دیجیتال مارکتینگ چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

به گزارش وبلاگ همه خوبا، وب سایت تکراتو - یاور قاسمی: افزایش هزینه های نگهداری و توسعه کسب وکار، بسیاری از سازمان ها را بر آن داشته تا هرچه بیشتر به فکر مدیریت بهینه بودجه های خود باشند. بعضی از شرکت ها افزایش قیمت محصولات را به عنوان اولین راه جبران افزایش هزینه ها انتخاب می نمایند و بعضی دیگر به کاهش هزینه های تبلیغاتی خود فکر می نمایند.

دیجیتال مارکتینگ چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

اما درستی یا نادرستی هریک از این راه چاره ها تا حد زیادی به مختصات بازار کسب و کارتان بستگی دارد. با هر روش و هر رویکردی این موضوع را نباید فراموش کنید که کاهش هزینه ها و افزایش درآمد می بایست هوشمندانه انجام گردد.

این همان نقطه ای است که دیجیتال مارکتینگ بیشتر و بیشتر اهمیت پیدا می نماید. دیجیتال مارکتینگ در تعریف ساده برقراری ارتباط با مشتریان به وسیله ابزارهای دیجیتال است. این شکل از بازاریابی و تبلیغات عموما کم هزینه تر از شکل های سنتی تر بازاریابی هستند و قابلیت کنترل و اندازه گیری بالایی در اختیار بازاریابان قرار می دهد. با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس می توانید میزان اثربخشی فرایندهای تبلیغاتی در برابر میزان هزینه صرف شده (R.O.I) را با دقت محاسبه نموده و فرایندهای تبلیغاتی تان را بهینه کنید. اگر قابلیت جمع آوری دیتای بیشتری داشته باشید می توانید با استفاده از ابزارهای پیشرفته تری مانند Power BI شاخصه های عملکردتان را در سطحی وسیع تر آنالیز کنید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

هرچند دیجیتال مارکتینگ مفهومی متفاوت از بازاریابی اینترنتی یا آنلاین است اما با تقریب بسیار خوبی می توان این دو را مترادف در نظر گرفت. اما برای آغاز چه باید کرد؟

قبل از هرچیز می بایست لایه ها و کانالهای اصلی بازاریابی اینترنتی را بشناسیم. پس از آن با در نظر دریافت وضعیت مان، مناسب ترین راه را برای فعالیت در فضای آنلاین انتخاب کنیم.

سئو یا SEO:

سئو فرایند بهینه سازی محتوای وبسایت برای موتورهای جستجو و یکی از شناخته شده ترین و پرکاتربردترین کانالهای بازاریابی اینترنتی است. طبق آمارها 71 درصد از تجربیات جدید آنلاین از موتورهای جستجو آغاز می شوند.

هرچند حداقل 200 عامل مهم در رتبه بندی وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل وجود دارد اما با تمرکز روی پارامترهای مهم تر می توانید به خوبی به نتیجه موردنظرتان دست پیدا کنید.

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM:

در این روش به جای صرف زمان و انرژی روی فراوری محتوا و بهبود رنک گوگل، صندلی های بالایی نتایج جستجو را میخریم. به همین سادگی. با پرداخت هزینه (البته دلاری!) در نتایج جستجوی گوگل قرار می گیرید و با کلیک هر کاربر روی لینک تبلیغ شما، مقدار مشخصی از بودجه تبلیغاتی تان کسر خواهد شد.

اگر بواسطه تبلیغات و با پرداخت هزینه و یا اگر به صورت ارگانیک در نتایج جستجوی گوگل قرار می گیرید؛ نباید فراموش کنید که تایتل ها نقش بسیار مهمی در ترغیب کاربر روی لینک شما دارند. برای نوشتن تایتل های انگیزاننده احتیاج آشنایی و تمرین مهارت کپی رایتینگ خواهید داشت.

بازاریابی محتوایی:

یا کانتنت مارکتینگ فراوری و انتشار محتوای ارزشمند بین مخاطبان است. هدف اصلی در بازاریابی محتوایی ساخت اعتبار، اعتماد و رابطه قوی با مشتریان است. بدین منظور می توانید از بلاگ، خبرنامه ها و ایمیل ها، شبکه های اجتماعی و فروم ها بهره ببرید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی:

مهمترین نکته در بازاریابی شبکه های اجتماعی یا Social Media Marketing همخوانی محتوا با بستر انتشار است. برای مثال محتوایی که در توییتر مورد استقبال قرار می گیرد ممکن است به برند شما در لینکدن لطمه بزند.

بازاریابی ایمیلی:

ایمیل مارکتینگ تقریبا بالاترین نرخ تبدیل در فعالیت های بازاریابی آنلاین را دارد. برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ می بایست مخاطبانتان را باتوجه به اهدافتان دسته بندی کنید. برای مثال ایمیلی با عنوان 35 هزارتومان هدیه بازای هر 5 خرید برای کاربرانی که تا بحال از شما خرید نداشته اند لزوما ایمیل جذابی نیست.

تبلیغات کلیکی:

در ایران این شکل از تبلیغات عموما مترادف با تبلیغات بنری است. برای استفاده از این شکل از تبلغات می بایست بودجه ای را برای تبلیغتان مشخص کنید، با هر کلیک کاربر روی بنر شما مقدار مشخصی از بودجه تبلیغاتی تان کسر می گردد. نکته مهم در این شکل از تبلیغات، استفاده از وبسایت هایی است که با کسب و کار شما اشتراک مخاطب دارند.

هرچند بازاریابی آنلاین شامل بخش های مختلفی است اما این بخش ها عملا از هم جدا شدنی نبوده، و با هم اشتراکاتی دارند. محتوا عضو جاری در تمام شاخه های بازاریابی اینترنتی است و کپی رایتینگ مهارتی است که بدون شک هنگام راه اندازی کمپین های مختلف به آن احتیاج خواهید داشت. همچنین آشنایی با مفاهیمی مانند قیف بازاریابی یا قیف فروش، می تواند به شما در انتخاب پیغام و محتوای مناسب برای برقراری ارتباط صحیح با مشتریان بسیار یاری آفرین باشد.

منبع: برترین ها

به "دیجیتال مارکتینگ چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیجیتال مارکتینگ چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید