ارزیابی میزان هوشمندی مدارس از مهرماه، آنالیز محتوای الکترونیک

مهدی شرفی در تبادل نظر با خبرنگاران، تصمیم برای هوشمند سازی مدارس و اجرای طرح شبکه ملی مدارس را یکی از الزامات مرتبط با شبکه ملی اطلاعات مطرح کرد و گفت: تفاهم نامه ای که به تازگی با وزارت ارتباطات منعقدشده در راستای بسترسازی برای اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات عملیاتی می گردد.

ارزیابی میزان هوشمندی مدارس از مهرماه، آنالیز محتوای الکترونیک

وی بابیان اینکه هم اکنون نیز ما در حال استفاده از این شبکه هستیم و به صورت هم زمان مدارس هم به شبکه ملی متصل هستند و هم از اینترنت استفاده می نمایند، ادامه داد: بسیاری از سامانه ها و خدمات بر بستر شبکه ملی مدارس به صورت یکپارچه و متمرکز انجام می گردد و دورترین روستاها و مدارس عشایری نیز از سامانه های مربوط به ثبت نام اینترنتی و دوره های ضمن خدمت استفاده می نمایند.

شرفی گفت: اما وقتی بحث شبکه ملی اطلاعات مطرح می گردد منظور این است که یک شبکه اختصاصی داشته باشیم تا بتواند ارتباط مستقیم با پهنای باند قوی برای تمامی مدارس فراهم کند تا حتی مدارس محروم که توان پرداخت شارژ ماهانه اینترنت را ندارند نیز به صورت رایگان بتوانند از این بستر استفاده نمایند.

رئیس فناوری اطلاعات وزارت آموزش وپرورش افزود: طبق ماده 69 قانون برنامه ششم توسعه وزارت ارتباطات مکلف شده که این بستر را برای کل مدارس شهرهای زیر 20 هزار خانوار، حاشیه شهرهای بزرگ و روستاها فراهم کند و این زیرساخت برای مناطق برخوردار هم استفاده می گردد.

وی بابیان اینکه هم اکنون 80 درصد مدارس به شبکه ملی مدارس متصل هستند، گفت: 22 درصد کلاس های درس در کل کشور هوشمند هستند اما ما به دنبال تعریف استاندارد و شیوه نامه ای برای شاخص های هوشمندی مدارس هستیم.

شرفی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از مدارس، دارای تابلوی هوشمند هستند اما تنها یک کلاس هوشمند دارند، گفت: صرف داشتن یک کلاس هوشمند، مدرسه هوشمند اطلاق نمی گردد. چراکه مدرسه هوشمند در بالاترین سطح به مدرسه ای می گویند که بتواند کل فرآیندهای آموزشی و اداری برای تمام دانش آموزان را به صورت الکترونیکی فراهم کند.

وی در تعریف کلاس هوشمند نیز گفت: کلاس هوشمند کلاسی است که تجهیزات سخت افزاری مثل ویدئو پروژکتور، برد هوشمند و لپ تاپ داشته باشد که دانش آموزان بتوانند در زمان تحصیل یک سری محتوای الکترونیکی را ببینند و یک سری کارها را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

رئیس فناوری اطلاعات وزارت آموزش وپرورش ادامه داد: ما در این شیوه نامه، یک چیزی شبیه نشان ستاره گذاشتیم و از اول مهرماه مدارس را ارزیابی می کنیم. به این معنی که اگر مدرسه ای مدعی شد که هوشمند است کارشناس ارزیاب مطابق استانداردها و شاخص های مدنظر این شیوه نامه، ارزیابی خواهد نمود که این مدرسه چند ستاره است.

شرفی با اشاره به اینکه درجه هوشمندی مدارس در دست مشخص استانداردهای ضروری است، گفت: برای مثال مدرسه که در فرآیند ارزیابی نشان درجه یک را می گیرد یعنی تمام هوشمند است و یا اینکه درجه 5 است، چون یک کلاس هوشمند دارد. در این ارزیابی تعداد محتوای الکترونیک که این مدارس فراوری می نمایند نیز در درجه سطح بندی تأثیرگذار است.

وی گفت: به این ترتیب زمانی که خانواده ها می خواهند از مدرسه ای استفاده نمایند اطلاع کاملی از سطح هوشمندی آن مدرسه خواهند داشت و اگر قرار باشد برای مدرسه ای غیردولتی یا هیئت امنایی هزینه ای بابت هوشمندی پرداخت گردد باید بر اساس درجه ارزیابی مدنظر باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ارزیابی میزان هوشمندی مدارس از مهرماه، آنالیز محتوای الکترونیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزیابی میزان هوشمندی مدارس از مهرماه، آنالیز محتوای الکترونیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید