گردند و احتمالا مناره ها هم مربوط به همان دوران می باشند و در همان قرن ساخته شده اند.

ایوان های مسجد جامع اصفهان

توصیف کلی قسمت های مختلف مسجد

توصیف کلی از مسجد جامع اصفهان را اگر بخواهید، باید بدانید که این بنا متشکل از بخش های مختلفی می باشد و این قسمت ها شامل شبستان مسجد که باگچ بری های بی نظیر تزئین شده، گنبد جنوبی که در دروه سلجوقیان ساخته شده، گنبد شمالی که قرینه گنبد جنوبی می باشد، ایوان درویشی در ضلع شمالی مسجد جامع اصفهان، ایوان صاحب که در ضلع جنوبی، ایوان استاد در ضلع غربی قرار گرفته، ایوان شاگرد که در ضلع مشرق واقع شده، ایوان عمر که در متنهی الیه ضلع شرقی واقع شده است، شبستان زمستانی بیت الشتا و مسجد الجایتو در شمال ایوان استاد واقع شده است و یک شبستان کوچک و زیبا می باشد که بازدید از آن با ارزش است. مسجد جامع اصفهان شامل همه بخش های نام برده می گردد و با ورود به آن حس ورود به صحن های حرم مطهر امام رضا(ع) را دارید.

تحلیل مسجد جامع اصفهان

سردر، شبستان ها و گنبد مسجد جامع

سر در ابواسحاقیه

سر در ابواسحاقیه مسجد جامع اصفهان در شمال غربی مسجد واقع شده است و به کوچه ابواسحاقیه اصفهان میرسد اما در نظر داشته باشید که در بیشتر مواقع قابل تردد نیست و درب آن بسته می باشد. روی سر در ابواسحاقیه یک لوحی وجود دارد که مربوط به سال 1301 هجری قمری می باشد و روی آن با خط ثلث آیه 23 تا 39 سوره ص نوشته شده است.

شبستان های مسجد جامع اصفهان

یکی از زیباترین شبستان های مسجد جامع اصفهان شبستان صفوی بوده که در انتهای جنوب غربی واقع شده است. کارشناسان بر این باورند که این شبستان در دروه تیموری ساخته شده است. این شبستان زیبا به دو بخش تقسیم شده و قسمت شرقی از ستون های زیادی که به شکل مربعی و شطرنجی می باشند و 28 چشمه نیز در سقف تشکیل شده است. در بخش غربی هم شش طاق با دهانه 9 متری، هفت چشمه باریک روی طاق ها ایجاد شده است. از زیبایی های دیگر این شبستان قسمت محراب آن می باشد که ساخته شده از سنگ مرمر است و اشعار زیبایی نیز روی آن نوشته شده است.

گنبد مسجد جامع اصفهان

گنبد اصلی مسجد جامع اصفهان که با نام گنبد تاج المک که به گنبد خاکی هم معروف است در قرن پنجم هجری قمری ساخته شده و براساس اسناد و مدارک، گنبد را وزیر ملک شاه سلجوقی ساخته و در کتیبه ای که روی آن نصب شده نام وزیر و سال دقیق ساخت آن نوشته شده است.

آدرس مسجد جامع اصفهان و جهت دسترسی

بعد از رسیدن به شهر اصفهان برای رفتن به مسجد جامع اصفهان، از چند راه گوناگون می توانید اقدام کنید. در روش ابتدایی از خیابان کمال وارد خیابان کمرزین شده و تا ورودی مسجد پیاده بروید. راه دوم هم می توانید از خیابان مجلسی وارد خیابان ابن سینا و سپس حدود 10 دقیقه تا مسجد جامع اصفهان پیاده روی کنید. در هر صورت نیز می توانید از وسایل عمومی مثل تاکسی، مترو و اتوبوس برای رسیدن به این منطقه از اصفهان استفاده کنید.

هزینه و برترین زمان بازدید از مسجد جامع اصفهان

برای بازدید از مسجد جامع اصفهان با سفر به اصفهان با بلیط هواپیما اصفهان از وبسایت وبلاگ همه خوبا می توانید همه روزه از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر و از 14 تا 16:30 عصر و پرداخت هزینه جزئی، به آنجا مراجعه کنید.

پلان مسجد جامع اصفهان

جاذبه های دیدنی اطراف مسجد جامع اصفهان

بازار صفهان، میدان کهنه، عصارخانه، مسجد هارونیه

هتل ها نزدیک مسجد جامع اصفهان

هتل های که در نزدیکی مسجد جامع اصفهان هستند شامل مواردی همانند هتل هشت بهشت، هتل عباسی، هتل صفوی و هتل ستاره اصفهان می باشند.

رستوران ها نزدیک مسجد جامع اصفهان

در این محدوده ای که مسجد جامع اصفهان واقع شده است رستوران های بسیار خوبی قرار دارند که بعضی از این رستوران ها کافه نمکدان، رستوران قصر منشی، رستوران نقش دنیا و رستوران شهرزاد می باشند.

سوالات متداول در خصوص مسجد جامع اصفهان

  • مسجد جامع اصفهان در چه سالی ساخته شد؟

مسجد جامع اصفهان در سال 156 هجری قمری با ابعاد کوچک و مناسب جمعیت آن موقع اصفهان طراحی و اجرا شد و از عوامل شهر نشینی در آن دوره هم بود. 70 سال بعد از ساخت مسجد جامع اصفهان و در 226 هجری به فرمان خلیفه معتصم عباسی مسجد تخریب شد و مسجدی تازه با ستون های چوبی بنا شد و آثار آن همچنان پابرجاست.

  • جهت دسترسی به مسجد جامع اصفهان کدام است؟

بعد از رسیدن به شهر اصفهان برای رفتن به مسجد جامع اصفهان، از چند راه گوناگون می توانید اقدام کنید. در روش ابتدایی از خیابان کمال وارد خیابان کمرزین شده و تا ورودی مسجد پیاده بروید. راه دوم هم می توانید از خیابان مجلسی وارد خیابان ابن سینا و سپس حدود 10 دقیقه تا مسجد جامع اصفهان پیاده روی کنید.

  • هزینه و برترین زمان بازدید از مسجد جامع اصفهان

برای بازدید از مسجد جامع اصفهان می توانید همه روزه از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر و از 14 تا 16:30 عصر و پرداخت هزینه جزئی، به آنجا مراجعه کنید.

منبع: تریپ

به "مسجد جامع اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد جامع اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید