تفسیر آزمایش خون

به گزارش وبلاگ همه خوبا، شرح دقیق عباراتی که به صورت مخفف در برگه جواب آزمایش خون می بینید و اعدادی که در مقابل آن ها نوشته شده است را در این مطلب بخوانید.

تفسیر آزمایش خون

آزمایش خون یا همان CBC، آزمایشی است که پزشکان با استناد به آن میزان گلبول های سفید و قرمز، سطح هموگلوبین و سایر ترکیبات خون را آنالیز می نمایند. معمولا پزشکان توصیه می نمایند برای اطمینان از سلامت خود هر شش ماه یک بار این آزمایش را انجام دهید. با آزمایش خون انواع بیماری های عفونی، کم خونی و سرطان قابل تشخیص است. قطعا برایتان رخ داده است که بعد از انجام آزمایش و دیدن برگه جواب آن، دچار سردرگمی شوید و تفسیر آزمایش خون برایتان سخت باشد؛ بنابراین بهتر است اطلاعاتی مختصر در این زمینه داشته باشید تا بتوانید یک نتیجه گیری کلی انجام دهید و سپس برای تحلیل دقیق جزئیات آن به پزشک مراجعه کنید. وبلاگ همه خوبا در این مطلب قسمت های مختلف موجود در برگه آزمایش خون را به تفکیک برای شما شرح می دهد.

تفسیر آزمایش خون

آزمایش خون میزان گلبول ها و سایر ترکیبات موجود در خون را در حجم تعیینی از خون اندازه گیری می نماید و به هر کدام یک عدد اختصاص می دهد که میزان کم یا زیاد بودن آن را نسبت به حالت نرمال تعیین می نماید. شرح عباراتی که به صورت مخفف در برگه آزمایش خون می بینید را در ادامه بخوانید:

  • تعداد گلبول های سفید (WBC)

به صورت نرمال در هر میلی متر مکعب از خون 4300 تا 10800 گلبول سفید وجود دارد. هر عددی خارج از این محدوده، به معنی احتمال وجود اختلالی در عملکرد بدن است. اگر تعداد گلبول های سفید کمتر از 4300 باشد، ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن شما را می رساند و اگر بیشتر از 10800 باشد آزمایش مشکوک به سرطان است.

  • تعداد گلبول های قرمز (RBC)

به صورت نرمال در هر میلی متر مکعب از خون تعداد گلبول های قرمز 4.2 تا 5.9 میلیون است. کم یا زیاد بودن گلبول های قرمز مؤید اختلالی در بدن نیست و در صورت مشاهده این مورد، آزمایش های دیگری باید انجام گردد.

  • هماتوکریت (HCT)

میزان نرمال هماتوکریت در خون برای آقایان 45 تا 52 و برای خانم ها 37 تا48 درصد است که معیار تشخیص کم خونی است.

  • هموگلوبین (HGB)

میزان نرمال هموگلوبین در خون برای آقایان 13g/dL تا 18g/dL و برای خانم ها 12g/dL تا 16g/dL است. سطح پایین هموگلوبین نشانه کم خونی است.

  • میانگین حجم گلبول قرمز (MCV)

میانگین حجم گلبول قرمز به صورت نرمال 80 تا 100 فمتولیتر است. این عدد بیانگر میانگین حجم گلبول های قرمز است؛ یعنی متوسط اندازه ای که هر گلبول قرمز اشغال می نماید.

  • میانگین غلظت هموگلوبین (MCHC)

این میزان در حالت نرمال 28 تا 36 درصد است که زیاد بودن آن نشانه کم خونی و بالا بودن آن نشانه سوءتغذیه است .

  • گستره توزیع گلبول (RCDW)یا (RDW)

میزان نرمال آن 11 تا 15 درصد است. در خصوص شکل و اندازه گلبول ها را به پزشک اطلاعاتی می دهد. کم یا زیاد بودن این شاخص می تواند نشانه بیمارهای کبدی، کم خونی و سوء تغذیه باشد.

  • تعداد پلاکت (Platelet)

تعداد نرمال پلاکت ها در هر میکرو میلی لیتر از خون 150000 تا 450000 است. کم و زیاد بودن آن ها نشانه اختلالاتی در سلامتی است که برای تشخیص آن احتیاج به آزمایش های دیگر دارد.

  • متوسط حجم پلاکت(MPV)

به صورت نرمال بین 7.5 تا 11.5 فمتولیتر است؛ این پارامتر، میانگین اندازه پلاکت را محاسبه می نماید. پلاکت های بزرگتر از حالت نرمال باعث حمله قلبی و پلاکت های کوچکتر باعث خونریزی می شوند.

منبع: پیام دلتا

به "تفسیر آزمایش خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفسیر آزمایش خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید