غلبه بر چالش های پایش مزارع نیشکر با فناوری سنجش از دور

به گزارش وبلاگ همه خوبا، با توجه به چالش های موجود برای آنالیز وضعیت مزارع نیشکر، محققان پژوهشگاه فضایی ایران با استفاده از فناوری سنجش از راه دور راهکاری را برای آنالیز وضعیت گیاهان نیشکر و اشکالات مدیریتی مزارع نیشکر ارائه دادند که به گفته آنها در این طرح، اشکالات مدیریتی موجود در مزارع و داده های مربوط به شاخص های کیفی این گیاه به کاربران ارائه شد.

غلبه بر چالش های پایش مزارع نیشکر با فناوری سنجش از دور

دکتر حسین عقیقی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با وبلاگ همه خوبا با تاکید بر ضرورت حفظ امنیت غذایی در جوامع بشری، اضافه کرد: برای تامین امنیت غذایی کشورها ضروری است اطلاعاتی در مورد نوع محصولات کشت شده، در چه میزانی و کاشت در چه مناطقی در دسترس باشد.

وی ادامه داد: زمانی که داده های مربوط به محل کاشت محصولات کشاورزی به دست آمد، باید اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامت پوشش گیاهی کسب گردد. این اطلاعات ما را در افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی کمک خواهد نمود.

عقیقی با بیان اینکه برای این منظور در پژوهشگاه فضایی ایران سامانه ای برای آنالیز وضعیت سلامت پوشش گیاهی راه اندازی شد، ادامه داد: در این سامانه که بر مبنای سنجش از راه دور و GIS طراحی شده است، درباره شاخص هایی مانند سطح برگ و کلروفیل آنالیز هایی صورت می گیرد که با داده های به دست آمده مقدار فراوری را می توان محاسبه کرد.

مدیر پروژه سامانه پایش محصولات زراعی میزان تبخیر، احتیاج آبی و آبکمک مزارع را از دیگر شاخص های مورد مطالعه در این سامانه دانست و یادآور شد: بر اساس آمارها بیش از 90 درصد برداشت آب از کشور مربوط به بخش کشاورزی است؛ از این رو سامانه ای را برای پایش پارامترهای کمی گیاهان در پژوهشگاه فضایی ایران توسعه دادیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی آنالیز ذرت علوفه ای، یونجه، گندم و نیشکر را از خدمات این سامانه نام برد.

عقیقی با اشاره به آنالیز پارامترهای کیفی و کمی گیاه نیشکر، گفت: بیش از 50 درصد شکر فراوریی کشور از سوی صنایع نیشکر خوزستان تامین می گردد و بر اساس سفارش این شرکت، مطالعاتی را برای آنالیز پارامترهای گیاه نیشکر انجام دادیم.

وی مطالعه در زمینه پارامترهای کمی و کیفی نیشکر را از جمله برنامه های مطالعاتی این طرح نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن در صورتی که بخش هایی از مزرعه از لحاظ مدیریتی با دشواری هایی روبرو باشد، به مسؤولان اعلام می گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به چالش های موجود در مزارع نیشکر، خاطر نشان کرد: طول گیاه نیشکر بلند و حاشیه برگ های آن نیز برنده است؛ از این رو مزرعه داران برای ورود به مزارع و آنالیز گیاهان با دشواری هایی روبرو هستند؛ از این رو در این طرح با استفاده از فناوری های سنجش از راه دور و GIS نسبت به آنالیز وضعیت مزارع نیشکر اقدام کردیم.

این محقق، آنالیز سطح زیر کشت و پارامترهای کمی مانند میزان کلروفیل، سطح برگ و وضعیت کیفی مدیریت مزارع را از جمله موارد مورد آنالیز در این مطالعات دانست و اضافه کرد: داده های به دست آمده در اختیار کارفرما نهاده شد.

به گزارش وبلاگ همه خوبا، در کنار این پروژه، طراحی و پیاده سازی سامانه شناسایی بیماری های گندم نیز اجرایی شده است. گنـدم مهـمترین محصـول کشاورزی در بسکمک از کشورهای جهان است و اغلب زمین های کشاورزی در ایـران به این محصول اختصاص داده شده است. با وجود کوشش های وسیعی که در جهت افزایش فراوری این محصول استراتژیک می گردد، همه ساله مقادیر زیادی از محصول گندم بـر اثـر عوامل بیماری زا و آفات گیاهی، در مراحل گوناگون رشد از بین می رود.

بیماری های زنگ زرد و قهوه ای گندم از جمله مهمترین بیماری های غلات در ایران و سایر کشورهای جهان محسوب می شوند که سالیانه خسارات جبران ناپذیری را به اقتصاد کشاورزی وارد می نمایند.

بنابراین در این تحقیق، اثر بیماری های زنگ زرد و قهوه ای گندم در بازتابندگی برگ، با استفاده از شاخص های طیفی در مدل تاج پوشش، آنالیز شد. برای این منظور، شاخص های گوناگون پوشش گیاهی استخراج شده از طیف برگ بیمار ارزیابی شدند. برای این کار، میزان گسترش بیماری های زنگ زرد و قهوه ای سطح برگ و درجات متفاوت آنها، با استفاده از دوربین دیجیتال و الگوریتم چندمرحله ای شامل تبدیلات رنگ، تهیه ماسک، استفاده از بافت و طبقه بندی حداکثر احتمال، استخراج شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "غلبه بر چالش های پایش مزارع نیشکر با فناوری سنجش از دور" امتیاز دهید

1 کاربر به "غلبه بر چالش های پایش مزارع نیشکر با فناوری سنجش از دور" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غلبه بر چالش های پایش مزارع نیشکر با فناوری سنجش از دور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید