ایجاد 550 کیلومتر جهت دوچرخه در تهران تا پنج سال آینده
به گزارش وبلاگ همه خوبا، خبرنگاران آنلاین:مدیر پروژه تدوین سند جامع دوچرخه سواری تهران ضمن اشاره به برنامه پنج ساله شهرداری برای توسعه دوچرخه سواری در پایتخت، گفت: بر اساس این برنامه باید طی پنج سال آینده 550 کیلومتر راستا دوچرخه در تهران ایجاد گردد.
مهدی حسن زاده در گفت وگو با ایسنا گفت: نخستین اقدامات برای تدوین سند جامع توسعه دوچرخه سواری تهران در سال 96 انجام شد. این سند با همکاری یک گروه هلندی و مشاوران بین المللی تدوین و برنامه ای پنج ساله در سه بخش سخـت افزار، نرم افزار و سازمان افزار برای توسعه دوچرخه سواری در تهران درنظر گرفته شد.
مدیر پروژه تدوین سند جامع دوچرخه سواری تهران با بیان این که شهرداری تهران باید با تمام ارگان های ذی ربط از جمله فدراسیون دوچرخه سواری، وزارتخانه های ورزش و جوانان، بهداشت، آموزش و پرورش و پلیس هدایت و رانندگی هماهنگی های لازم برای توسعه دوچرخه سواری را داشته باشد، گفت: متاسفانه گاهی اوقات دستگاه های مختلف بدون هماهنگی با یکدیگر اقدامات موازی انجام می دهند درصورتی که اگر هماهنگی بین دستگاه های مختلف وجود داشته باشد اقدامات مختلف برای توسعه دوچرخه سواری موثرتر خواهد بود.
او با اشاره به این که بر اساس این برنامه شهرداری تهران باید طی پنج سال آینده راستاهای ویژه دوچرخه سواری و پارکینگ های دوچرخه در سطح شهر ایجاد کند، توضیح داد: طی این پنج سال باید به طور کلی 550 کیلومتر راستا دوچرخه - در هر منطقه سالانه پنج کیلومتر - در شهر تهران ایجاد گردد. همزمان نیز باید برای ترویج درباره و معرفی راستاهای دوچرخه سواری اقدامات فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و اطلاع رسانی انجام گردد.
حسن زاده ادامه داد: برای مثال در حال حاضر وزارت بهداشت برنامه ها و بودجه های زیادی را صرف افزایش تحرک بدنی شهروندان و کاهش بیماری های غیرواگیر نموده است. از طرف دیگر شهرداری تهران نیز به دنبال توسعه دوچرخه سواری در کشور برای کاهش آلودگی هوا و برطرف بخشی از معضل ترافیک است. هماهنگی این دو دستگاه با یکدیگر می تواند علاوه بر توسعه دوچرخه سواری و کاهش آلودگی هوا کاهش بیماری های غیرواگیر و افزایش تحرک بدنی شهروندان را نیز به دنبال داشته باشد.
مشاور شهرداری تهران در حوزه توسعه دوچرخه سواری با اشاره به این که متاسفانه در بعضی موارد دیده می گردد که شهرداری تهران مطابق برنامه پنج ساله توسعه دوچرخه سواری پیش نمی رود، گفت: چنانچه مطابق این سند عمل کنیم به نتیجه بهتری خواهیم رسید.
مدیر پروژه تدوین سند جامع دوچرخه سواری در تهران با بیان اینکه در سال 97 ائتلافی برای اخذ بودجه بین المللی با هدف توسعه دوچرخه سواری در سطح شهرهای کشور شکل گرفت که سفارت هلند، کارشناسان بین المللی و شهرداری های شهرهای مختلف کشور در آن حضور داشتند، اظهار کرد: قرار بود که برای شهرهایی که عضو این ائتلاف شده اند بودجه بین المللی توسعه دوچرخه سواری در نظر گرفته گردد. اقدامات این ائتلاف به نتایج خوبی رسیده بود اما متاسفانه با بازگشت تحریم ها، جذب بودجه بین المللی با مشکل روبرو شد و تاکنون نتوانسته ایم بودجه ای جذب کنیم.
حسن زاده در ادامه با شرح این که بر اساس آخرین توافق های دستگاه های اجرایی با پلیس قرار شده است دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه به رسمیت شناخته گردد و تمام قوانینی که در زمینه وسایل نقلیه وجود دارد به دوچرخه سوارها نیز تسری پیدا کند، توضیح داد: توسعه دوچرخه سواری در کشور هماهنگی های بین بخشی بیشتری را می طلبد.
مشاور شهرداری تهران در حوزه توسعه دوچرخه سواری در سرانجام گفت: پروژه توسعه دوچرخه سواری از دو سال پیش تاکنون دستاوردهای خوبی داشته و تعداد دوچرخه سواران بیشتر شده است. از سوی دیگر شهر تهران پتانسیل بسیار خوبی برای استفاده از دوچرخه در بخشی از سفرهای کوتاه مدت خود را دارد بنابراین باید پروژه دوچرخه سواری را در راستای پروژه جامع تهران شهر انسان محور در نظر بگیریم و ارتقای حمل و نقل عمومی، پیاده مداری و دوچرخه سواری را در قالب یک برنامه جامع مدنظر قرار دهیم.
منبع: همشهری آنلاین