طرز تهیه بریون (بریان) اصفهان با گوشت یا جگر سفید به روش اصلی

به گزارش وبلاگ همه خوبا، می دانستید نام اصلی غذای محبوب اصفهانی ها بریون یا بریان است و بریونی یا بریانی نام یک غذای هندی و با مرغ درست می شود؟ به قول خود اصفهانی ها شما وقتی به مغازه کبابی می روید کباب سفارش می دهید و وقتی هم به مغازه بریونی یا بریانی می روید قطعا می خواهید بریون یا بریان سفارش دهید و میل کنید. بریون یکی از غذاهای سنتی اصفهان و اتفاقا یکی از پرطرفدار در اصفهان است. حالا که نام صحیح و اصلی این غذای نونی لذیذ و یکی از نمادهای اصلی شهر اصفهان را متوجه شدیم، طرز تهیه اصلی بریون یا بریان اصفهان را در مجله خبرنگاران بخوانید. با سرویس همراه باشید.

طرز تهیه بریون (بریان) اصفهان با گوشت یا جگر سفید به روش اصلی

طرز تهیه بریان یا بریون اصل اصفهان

مدت زمان آماده سازی: 60 دقیقه

مدت زمان پخت: 20 دقیقه

مواد لازم برای تهیه بریون (8 نفر)

  • گوشت گوسفندی سردست: 1 کیلوگرم
  • چربی گوسفند: دو تا سه تکه هر کدام به مقدار نصف کف دست
  • پیاز میانه: 2 عدد
  • زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین: به مقدار دلخواه
  • نمک: 1 قاشق مرباخوری برای داخل مواد گوشت و 1 قاشق غذاخوری برای آبگوشت بعد از برداشتن گوشت های پخته شده
  • روغن مایع: 1 استکان
  • زعفران دم کرده: 1 قاشق غذاخوری برای گوشت و 1 قاشق غذاخوری برای خلال بادام
  • خلال بادام: 1 پیمانه
  • زرشک: 1 پیمانه

مراحل طرز تهیه بریون گوشت اصفهانی

بریون یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای اصفهان است که با استفاده از گوشت گوسفند درست می گردد و در کنار جگر سفید (شش گوسفند) چرخ شده و ریحان تازه سرو می گردد. قطعاً تجربه سفر به اصفهان بدون چشیدن طعم دلپذیر بریونی کامل نمی گردد، اما شما می توانید این غذای لذیذ اصفهانی را در خانه نیز درست کنید. در ادامه این بخش می توانید با مراحل طرز تهیه بریون و فوت و فن های تهیه بریون اصیل اصفهانی آشنا شوید.

مرحله اول؛ پختن گوشت و چربی بریان با آب سرد و پیاز و ادویه جات

طرز تهیه و پخت بریون اصفهان کمی پر دردسر است اما به زحمتش می ارزد. کافی است مواد تشکیل دهنده بریان اصفهان را داشته باشید. ابتدا باید گوشت و چربی را با 8 لیوان آب سرد، پیاز، ادویه جات به جز نمک و 2 قاشق غذاخوری روغن مایع در یک قابلمه مناسب بپزید.

بیشتر بخوانید:

مرحله دوم؛ چرخ کردن گوشت بریان پخته شده

گوشت باید کاملا پخته گردد اما آب گوشت نباید کاملا جذب گردد. مقداری از آب گوشت را نگه دارید. بعد از پخته شدن گوشت و چربی آن ها را از آب جدا و در چرخ گوشت چرخ کنید. در اواسط چرخ کردن گوشت دو قاشق آب گوشت به گوشت در حال چرخ شدن اضافه کنید. این کار گوشت شما را پوک تر و لذیذتر می کند.

مرحله سوم؛ اضافه کردن زعفران وادویه به گوشت

چربی را باید همراه با گوشت چرخ کنید تا گوشت لطیف گردد و حالت پرزدار پیدا نکند. 1 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده، نمک، فلفل سیاه و نوک قاشق چایخوری دارچین به گوشت اضافه کنید.

مرحله چهارم؛ زرشک و خلال بادام را به گوشت بریان اضافه کنید

در مرحله بعد زرشک و خلال بادام را با مقداری شکر تفت دهید و سپس مقداری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید. می توانید در صورت تمایل مقداری خلال پسته هم اضافه کنید که البته اختیاری است.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن روغن مایع و آب گوشت به بریان

در ادامه کار به جای مانده روغن مایع را با یک قاشق چای خوری نمک و کمی زردچوبه به آب گوشت اضافه کنید و اجازه دهید آب گوشت داغ گردد. یک کاسه از آب گوشت را بردارید و کنار بگذارید. در یک ماهیتابه پهن و ترجیحا مسطح (در قسمت وسط گودی نداشته باشد) ½ ملاقه آب گوشت بریزید و زمانی که به جوش آمد و روی آن حباب تشکیل شد یک عدد نان را داخل آب گوشت بچرخانید تا رنگ بگیرد.

تعداد نان ها بهتر است به مقدار تعداد بریون ها یا بیشتر باشد. این کار را می توانید همزمان با سرخ شدن بریون ها انجام گردد تا نان ها گرم بمانند. اگر چه برخی افراد بریون را سرخ می کنند اما طرز تهیه بریون گوشت اصفهان به روش حرفه ای این است که هر عدد بریون را در کفگیر بریون درست کنید.

بیشتر بخوانید:

مرحله آخر؛ سرو کردن بریون گوشت مجلسی

کف هر کدام از کف گیرها را کمی از آب گوشتی که کنار گذاشته بودید بریزید. کمتر از نوک قاشق دارچین و نمک روی آب گوشت بپاشید و به مقدار هر کفگیر از گوشت چرخکرده بردارید و داخل کفگیر پهن کنید. ضخامت هر عدد بریون بهتر است یک سانتی متر باشد.

هر کفگیر را روی حرارت خیلی ملایم گاز قرار دهید و پنج تا ده دقیقه زمان دهید. اگر کفگیر به مقدار کافی ندارید بعد از درست کردن هر عدد بریون کفگیر را سریع بشورید و خشک کنید و بریون بعدی را به همان ترتیب درست کنید.

وقتی که کنار هر بریون در کفگیر سرخ شد آن را در نانی که از قبل چرب کرده بودید برگردانید. روی هر عدد بریون مقداری زرشک و خلال بادام بریزید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بریانی هندی بدون گوشت و مرغ

نکات مهم و فوت و فن طرز تهیه بریون اصفهان

*می توانید در صورت تمایل به جای گوشت از جگر سفید یا شش گوسفند برای بریون استفاده کنید و به همین ترتیب برای درست کردن بریون عمل کنید. در این صورت به ازای یک عدد جگر سفید، 250 گرم گوشت سردست گوسفندی اضافه کنید و چربی را حذف کنید.

*برخی هم عادت دارند همراه گوشت مقداری جگر سفید یا شش گوسفند هم در آب بریون می ریزند و بعد از پخت جگر سفید را جداگانه چرخ می کنند و سرخ می کنند و کنار بریون سرو می کنند.

*برای درست کردن بریون اصفهان بهتر است از کفگیر روحی استفاده کنید. کفگیر مسی بریون را خیلی زود می سوزاند.

*برای این که بریون گوشت اصفهان یا بریون با جگر سفید به راحتی از کفگیر جدا گردد با یک قاشق مرباخوری کمی زیر آن بزنید. اگر کفگیر قبل از ریختن گوشت و سایر مواد داغ گردد بریون به کفگیر نمی چسبد.

*با این مقدار مواد ممکن است ده عدد بریون داشته باشید. بریون یکی از لذیذترین انواع غذای نونی و مجلسی است.

*بریون یا بریان در اصفهان یک غذای خوشمزه برای وعده ناهار نونی است و معمولا در برای شام شب سرو نمی گردد.

*اضافه کردن مقداری دنبه به مواد بریون طعم بی نظیری به آن می بخشد.

*در صورت تمایل می توانید مقداری نعنا خشک به مواد بریون اضافه کنید تا عطر بهتری پیدا کند.

*برای تهیه بریونی اصفهان باید بعد از پخت گوشت صبر کنید تا کاملاً سرد گردد و بعد آن را چرخ کنید.

*بریون اصفهان در کنار آبگوشت آن سرو می گردد. برای تهیه آبگوشت باید آب بیشتری برای پخت گوشت استفاده کنید. سپس آن را در یک کاسه بریزید و همراه با کشک و مقداری نان خشک خرد شده سرو کنید.

*برای تزیین بریون اصفهان می توانید از مقداری زرشک، خلال بادام، گردو و نعنا خشک استفاده کنید.

*در زمان سرو کردن بریان باید هر بریون را برای یک نفر روی یک نان قرار دهید. مقداری از آب گوشت را روی نان بریزید تا نرم گردد. سپس در صورت تمایل مقداری شش گوسفندی چرخ شده، پیاز، ریحان و نارنج در کنار آن بگذارید و بریون را به هر روشی که دوست دارید تزیین کنید.

*گفته می گردد که تاریخچه بریانی اصفهان به دوران صفویه بازمی گردد و امروزه این غذا یکی از اصلی ترین غذاهای اصفهان محسوب می گردد.

بیشتر بخوانید:

سوالات متداول

بهترین روش برای تزیین بریون اصفهان چیست؟

برای تزیین بریون اصفهان می توانید از مقداری زرشک، خلال بادام، گردو و نعنا خشک استفاده کنید.

در طرز تهیه بریون اصفهان از چه گوشتی استفاده می گردد؟

برای تهیه بریون اصفهان بهتر است از گوشت گوسفندی سردست به همراه کمی چربی استفاده کنید.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه بریون (بریان) اصفهان با گوشت یا جگر سفید به روش اصلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه بریون (بریان) اصفهان با گوشت یا جگر سفید به روش اصلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید