صدور مجوز برای موزه های بنزین خانه و کارآموزان در آبادان

به گزارش وبلاگ همه خوبا، مجوز فعالیت رسمی موزه های بنزین خانه و کارآموزان در آبادان به عنوان موزه های غیروابسته به وزارت میراث فرهنگی، توسط ادارهکل موزهها و اموال منقول فرهنگی تاریخی این وزارتخانه صادر شد.

صدور مجوز برای موزه های بنزین خانه و کارآموزان در آبادان

به گزارش وبلاگ همه خوبا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، مسئول موزهها و اموال منقول فرهنگی تاریخی این اداره کل در شرح ماهیت موزه های غیروابسته به وزارت میراث فرهنگی عنوان نمود: موزههای غیر وابسته، به آن دسته موزههایی اطلاق می گردد که نهادهای دیگر براساس وظایف ذاتی و به منظور ترویج فعالیتها و خدمات خود تأسیس مینمایند.

سیدمحمد ابراهیمی اعلام کرد: اگرچه این موزه ها وابسته به وزارت میراث فرهنگی نیستند اما نهادهای مؤسس باید به صورت قانونی مجوز تأسیس موزههای خود را از ادارهکل موزهها و اموال منقول فرهنگی - تاریخی تحت عنوان موزههای غیر وابسته دریافت نمایند.

او ادامه داد: بر همین اساس، پرونده موزه های بنزین خانه و کارآموزان در آبادان توسط کارشناسان واحد موزه اداره کل میراث فرهنگی خوزستان تکمیل و به تهران فرستاده شد و در سال 1398،مجوز این دو موزه به صورت رسمی به عنوان اولین موزههای غیروابسته استان اعطاء شد و این موزه ها از این پس تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

مسئول موزهها و اموال منقول فرهنگی تاریخی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به تجهیزات موجود در موزه بنزین خانه آبادان گفت: تجهیزات سوخترسانی و گرمایشی، انواع دستگاههای پمپبنزین همراه با تاریخچه استفاده از این دستگاه ها در کشور، خودروهای قدیمی سوخترسان، پمپ بنزین و خودروهای قدیمی در حال سوختگیری، فضای شعبه های قدیمی نفت، مخازن قدیمی پرچی، مجموعه تانکرهای سوخت رسان و اسناد تاریخی مربوط به توزیع فرآورده های نفتی از جمله اشیائی هستند که در این موزه به نمایش درآمده اند.

او درخصوص موزه کارآموزان نیز توضیح داد: این موزه شامل بخش های گوناگون از جمله اتاق های پنجگانه ای است که پیش از این به واحد اداری آکادمی حرفه ای اختصاص داشت و اکنون مجموعه ای را تشکیل می دهد که داستان موزه را روایت می کند.

ابراهیمی اضافه نمود: در محوطه موزه کارآموزان، عناصر نمایشی و خدماتی گوناگونی مانند دیگ بخار، بقایای ماکت پالایشگاه، مجموعه شیرهای صنعتی، استند دوچرخه های قدیمی، استند بشکه ها، اتوبوس نقاشی و زمین بازی بچه ها قرار گرفته است.

وی افزود: باتوجه به ماهیت این موزه که زمانی آکادمی بوده، جنبه آموزشی این موزه بیشتر مدنظر قرار گرفته است و بازدیدنماینده ضمن تماشای کارگاه ها و دستگاه ها، با اصول و نحوه کار آنها آشنا می گردد.

مسئول موزهها و اموال منقول فرهنگی تاریخی ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با بیان این که این موزه ها میتوانند به عنوان یکی از ظرفیت های گردشگری صنعتی استان، در برنامه ریزی ها و تبلیغات گردشگری مورد توجه قرار گیرند یادآور شد: نهادهای دیگر هم باتوجه به وظایف ذاتی خود میتوانند با انجام روال قانونی نسبت به تأسیس موزههای تخصصی و دریافت مجوز آنها از وزارت میراث فرهنگی اقدام لازم را به عمل آورند و در این راستا ما نیز در اداره کل استان آمادگی ارائه مشاوره فنی در این خصوص را داریم.

منبع: میراث آریا

به "صدور مجوز برای موزه های بنزین خانه و کارآموزان در آبادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور مجوز برای موزه های بنزین خانه و کارآموزان در آبادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید